Fontos szempont – érdemes észben tartani-, hogy a céges honlapot nem magunknak készítjük, hanem a látogatóink, potenciális ügyfeleink számára. Ehhez pedig elkerülhetetlen, hogy az igényeik szerint készítsük el a weboldalunkat.
Előző cikkünkben azzal foglalkoztunk, hogy keresőoptimalizálási szempontból milyen egy jó honlap. Természetesen a Google is próbál a felhasználó fejével gondolkodni, és az alapján rangsorolni a találatokat, viszont most teljes mértékben a látogatók szemszögéből vizsgáljuk meg, hogy milyennek is kellene lennie egy jó honlapnak.
Gyakran a cég honlapja teszi az első benyomást a vállalatról, így nagy figyelmet kell fordítanunk a megfelelő kivitelezésre.
A jó honlap felépítése
A látogatók szeretnének a problémájukra megoldást találni és a választott honlapon pontosan azt kapni, amit keresnek.
Tehát mindenekelőtt pontosan meg kell határoznunk a célcsoportunkat, hogy kiket várunk az oldalunkra és számukra mit szeretnénk el- vagy átadni. Ez a legfontosabb, csak ezután kezdődjön el bármiféle tervezés a design-t, vagy tartalmat illetően.
A látogatók szeretnék megtalálni kérdéseikre a választ, mégpedig ott, ahol keresik.
Legyen a honlap logikus felépítésű, ne kelljen hosszasan keresgélni egy-egy információt, mert az gyakran a látogató elvesztésével járhat! Átlátható menürendszerrel, jó navigációval mindezt elősegíthetjük. A fejléc, lábléc és menüsáv megfelelő kialakítását, valamint az információk következetes elhelyezését tartsuk szem előtt! Tipp: manapság egyre népszerűbb a hamburger menü alkalmazása, mely átláthatóbbá teszi a honlapot és mobil eszközön kifejezetten jó szolgálatot tesz.
A jó honlap megjelenése
A látogatók szeretnének olyan weboldalra jutni, ahol szívesen böngésznek.
A design –bármennyire is az oldal megjelenésére asszociálunk– nem csupán művészet, hanem egy problémát kell megoldania, mondjuk eladnia egy terméket vagy szolgáltatást. Be kell, hogy töltse a funkcióját! Váltson ki érzelmeket a felhasználóból, miközben minél hatékonyabban segíti a böngészést, információ átadást.
Természetesen a honlapnak illeszkednie kell a többi céges megjelenés design-jához, jó ha a logó, szlogen, és domináns színek a weboldalon is feltűnnek. Figyeljünk rá, hogy semmiképpen se legyen zsúfolt az oldalunk és ne is keltsen olyan hatást, azaz kerüljük a túl sok szín, minta és betűtípus együttes használatát! Ne féljünk az üres területektől, hiszen segíti az átláthatóságot, melyet kedvelnek a látogatók.
A jó honlap tartalma
A látogató szeretné a legfontosabb információkat könnyedén megtalálni.
Tartalom szempontjából a kapcsolati adatokat jól látható helyen, akár elkülönített menüpontban, hiánytalanul tüntessük fel! A telefonszám, e-mail cím és székhely mindenképpen jelenjen meg, hiszen nem csupán bizalmat áraszt, de végső soron az a célunk, hogy valamilyen módon felvegyék velünk a kapcsolatot.
Mutassuk be a vállalkozást! Mondjuk el, mivel foglalkozunk –ha lehet, jelenítsük meg vizuálisan is–, ismertessük céljainkat, történetünket, akár mutassuk be a csapatot, mindezzel személyesebbé téve a céget a látogatók számára. Fejezzük ki, miben vagyunk mások, mint a piacon található, hozzánk hasonló cégek!
A bizalom kialakítása online térben talán nehezebb, mint személyesen. Éppen ezért meg kell ragadunk a rendelkezésre álló lehetőségeket! A korábbi vevői, partneri vélemények közzététele jelentős szerepet játszhatnak ebben, ahogyan a kapott elismerések, díjak megjelenítése is. Amennyiben van, a közösségi média oldalainkat is tüntessük fel, hasonló okokból!
Továbbá ha lehetőségünk van rá, vezessünk blogot, mellyel kifejezhetjük a témában való jártasságunkat, szakértőként léphetünk fel célközönségünk előtt, nem beszélve arról, hogy ezen cikkek között jó eséllyel találhatnak a látogatók megoldást problémájukra, ezáltal pedig nagyobb eséllyel választanak minket a későbbiekben.
A látogató kedveli, ha közvetlenül hozzá szól az oldal.
A legfontosabb kritérium, hogy az információk elérhető helyen és könnyen megtalálhatók legyenek. Szövegezést tekintve pedig a pontosan definiált célcsoport számára leginkább érthető nyelven kommunikáljunk! Gondolunk itt a stílusra, szakszavak használatára vagy mellőzésére, továbbá a tegeződés/magázódás formájának megválasztására. Sokkal inkább a magukénak érzik a látogatók az oldalt, ha hozzájuk szól.
Általában pár másodperc alatt döntik el, hogy a számukra megfelelő oldalon járnak-e, éppen ezért tagoljuk a szöveget, tegyük átláthatóvá bekezdésekkel, alcímekkel, felsorolásokkal, valamint emeljük ki a legfontosabb információkat, ezzel segítve a könnyebb és gyorsabb tájékozódást!
Azt is meg kell mondanunk, hogy mit várunk a látogatóktól, mit tegyenek. Ezért ne felejtsük el a világos CTA-k (call-to-action) használatát, melyet szintén az ő stílusukban alkalmazzunk!
A jó honlap működése
A felhasználók szeretnék minél előbb megtalálni, amit keresnek.
Ehhez arra van szükség, hogy a weboldalunk legyen gyors, hiszen a sokáig tartó betöltést kevesen fogják végigvárni. Mobilról és bármely eszközről legyen elérhető és élvezhető–azaz reszponzív–, hogy bármikor, bárhonnan ránk találhassanak. A keresőoptimalizálás pedig abban segít minket, hogy tényleg a mi oldalunkat találják meg, ha a keresőben böngésznek, ne pedig a konkurenciát!
Sohasem lehetünk készen!
Végül, de nem utolsó sorban, folyamatosan mérjük, hogy a felhasználók hogyan viselkednek, majd ez alapján eszközöljünk újabb fejlesztéseket, hogy még jobb weboldallal várhassuk célközönségünket! Nem beszélve a rendszeres frissítésekről, aktualizálásokról, melyekről nem feledkezhetünk meg!
Csapó Gergely
Alapító és vezérigazgató
Rackhost Zrt.