Csökkenő bevétel, növekvő veszteség. Botrányok sorozata és koncepciótlan döntések miatt került lejtőre az étteremlánc. Az utolsó pillanatban összeszedték a rövidtávú túléléshez elengedhetetlen 40 millió eurót, de továbbra is a csőd szélén egyensúlyoznak.
Egyszerű és nagyszerű ötlet
Pizza és házi készítésű tészta frissen, gyorsan, a vendég előtt készítve. Front-Cooking a lá Italia made in Germany! A 2002-ben Hamburgban alapított Vapiano bombaként robbant. 205 étterem a világ 33 országában, 7000 alkalmazott, 370 millió euró éves árbevétel. A Vapiano hamar az elegáns, minőségi gyorsétterem szinonimája lett. Az olasz designer, Matteo Thun álmodta éttermekben jól érezték magukat a vendégek, trendi volt barátokkal a Vapianoban vacsorázni.
Botrányok sorozata
„A gasztronómia a legkényesebb vállalkozások egyike” – állapította meg helyesen az egyik cégalapító, Mark Korzilius. Ami a jó szakácsokat, a mosolygós pincéreket és a megbízható franchise-partnerek kiválasztását illeti, a cég gondosan járt el. Ez azonban mit sem ér, ha penészes sajtról és bizonytalan eredetű húsról ír a sajtó, ha videók terjednek a neten a konyhában szaladgáló egerekről, ahogy ez 2015-ben történt.
Kiderült az is, hogy marha helyett rendszeresen disznóból készült a bolognai szósz, és hogy a dolgozók rovására manipulálták a munkaidő nyilvántartást. A bocsánatkérések és a személycserék nem tehették jóvá az imázst ért kárt.
Türelem rózsát terem…
…de nem egy étteremben. Irodai dolgozók az ebédszünetben, tinik délután, baráti társaságok este, családok hétvégén – özönlöttek a vendégek a Vapianokba. A népszerűség növekedésével az étteremlánc nem tudta teljesíteni koncepciója lényegét, a gyors kiszolgálást.
Az ebédszünet már a sorbanállással elment. Aki tésztát akart, máshova kellett állnia, mint annak, aki pizzára vágyott. Unalmasan teltek a várakozás hosszú percei. Aki nem akart hideg ételt fogyasztani, már megette a vacsoráját, amikor asztaltársa még a sorban állt. Dugába dőlt a barátokkal elkölteni tervezett vacsora ötlete.
A Vapiano nevét hallva egyre többen már nem a gyors és barátságos kiszolgálásra, a finom ételekre, a kellemes környezetre, egy cool helyre, hanem lassúságra, zajos, zsúfolt éttermekre és kétes minőségű ételekre asszociáltak. Hirtelen nem volt trendi vapianózni.
A menedzsment ötletelt, próbálkozott. Először több pincért és asztali kiszolgálást terveztek, majd jött a digitális rendelés ötlete. Előbb az alapítás óta változatlan étlap felfrissítését, később kisebb választékot, cserébe viszont gyors kiszolgálás ígértek. Egyik évben éttermek nyitottak a kisvárosokban is, a következőben már bezárták őket, és ismét a metropoliszokra koncentráltak.
Először maguk üzemeltették az éttermeket, később franchise rendszert alakítottak ki, majd visszavették az egységeket. Bevezették a házhozszállítást és az elvitelre rendelést, hogy röviddel később a legtöbb étteremben meg is szüntessék. A vezetésnek nem volt türelme kivárni az új koncepciók beérését.
Új trendek
Carbonara és bolognai spagetti, Hawaii pizza – az alapításkor, 2002-ben még kedvelt voltak, ma új trendek vannak. A Vapiano célközönsége, a 17-35 évesek inkább humuszt, kuszkuszt, sushit és kínai gőzgombócot esznek, a vietnámi levesbárokat és a vega helyeket tarják menőnek. Ha étterembe mennek, kellemes atmoszférára és udvarias kiszolgálásra vágynak, ha az ár és a gyorsaság a fontos, akkor a neten rendelnek.
Rossz imázs, rossz hangulat
A kiszolgálás egyre barátságtalanabb lett. A munkaidő számításnál becsapott, túlterhelt és alulfizetett dolgozók arcára volt írva, hogy nem szeretnek a Vapianoban dolgozni. A legfrusztráltabbak töltötték fel az egeres videókat a netre és informálták a sajtót a rossz minőségű alapanyagokról. A hosszan sorban álló és az ételekben csalódott vendégek pedig szájpropaganda útján keltették rossz hírét az étteremláncnak.
Az 5 alapítóból 4 nem hitt a változásban és 2011-ben elhagyta a hajót. L’osteria néven új olasz láncot hoztak létre. Már 100 éttermük van. Tanultak a hibákból, például asztali kiszolgálás van.
Az egyetlen megmaradt alapító, Gregor Gerlach előbb a Tchibót is tulajdonló Herz családot vonta be az üzletbe, majd 2017-ben friss tőke reményében tőzsdére vitte a Vapianot.
Bizalmatlan tőzsdei befektetők
Kezdetben 23 eurót adtak a részvényekért, ma alig hatot. A tőzsdére menetel idején már nyilvánvalók voltak a problémák. A potenciális befektetők többsége nem hitt a javulásban. A menedzsment folytatta a kapkodást. Koncepciótlan döntések sorozata született.
2018-ban a többször lefelé korrigálták az amúgy is rossz számokat. A meleg nyár miatt kevesen esznek pizzát – hangzott a drámai bevételcsökkenés és a 30 milliós veszteség nem túl meggyőző magyarázata. Az új elnök, Cornelius Everke meglebegtette a tőzsdei kivezetés. Nem csoda, hogy menekülnek a részvényesek.
2019 elején drámaivá vált a helyzet: Ha nem sikerül előteremteni 40 millió eurót, csődbe megy a Vapiano! A bankok csak 10 millió hitelt nyújtottak. A 2018-as üzleti beszámoló péntekre tervezett nyilvánosságra hozatalát csütörtök este harmadszor halasztotta el a mendzsment. Volt azonban egy örömteli bejelentésük is. A főrészvényes, a Herz család hajlandó a túléléshez elengedhetetlen 30 millió euróval megemelni a társaság alaptőkéjét. A Vapiano levegőhöz jutott. Ha azonban idén sem javulnak a számok, jövőre lehúzhatják a rolót.
Mint korábban beszámoltunk róla, Sári Péter, a VAP Magyarország Holding Menedzsment Kft. ügyvezető igazgatója az MTI érdeklődésére elmondta: a magyarországi, franchise formában működő Vapiano hálózat működésére nincsenek hatással a német anyacég pénzügyi gondjai, mivel attól mind pénzügyileg, mind szervezetileg teljesen függetlenek az éttermek, mások a tulajdonosok is. Közlése szerint a nemzetközi cégcsoporthoz a luxemburgi Vapiano Franchising GmbH-n keresztül kapcsolódnak.