Hirdetés
Kezdőlap Menedzser-Kihívások A titok? Recesszió idején is motiválni munkatársakat - mondja a „Leader of...
No menu items!

A titok? Recesszió idején is motiválni munkatársakat – mondja a „Leader of the Year” díjas menedzser

Az építőipar visszaeséséhez kötődően az a legnehezebb, hogy miként motiváljuk azokat, akik átmenetileg feladat nélkül maradnak – beszél 2023 legnagyobb vezetői kihívásáról Markovich Béla a Mapei kft. ügyvezető igazgatója, aki a vezetői kihívások sikeres megoldását is célul kitűző Bizalmi kör szavazásán tavaly év végén, a Nagyvállalati kategóriában nyerte el a “Leader of the Year” díjat.

– Mivel 2023-ban az építőipar olyannyira gyengélkedett, hogy a kifutó munkák mellett alig indult új beruházás, menedzserként a legnagyobb kihívás az volt, hogy miként lehet összetartani és értékteremtő munkával leterhelni, egyben motiválni azokat a csapatrészeket, amelyek ebben az új helyzetben átmenetileg feladat nélkül maradtak. Ez azért nem okozott nehézséget a számomra, mert a cégben folyamatosan és nagyon sokat foglalkozom az emberekkel. Minden hónapban van egy videó üzenetem, amiben a legfontosabb híreket és stratégiai információkat osztom meg a munkatársakkal. Az új helyzetben pedig megállás nélkül keressük azokat a területeket, ahol a felszabaduló munkaerő hasznos munkát végezhet. Az egyéni plusz kompetenciákat felmérve így oldottuk meg azt, hogy az átmenetileg keletkező többletlétszám olyan más, értékes feladatot kapjon, amit egyébként – igaz lehet, hogy csak később -, külső beszállítóktól, pénzért kellene megrendelni. Ezzel pedig továbbra is munkában tudjuk őket tartani és miközben értéket teremtenek, ők is hasznosnak érezhetik magukat.

– Milyen feladatokkal kellett még megküzdeni a szűkülő piacon?

– A másik nagy kihívás az volt, hogy az építőipar visszaesése ellenére megtaláljuk azokat a piaci réseket, ahol a visszaeső általános kereslet mellett is hatékonyan tudunk érvényesülni. Az itt elért sikereinket is a harminc éve felépített stratégiánknak és küldetésünknek köszönhetjük, melynek lényege, hogy megoldásainkkal segítsük az embereket építési álmaik megvalósításában.

– Mit jelent ez a gyakorlatban?

– Azt, hogy a mi küldetésünk többről szól, mint a különféle termékek legyártásáról és értékesítéséről.  Missziónk, hogy segítjük az építőket és építtetőket álmaik épületeinek megvalósításában, nem egy üres szlogen. Egyrészt rendszeres oktatással segítjük a velünk kapcsolatban álló mestereket, hogy a termékeinket minél tökéletesebben tudják beépíteni. Másrészt mindent megteszünk azért, hogy amennyire csak lehet, kiszorítsuk a piacról a hanyag munkát végző kontárokat, amely annyira valós probléma, hogy egy felmérésünk szerint a megkérdezett építkezők 23 százalékánál végződött kárral az építkezés vagy a felújítás, ami még mindig brutálisan nagy szám. Mivel a kóklerek kiszorításának elsődleges feltétele az, hogy a szakemberek kiválasztásánál a megrendelők kellő információval rendelkezzenek, arra is nagy energiát fordítunk, hogy feléjük is erőteljes edukációt folytassunk.

– Vagyis ahogy több más ágazatban, itt sem hozott tisztulást a recesszió?

– Azt kell mondanom, hogy sajnos nem. Mert miközben mindenki ezt várta, éppúgy nem történt kedvező változás, ahogy a 2008-as nagy gazdasági válság idején sem. Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a megbízók többsége magánszemély, akik az információk hiányában az ár és a szimpátia alapján választanak mesterembereket, ami komoly veszélyeket hordoz magában. Már csak azért is, mert a jó szakemberek többsége kevés hírt ad magáról, mert úgy érzi, hogy a jó hírneve szájról szájra terjed. Ezért amikor arról beszélünk, hogy felvállaltuk a mesteremberek folyamatos képzését, akkor ezalatt nemcsak a szakmai képzést kell érteni, hanem azt is, hogy a marketing képességek fejlesztésére is nagy gondot fordítunk.

– Az Leader of the Year kapcsán magától adódik a kérdés: mi az Ön személyes ars poeticája?

– Azt vallom, hogy csak csapatban lehet győzni. És a csapat alatt nemcsak a közvetlen munkatársakat értem, hanem a tágabb környezetünket, a velünk kapcsolatban álló mesterembereket, a kereskedőket a kivitelezőket és a megrendelőket is. Mindenkit, aki velünk együtt akar alkotni. A másik, ami fontos hitvallásom, hogy egy cégben a legfontosabb érték az az ember. Mert két, azonos területen dolgozó, nagyjából hasonló kvalitású cég nagyjából hasonló minőségű termékeket gyárt. Ezeket le lehet másolni, ahogy a gyártási folyamatokat és az épületeket is le lehet másolni. De az a tudás, az a kreativitás, az az elkötelezettség, amivel a mi munkatársaink rendelkeznek az egyedi. Vezetőként ezért nekem az a feladatom, hogy számukra mentálisan és szakmailag a legoptimálisabb munkakörnyezetet és a kellő motivációt megteremtsem. Ha ez a motiváció megvan, akkor a válság nem állhat a munkatársak sikereinek útjába. Így tudunk segíteni abban, hogy az emberek olyan házakat tudjanak építeni, amilyeneket szeretnének – és ez az ami engem visz előre.

Emellett megjegyezném, hogy számomra ez a díj – a korábbi elismerések után – azért számít a legértékesebbnek, mert ennek az odaítélése egy rendkívül összetett szűrön át történik. Az értékelés során nem csak a vezetői teljesítményt, valamint a tulajdonosokkal és a munkatársakkal fennálló kapcsolatot vizsgálták, hanem emellett egy kilenc oldalas pályázatban a cég teljesítményét, innovációját, eredményét is be kellett mutatnom, ami alapján a hét független zsűritag meghozta a döntését.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: a gazdasági semlegesség hoz sikert

A Fidesz és a polgári jobboldal állapotáról Orbán Viktor felidézte: 45 százalékot kaptak az európai parlamenti választáson, ami a legjobb európai eredmény, ezzel listavezetők

Bécs: Kerékpárút-hálózat – biztonságosan a bécsi iskolákhoz

z új tanév kezdetével mintegy 260.000 bécsi diák indul útnak, így a város egyik legfontosabb célja, hogy mindenki biztonságosan érjen be az iskolába. Bécs kerékpárút-fejlesztési programja eddig 142 iskolát kapcsolt rá a városi kerékpárút-hálózatra.

Itt a bizonyíték: sokkal többet költenek a magyarok külföldön

Egy átlagos magyar turista akkor költ a legtöbbet, ha az Egyesült Államokba utazik, 484 ezer forint körül volt a fejenkénti átlag. Az Afrikába utazók 300 ezer, az Ázsiába tartók 294 ezer forintot költöttek el az utazásuk során.

Globális unikornist nevelhet az Accessio

Miközben a startupok számát tekintve Magyarország nem áll rosszul,...
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB. 

Az új fizetési megoldás, a qvik sikere

Minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki.

Mi vár a forintra ha Európa és Amerika kamatcsökkentést tervez szeptemberre?

A Bank of Japan szerepe most az, hogy megszilárdítsa Japán gazdasági pályáját. Egy újabb kamatemelésre minden bizonnyal szükség van

162,6 milliárd forint adózás előtti eredmény az első fél évben – MBH Bank

Az MBH Bank mérlegfőösszege 11,8 százalékos éves emelkedés nyomán 11 727 milliárd forintot tett ki a fél év végén. A társaság 19,3 százalékos tőkemegfeleléssel és 17,8 százalékos elsődleges-tőkemegfelelési mutatóval zárta a fél évet.