A többség online fog autót venni, méghozzá e-autót, ami jóval kevesebb karbantartást igényel – a két fő ok, amiért a Deloitte elemzése az autóházak tömeges megszűnésével számol.
A csökkenő árrés csak a kezdet
Az újautó eladásoknál a kereskedői árrés évek óta csökken. A világ egyik legnagyobb tanácsadó cége, a Deloitte „Future of Sales and Aftersales” címen publikált elemzése szerint a jövőben tovább nehezedig a kereskedők helyzete.
2035-ig az európai autóházak harmadának bezárásával számolnak.
Az egyéni és közösségi közlekedés átalakulásával a gyártóknak szorosabb kapcsolatot kell fenntartaniuk az autótulajdonosokkal. Csak így lehetnek állandóan elérhetőek az autókhoz, illetve általában a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatásaik. Az autó digitalizálásán keresztül folyamatos lesz a kapcsolatuk vevőikkel és autóikkal. Ezért az autógyártókat már zavarja, ha az eladásnál egy közvetítő áll a vevő és közéjük. Egyre inkább közvetlenül akarnak értékesíteni.
A Volkswagen csoport jár az élen. Tavaly új viszonteladói szerződést erőltetett a 2400 németországi VW-kereskedőre a korábbiaknál sokkal rosszabb kondíciókkal, mindenekelőtt még kevesebb jutalékkal. Idén pedig
bejelentette a világ második legnagyobb gyártója, hogy a jövőben az Audi és a VW elektro modelljeit kizárólag közvetlenül értékesíti.
Új mobilitás = kevesebb vásárlás
Egyidejűleg a jövő mobilitásának új eszközei, leginkább a carsharing terjedésével egyre kevesebben fognak saját autót venni és fenntartani. Ebből kifolyólag a kereskedők bevétele 15 éves távlatban 20%-al fog csökkeni – prognosztizálja a Deloitte. Ennél is nagyobb, 50%-os visszaesés várható az eladás után nyújtott szolgáltatásokból származó bevételeknél. A 20-50 százalékos átlagnál is nagyobb lehet a visszaesés a különösen jövedelmező vállalti autóflotta eladásoknál és szervizeléseknél.
„Az autókereskedések legjövedelmezőbb tevékenysége rég óta a szervizelés, ezen belül az olajcsere és a fékkarbantartás. Előbbire a piaci robbanás előtt álló e-autóknak egyáltalán nincs szükségük, utóbbira jóval ritkábban” – magyarázza a Deloitte tanulmánya a drasztikus bevételkiesés okait.
Nem hisznek a jóslatoknak, mégis aggódnak
A 36.750 németországi autókereskedő érdekvédelmi szervezete, a ZDK megbízásából készített tanulmány derűlátóbb a kereskedésék jövőjét illetően. Az elemzés szépséghibája: csak 2025-ig fogalmaz meg prognózisokat.
A Deloitte viszont az ezt követő időszakra, 15 éves távlatban számol az igazán drámai bevételkieséssel.
A világszerte 300 ezer embert foglalkoztató londoni tanácsadó cég szerint 2035 táján fognak a kereskedők életét különösen megnehezítő elektroautók nagy ütemben terjedni.
A ZDK-nál nem tagadják, hogy az üzletág problémákkal küzd.
Súlyosan igazságtalannak tartják, hogy a gyártók a kereskedőket egyre inkább kiszorítják az üzletből, eladásnál mégis rendszeresen hivatkoznak az országos márka-szervízhálózatokra. A közvetlen értékesítésénél is jó szolgálatot tesznek bemutatótermeik.
„Sokan előbb elmennek valamelyik autóházba megnézni és kipróbálni a modelleket. Aztán az interneten, közvetlenül a gyártótól veszik meg az autót. Mi elesünk a jutaléktól, a szolgáltatásunk kifizetetlen marad” – panaszolja az egyesület ügyvezetője, Antje Woltermann.
Elemzők szerint az autóházakon, hosszú távon az egyesülések, az online eladások felerősítése és a mobilitás új formáival összefüggő szolgáltatások nyújtása segíthet.