Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban
No menu items!

Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt, ami 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest. Fotó: Bigstock

Az Ukrajnában lassan két hete zajló orosz invázió ellen fellépve a legismertebb amerikai márkák is komoly lépésekre szánták el magukat Oroszországban: a Coca-Cola és a PepsiCo felfüggesztette működését, a McDonald’s pedig ideiglenesen bezárta éttermeit az országban.

A PepsiCo kedden közölte, hogy leállítja ottani nagy üdítőmárkái, például a Pepsi Cola és a 7UP értékesítését, de folytatja a burgonyachips és a napi szükségleti cikkek, például a tej, a sajt és a csecsemőtápszer értékesítését. Ugyanakkor a snack- és italóriás – a The Wall Street Journal által megszólaltatott, az ügyet ismerő személyek szerint – komolyan vizsgálja oroszországi üzletágának lehetőségeit.

A nagy nyugati vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy kivonuljanak az országból, válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára. Számos vállalat már bejelentette, hogy felfüggeszti vagy csökkenti tevékenységét. Ezek a lépések azt követően történtek, hogy a nyugati kormányok szankciókat vezettek be az ország ellen az invázió megtorlásaként, és a pénzügyi cégek olyan döntéseket hoztak, amelyek elzárhatják Oroszországot a globális piacoktól.

A McDonald’s közölte, hogy ideiglenesen bezárja az országban található mintegy 850 éttermét, de továbbra is fizetést ad az Oroszországban foglalkoztatott 62 ezer dolgozójának. A vállalat hozzátette, hogy még nem tudja meghatározni, mikor nyithatja meg újra az oroszországi éttermeket, és mérlegelni fogja, hogy lehet-e szükség további lépésekre.

A Coca-Cola oroszországi és ukrajnai üzletága 2021-ben a működési bevételeinek és jövedelmének mintegy 1-2 százalékát adta. A vállalatnak december 31-én mintegy 21 százalékos tulajdoni részesedése volt a Coca-Cola HBC-ben, a Coca-Cola régiós palackozó és forgalmazó partnerében.

Az Unilever szintén kedden közölte, hogy felfüggeszti termékeinek importját és exportját Oroszországba és Oroszországból. Ugyanakkor a cég nem szünteti be a térségben történő eladásokat, illetve továbbra is szállítja az általa gyártott alapvető élelmiszereket és higiéniai termékeket Oroszországba.

A PepsiCo szintén vonakodik bezárni teljes oroszországi egységét, amelyhez tartozik egy nagy tejipari üzletág, amelyet egy évtizede mintegy 5 milliárd dollárért vásárolt meg.

Ramon Laguarta, a PepsiCo vezérigazgatója kedden a munkatársaknak küldött e-mailben azt írta, hogy a vállalatnak kötelessége folytatni ottani tevékenységét, mivel oroszok tízezrei függenek a cégtől a megélhetésük és az olyan napi szükségleti cikkek, mint a tej és a bébiétel tekintetében.

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt – ez 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest -, ami a vállalat harmadik legnagyobb piacává teszi Oroszországot az Egyesült Államok és Mexikó után. Ugyanakkor az orosz egység bezárásának hatása minimális lenne, mivel az alig járul hozzá a PepsiCo eredményéhez – mondták az ügyet ismerő személyek.

Thomas DiNapoli, New York állam számvevője, aki az Egyesült Államok egyik legnagyobb állami nyugdíjalapját felügyeli, a múlt héten levélben fordult a PepsiCo-hoz, a McDonald’s-hoz és más vállalatokhoz, amelyben arra kérte őket, hogy fontolják meg oroszországi tevékenységük szüneteltetését vagy megszüntetését.

A PepsiCo 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat Oroszországban. A vállalat 24 üzemében és három K+F központjában üdítőitalokat, burgonyachipset, tejet, joghurtot, sajtot, bébiételeket és csecsemőtápszereket gyárt. Az oroszországi üzletág legnagyobb része a Wimm-Bill-Dann, egy tej- és gyümölcslégyártó vállalat, amelyet a PepsiCo 2011-ben vásárolt meg mintegy 5 milliárd dollárért.

A PepsiCo legmagasabb szintű tisztviselői a régió geopolitikai válságáról szinte minden nap beszéltek, mióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát. Hetek óta értékelik a különböző forgatókönyveket arra vonatkozóan, hogy a konfliktusból fakadó ellátási láncot érintő problémák és egyéb pénzügyi kihívások hogyan érinthetik az üzletet, és milyen lépéseket kell esetleg megtenniük – mondták az ügyet ismerő személyek.

A PepsiCo nullára írhatja le oroszországi üzletágának értékét, modellezve azt a folyamatot, amelyet 2015-ben venezuelai műveletei esetében alkalmazott – mondták egyesek.

A venezuelai egység még mindig működik – és még mindig a PepsiCo tulajdonában van -, de már nem járul hozzá az üdítő- és snack-óriás eredményéhez.

Ha a PepsiCo oroszországi egységének sikerül nyereséget termelnie, miközben az ország gazdasága mélyrepülésbe kerül, a PepsiCo nem valószínű, hogy ezt a nyereséget ki tudja utalni az országból, tekintettel az orosz rubel átutalására vonatkozó, a szankciók miatt fennálló korlátozásokra – mondta az egyik informátor.

A PepsiCo ottani üzletága rubelben működik, helyi forrásból származó tejet és burgonyát dolgoz fel, és üdítőital-koncentrátumokat importál. Bevételei jelentősen csökkentek a Krím 2014-es orosz inváziója óta, és most ellátási láncbeli kihívásokkal néz szembe, mivel a nyugati országok szankciókat vezetnek be Oroszországgal szemben.

A vállalat megragadhatja az alkalmat, hogy bezárjon egy olyan üzletágat, amely nem hozott annyi bevételt, mint amennyit a vállalat remélt. Ugyanakkor a PepsiCo hosszú távon tekint a feltörekvő piacokra, és nem akarja elveszíteni az ottani vásárlók jóindulatát – vélik jelenlegi és korábbi vezetők.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: a gazdasági semlegesség hoz sikert

A Fidesz és a polgári jobboldal állapotáról Orbán Viktor felidézte: 45 százalékot kaptak az európai parlamenti választáson, ami a legjobb európai eredmény, ezzel listavezetők

Bécs: Kerékpárút-hálózat – biztonságosan a bécsi iskolákhoz

z új tanév kezdetével mintegy 260.000 bécsi diák indul útnak, így a város egyik legfontosabb célja, hogy mindenki biztonságosan érjen be az iskolába. Bécs kerékpárút-fejlesztési programja eddig 142 iskolát kapcsolt rá a városi kerékpárút-hálózatra.

Itt a bizonyíték: sokkal többet költenek a magyarok külföldön

Egy átlagos magyar turista akkor költ a legtöbbet, ha az Egyesült Államokba utazik, 484 ezer forint körül volt a fejenkénti átlag. Az Afrikába utazók 300 ezer, az Ázsiába tartók 294 ezer forintot költöttek el az utazásuk során.

Globális unikornist nevelhet az Accessio

Miközben a startupok számát tekintve Magyarország nem áll rosszul,...
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB. 

Az új fizetési megoldás, a qvik sikere

Minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki.

Mi vár a forintra ha Európa és Amerika kamatcsökkentést tervez szeptemberre?

A Bank of Japan szerepe most az, hogy megszilárdítsa Japán gazdasági pályáját. Egy újabb kamatemelésre minden bizonnyal szükség van

162,6 milliárd forint adózás előtti eredmény az első fél évben – MBH Bank

Az MBH Bank mérlegfőösszege 11,8 százalékos éves emelkedés nyomán 11 727 milliárd forintot tett ki a fél év végén. A társaság 19,3 százalékos tőkemegfeleléssel és 17,8 százalékos elsődleges-tőkemegfelelési mutatóval zárta a fél évet.