Kezdőlap Világgazdaság Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban
No menu items!

Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt, ami 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest. Fotó: Bigstock

Az Ukrajnában lassan két hete zajló orosz invázió ellen fellépve a legismertebb amerikai márkák is komoly lépésekre szánták el magukat Oroszországban: a Coca-Cola és a PepsiCo felfüggesztette működését, a McDonald’s pedig ideiglenesen bezárta éttermeit az országban.

A PepsiCo kedden közölte, hogy leállítja ottani nagy üdítőmárkái, például a Pepsi Cola és a 7UP értékesítését, de folytatja a burgonyachips és a napi szükségleti cikkek, például a tej, a sajt és a csecsemőtápszer értékesítését. Ugyanakkor a snack- és italóriás – a The Wall Street Journal által megszólaltatott, az ügyet ismerő személyek szerint – komolyan vizsgálja oroszországi üzletágának lehetőségeit.

A nagy nyugati vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy kivonuljanak az országból, válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára. Számos vállalat már bejelentette, hogy felfüggeszti vagy csökkenti tevékenységét. Ezek a lépések azt követően történtek, hogy a nyugati kormányok szankciókat vezettek be az ország ellen az invázió megtorlásaként, és a pénzügyi cégek olyan döntéseket hoztak, amelyek elzárhatják Oroszországot a globális piacoktól.

A McDonald’s közölte, hogy ideiglenesen bezárja az országban található mintegy 850 éttermét, de továbbra is fizetést ad az Oroszországban foglalkoztatott 62 ezer dolgozójának. A vállalat hozzátette, hogy még nem tudja meghatározni, mikor nyithatja meg újra az oroszországi éttermeket, és mérlegelni fogja, hogy lehet-e szükség további lépésekre.

A Coca-Cola oroszországi és ukrajnai üzletága 2021-ben a működési bevételeinek és jövedelmének mintegy 1-2 százalékát adta. A vállalatnak december 31-én mintegy 21 százalékos tulajdoni részesedése volt a Coca-Cola HBC-ben, a Coca-Cola régiós palackozó és forgalmazó partnerében.

Az Unilever szintén kedden közölte, hogy felfüggeszti termékeinek importját és exportját Oroszországba és Oroszországból. Ugyanakkor a cég nem szünteti be a térségben történő eladásokat, illetve továbbra is szállítja az általa gyártott alapvető élelmiszereket és higiéniai termékeket Oroszországba.

A PepsiCo szintén vonakodik bezárni teljes oroszországi egységét, amelyhez tartozik egy nagy tejipari üzletág, amelyet egy évtizede mintegy 5 milliárd dollárért vásárolt meg.

Ramon Laguarta, a PepsiCo vezérigazgatója kedden a munkatársaknak küldött e-mailben azt írta, hogy a vállalatnak kötelessége folytatni ottani tevékenységét, mivel oroszok tízezrei függenek a cégtől a megélhetésük és az olyan napi szükségleti cikkek, mint a tej és a bébiétel tekintetében.

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt – ez 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest -, ami a vállalat harmadik legnagyobb piacává teszi Oroszországot az Egyesült Államok és Mexikó után. Ugyanakkor az orosz egység bezárásának hatása minimális lenne, mivel az alig járul hozzá a PepsiCo eredményéhez – mondták az ügyet ismerő személyek.

Thomas DiNapoli, New York állam számvevője, aki az Egyesült Államok egyik legnagyobb állami nyugdíjalapját felügyeli, a múlt héten levélben fordult a PepsiCo-hoz, a McDonald’s-hoz és más vállalatokhoz, amelyben arra kérte őket, hogy fontolják meg oroszországi tevékenységük szüneteltetését vagy megszüntetését.

A PepsiCo 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat Oroszországban. A vállalat 24 üzemében és három K+F központjában üdítőitalokat, burgonyachipset, tejet, joghurtot, sajtot, bébiételeket és csecsemőtápszereket gyárt. Az oroszországi üzletág legnagyobb része a Wimm-Bill-Dann, egy tej- és gyümölcslégyártó vállalat, amelyet a PepsiCo 2011-ben vásárolt meg mintegy 5 milliárd dollárért.

A PepsiCo legmagasabb szintű tisztviselői a régió geopolitikai válságáról szinte minden nap beszéltek, mióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát. Hetek óta értékelik a különböző forgatókönyveket arra vonatkozóan, hogy a konfliktusból fakadó ellátási láncot érintő problémák és egyéb pénzügyi kihívások hogyan érinthetik az üzletet, és milyen lépéseket kell esetleg megtenniük – mondták az ügyet ismerő személyek.

A PepsiCo nullára írhatja le oroszországi üzletágának értékét, modellezve azt a folyamatot, amelyet 2015-ben venezuelai műveletei esetében alkalmazott – mondták egyesek.

A venezuelai egység még mindig működik – és még mindig a PepsiCo tulajdonában van -, de már nem járul hozzá az üdítő- és snack-óriás eredményéhez.

Ha a PepsiCo oroszországi egységének sikerül nyereséget termelnie, miközben az ország gazdasága mélyrepülésbe kerül, a PepsiCo nem valószínű, hogy ezt a nyereséget ki tudja utalni az országból, tekintettel az orosz rubel átutalására vonatkozó, a szankciók miatt fennálló korlátozásokra – mondta az egyik informátor.

A PepsiCo ottani üzletága rubelben működik, helyi forrásból származó tejet és burgonyát dolgoz fel, és üdítőital-koncentrátumokat importál. Bevételei jelentősen csökkentek a Krím 2014-es orosz inváziója óta, és most ellátási láncbeli kihívásokkal néz szembe, mivel a nyugati országok szankciókat vezetnek be Oroszországgal szemben.

A vállalat megragadhatja az alkalmat, hogy bezárjon egy olyan üzletágat, amely nem hozott annyi bevételt, mint amennyit a vállalat remélt. Ugyanakkor a PepsiCo hosszú távon tekint a feltörekvő piacokra, és nem akarja elveszíteni az ottani vásárlók jóindulatát – vélik jelenlegi és korábbi vezetők.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, a legfenntarthatóbb vállalatok felső 1%-ában szerepel

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.

NGM: a Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A globális kihívások ellenére a nyugati és a keleti befektetők egyaránt megbízható partnerként és találkozási pontként tekintenek hazánkra.

Bécs Európa digitális jövőjét építi

A SEMIC 2025 konferencián Koppenhágában a város nyerte el az Európai Bizottság Public Sector Tech Watch Best Cases Awardját, ahol olyan megoldásokat díjaznak, amik közszolgáltatások javítása és a belső folyamatok fejlesztése által megkönnyítik az adott város polgárai számára az ügyintézést.
Hirdetés

Hírek

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, a legfenntarthatóbb vállalatok felső 1%-ában szerepel

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.

NGM: a Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A globális kihívások ellenére a nyugati és a keleti befektetők egyaránt megbízható partnerként és találkozási pontként tekintenek hazánkra.

Bécs Európa digitális jövőjét építi

A SEMIC 2025 konferencián Koppenhágában a város nyerte el az Európai Bizottság Public Sector Tech Watch Best Cases Awardját, ahol olyan megoldásokat díjaznak, amik közszolgáltatások javítása és a belső folyamatok fejlesztése által megkönnyítik az adott város polgárai számára az ügyintézést.

Idén két budapesti kerületben és Miskolcon lehetett eladni a leggyorsabban ingatlant

A Duna House adatai szerint idén Budapesten a IX. és X. kerületben keltek el a leggyorsabban a lakások, 55 illetve 63 nap alatt, míg a vidéki nagyvárosok közül Miskolcon volt a leggyorsabb az értékesítés, 86 napos átlagos értékesítési idővel.

6,2 százalékkal bővült a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke idén

2025-ben a mezőgazdaság kibocsátása 4,4 ezer milliárd forint felett alakult, ez 6,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A bővüléshez a teljes termelési árszínvonal 10 százalékos, továbbá az állattenyésztés volumenének 2,5 százalékos emelkedése járult hozzá.

SH: októberben az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés

A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,5 százalékkal nagyobb volt a 2025. szeptemberinél

Orbán Viktor: a minimálbér 11, a garantált bérminimum 7 százalékkal nő

65 ezer betöltetlen álláshely van Magyarországon, és jövőre 35 ezer engedélyt fognak kiadni vendégmunkásoknak.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.