Legutóbb még úgy tűnt, a legfinomabban szőrösszívűnek és pokróc stílusúnak nevezett Ryanair-vezér, Michael O’Leary súlyosabb következmények nélkül farag nyereséget az utasok és a pilóták sanyargatásából. De ennek most vége, a nemrég alakult szakszervezetek beintettek. A Ryanair eddig hatszáz, Belgiumba, Portugáliába, Spanyolországba tartó és ezekből az országokból induló járatot törölt. Ez mintegy 50 ezer utast érint, ám arról még nincs információ, hogy pontosan hány budapesti járat elindulása kétséges, a sztrájkot július 25-26-ára hirdették meg. A Ryanair arra figyelmeztet, elhúzódó sztrájk esetén néhány alkalmazott elveszítheti az állását.
Az olcsó jegyeket kínáló fapados légitársasági szisztéma lényege, hogy a nagy költségcsökkentések egyik meghatározó elemeként az alkalmazottak is kiszolgáltatottak, védtelenek – nem alakíthatnak érdekvédelmi szövetséget, szakszervezetet. Így aztán már csak az adott cég menedzsmentjének mértéktartásán múlik, mennyire használja ki utasait – amibe azért a piac is beleszól -, illetve alkalmazottait. Az európai légtér fapados térfelét uraló Ryanair mindenesetre eddig korántsem a visszafogottságáról volt híres ezen a téren, ám ez a sajátos üzletpolitika, ahogy azt legutóbb írtuk, eddig bejött.
Az utóbbi időben azonban valami megváltozott. Nem is kicsit. Sőt: hosszú huzavona után, tavaly decemberben megalakult a Ryanair pilótáinak szakszervezete, hamarosan meg is kezdődik a személyzet első nagyobb sztrájkját, ami várhatóan két napig tart majd. A fapados légitársaság eddig hatszáz járatot törölt, a vezérigazgató, Michael O’Leary szokásához híven tajtékzik.
Mint korábban beszámoltunk róla, a Ryanair járattörlései tavaly is nagy felfordulást okoztak az európai légiközlekedésben, ám az ír légitársaság – élén Michael O’Leary-vel – már akkor a dolgozóira próbálta meg rátolni a felelősséget. Azokra a dolgozóira, akiknél most úgy tűnik, végleg betelt a pohár a megalázó munkakörülmények miatt.
A személyzet tagjai azt állítják, hogy mindenért, köztük az ivóvízért is fizetniük kell a fedélzeten, ráadásul betegszabadságra is csak abban az esetben mehetnek, ha személyesen mutatják be az orvosi igazolást. A Ryanair kötelékébe tartozó légi személyzet a reformokat sürgetve 34 követelésből álló listát fogalmazott meg, majd bejelentette első nagy sztrájkjának időpontját.
A közelgő sztrájk a szerdai és csütörtöki Ryanair-menetrend 12 százalékát, egészen pontosan a Belgiumba, a Portugáliába és a Spanyolországba tartó, illetve az ezekből az országokból induló járatokat érinti. A pórul járt 50 ezer utas mindegyike megkapta már az értesítést a járattörlésekről, ők kárpótlásképpen visszaigényelhetik a jegyeik árát, vagy díjmentesen foglalhatnak jegyet más járatra. Az Üzlet kérdésére Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója elmondta, egyelőre nincsen információjuk arról, hogy a sztrájk budapesti járatokat is érintene.
A szókimondó stílusáról ismert Michael O’Leary persze most sem fogta vissza magát, már ami a keresetlen szavakat illeti. Szerinte a bejelentett sztrájk jogalap nélküli, ráadásul a szakszervezetek tízezrek nyugodt nyaralását akadályozzák az ideiglenes munkabeszüntetéssel.
Nagy kérdés, hogy O’Leary mondatai ezúttal is át tudják-e hárítani a felelősséget a légitársaságról a cég dolgozóira, az azonban biztos, hogy amennyiben a Ryanair nem tesz lépéseket a munkakörülmények javulása érdekében, akár még nagyobb sztrájkokra is felkészülhet. Hiába hangoztatja, hogy a legtöbb késést a légtér zsúfoltsága és a reptéri alkalmazottak, valamint a légiirányítók sztrájkja okozza Európában, ezúttal a saját háza táján is érdemes lesz körülnéznie.