Az Európai Unió döntéshozói még mindig azon alkudoznak, hogy milyen áron kellene korlátozni az orosz nyersolajexportot, most éppen a hordónkénti 60 dolláros ár van terítéken. Mivel azonban a szankciók december 5-én lépnek életbe, egyre sürgetőbbé válik az alku megkötése. És felmerül a kérdés: mi van, ha nem tudnak időben megállapodni?
A Bloomberg szakértői szerint a tervezett szankciók ebben az esetben is hatályba lépnének. Ez valószínűleg kedvezően hatna az olajra, mivel ezek az intézkedések sokkal szigorúbbnak tűnnek az orosz exportra nézve. Az árplafont egyfajta kitérőnek tervezték a szigorú európai szankciók elől, és az egyik fő célja az orosz olaj áramlásának fenntartása.
Ha a tárgyalások kudarcba fulladnak, akkor az alapértelmezett helyzet az, hogy a vállalatok nem jutnak európai vagy brit biztosításhoz, amikor orosz olajat szállítanak a világ bármely pontjára. Legalábbis elméletben az európai olajszállító tartályhajók – beleértve a hatalmas görög flottát is – szállíthatnának hordókat Moszkva számára. A biztosítás hiánya azonban hatalmas akadályt jelent a kereskedelemben.
Az USA által javasolt és az év elején a G7 által elvben elfogadott felső határ célja, hogy felülírja és enyhítse ezeket az intézkedéseket.
A vállalatok számára lehetővé tennék, hogy mind a szállításhoz, mind a biztosításhoz – valamint más kulcsfontosságú szolgáltatásokhoz – hozzáférjenek, amennyiben igazolni tudják, hogy az orosz olajért az előírt szint alatt fizettek. Ha többet fizetnének, akkor sem a görög flotta, sem az európai vagy brit biztosítás nem lenne elérhető.
Az Egyesült Királyság azért fontos, mert az olajszennyezéses és az ütközéses biztosítások 95%-át a londoni International Group of P&I Clubs-on keresztül kötik.