Londonban végzett filozófusként, két évre rá Budapesten lett vállalkozó. Ifjabb Aladics Sándor igazi start-uperként a jövő technológiájára koncentrál, mégpedig az elektromos autók töltésére. Webshopjával az teljes európai piacot célozta meg.
A mai magyarországi közvélekedésben, ha valaki Angliában, különösen Londonban él, kevés oka lehet a hazatérésre. Ifjabb Aladics Sándor úgy gondolta, hogy az ókori görög filozófiától a vállalkozás indításhoz vezető út Budapesten át vezet.
– A téma iránti szerelem vezérelt, amikor a gimnázium után a University College London ókori görög filozófia szakát választottam. Persze azt reméltem, hogy a diploma után – ráadásul azt követően, hogy a PhD fokozatot is megszereztem – az egyetemi oktatói állásra is esélyem lesz.
Csapda
Hamar kiderült azonban, hogy az egész világon, évente maximum 5-6 ókori ókori görög filozófia oktatói állás szabadul fel, amire többszörös, nagy a túljelentkezés.
Számomra a 22-es csapdáját az jelentette, hogy mindenhol csak olyan jelentkezőket várnak, akik már komoly oktatói múlttal rendelkeznek. Így pedig nem juthatok gyakorlathoz, ezáltal pedig katedrához és minimális az esély arra, hogy ez a helyzet valamikor megváltozzék.
A fiatal filozófus így jött haza Budapestre, ahol ugyan egyetemi környezetben maradt, de a Nemzeti Közszolgálati Egyetem nemzetközi rektor-helyettesi titkárságon, határozott idejű szerződéssel, gyakorlati feladatokat kapott.
– Ekkortájt kezdtem el gondolkodni azon, ha a körülmények miatt nem tudok azzal foglalkozni, amivel szeretnék, elkezdek valami olyannal, ami hosszútávon is életképes.
Mivel már Angliában is érezhető volt, hogy az Európai Unió a károsanyag kibocsátásának egyre szigorúbb szabályozása egyértelműen az elektromos kocsik felé tereli az autógyártókat, kézenfekvő, hogy ezen a területen új piaci lehetőségek nyílnak meg.
Döntő lépés
A fiatal filozófus így indította útjára az elektromos autótöltőket forgalmazó autochargermarket.com-ot. Miután az autógyártók gyakran még a felső kategóriájú új kocsikhoz is csak kis teljesítményű töltőt adnak, a magyar mellett angol nyelven is elérhető webshop hamar visszaigazolta a várakozásokat.
– Azért az egész kontinenst céloztam meg, mert a legtöbb, igazán sikeres és életképes magyar start-up, méretgazdaságossági okokból a hazainál nagyobb piacban gondolkodik. És mivel az elektromos autókkal kapcsolatos szabályozás minden kontinensen mást mutat, egyértelmű volt, hogy a magyar mellett az európai piacra koncentrálok.
Az pedig, hogy az elektromos autózás idehaza még csak a kezdeti lépéseknél jár, jól mutatja, hogy amíg a nyugati vevők pontosan tudják mit szeretnének, Magyarországon a tapasztalataink szerint, még nagyon nagy igény van a felvilágosítás jellegű tájékoztatásra – ami nemcsak a töltőkre, hanem az elektromos autókra is vonatkozik. E mellett az is látszik, hogy mivel a hazai új autó eladások mellett az elektromos autók importja is dinamikusan nő, idehaza egyre többen gondolkodnak a nagy teljesítményű, jobban vezérelhető töltőkben. Amit nemcsak a tisztán elektromos, hanem a plug-in, vagyis elektromos töltésű hibridek tulajdonosai is keresnek. A tendencia azt, hogy a köztéri áram nem sokáig marad ingyenes és akkor még jobban felértékelődik az otthoni gyors töltés lehetősége.
Mesterterv
Nem véletlen, hogy Angliában például az elektromos és a plug-in hibrid tulajdonosok több mint fele otthon tölti az autóját. Ezért szerepel az is a terveim között, hogy egyre több, különböző gyártó, eltérő tulajdonságú és teljesítményű elektromos autótöltői és ezek kiegészítői kerülnek a palettára. Hosszabb távon pedig néhány sajátmárkás termékkel is megjelenünk a piacon.
A kérdés persze így is kérdés marad, London után miként választja valaki Budapestet a vállalkozása megindításához.
Szavai szerint az internet és a globális csomagküldők korában az a jó, hogy már nincs jelentősége annak, hogy fizikailag hol található egy vállalkozás központja. Ugyanakkor az is látszik, hogy a nyugati piac ígéretes mérete mellett a versenytársak száma is lényegesen nagyobb. Magyarország mellett pedig azon túl, hogy földrajzilag kiváló elhelyezkedésű, és olcsóbbak a működési költségek, az is szólt, hogy itt van otthon. Az Európai Unióba pedig ugyanúgy vámmentesen szállíthat, mint – egyelőre – Angliából, ahol ráadásul a brexit miatt amúgy is sok minden kérdőjelessé vált.
– Miközben kezdő vállalkozóként azt tapasztalom, hogy a közgazdaság-tudományi ismeretekből van még mit elsajátítanom, az, hogy Angliában éltem arra is jó volt, hogy megtanuljam: merni kell üzleti kockáztat vállalni, és merni kell a kis piacunkon túllépni. A filozófia pedig egy olyan, racionális gondolkodásmódot adott, ami abban segít, hogy az üzleti tervemet logikus lépésekkel valósítsam meg.