Kezdőlap Mozaik A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?
No menu items!

A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?

Foto:Bigstock

Az idő pénz – tartja a mondás, ami a légitársaságok életében különösen igaz. Nem véletlen, hogy minden területen azt nézik, hol lehet csökkenteni a repülési időt – aminek kulcsfontosságú területe az átszálláshoz kötődik.

Miközben a tavalyi és az idei nyári időszakban is kaotikus helyzetek alakultak ki a légitársaságok késései és járattörlései miatt, a légi cégek nemcsak az utasok komfortérzete miatt törekednek arra, hogy minimalizálják az időtúllépéseket. Az elsődleges szempont ugyanis az, hogy minden megtakarított perc komoly megtakarítást is hozhat a konyhára.

Nem véletlen, hogy az amerikai légitársaságok már komoly változásokba kezdtek azzal, hogy a gurulási idők csökkentésével és az utaskapuk optimálisabb kijelölésével csökkentsék a felesleges perceket. A téma egyik élharcosa az American Airlines ennek kapcsán a világ második legforgalmasabb repterének számító Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőtéren kezdte meg az utaskapuk kiosztásához kötődő új technológia tesztelését. Egy ilyen hatalmas repülőtéren ugyanis nagy előnyökkel járhat, ha az automatizált rendszer nagyban csökkenti annak az esélyét, hogy a leszállás után a gépeknek a gigareptér egyik oldaláról a másikra keljen átgurulni. Az, hogy a legkisebb ebben az estben is számít, jól mutatja, hogy a légitársaság járatonként átlagosan két perc gurulási időt takarított meg, ami összességében napi 11 óra megtakarítást jelentett. Arról nem beszélve, hogy az utasok számára ez feleannyi kapucserét és kevesebb késést is jelentett.

Az új technológiát képviselő Smart Gating programot a Dallas/Fort Worth mellett már a Charlotte Douglas, a Miami, a Ronald Reagan Washington és a chicagói O’Hare Nemzetközi Repülőtéren is bevezették már. Nem véletlen, hogy miközben az American Airlines 2022-ben a pontosság tekintetében az ötödik helyen állt, 2023-ban már a harmadik helyre lépett elő.

A gyorsítás fontos területe a beszállítás felgyorsítása is, aminek kapcsán a United Airlines azt az új rendszert vezette be a turistaosztályon, amelynek keretében az ablak mellett ülő utasok szállnak fel először és őket követik a középső ülések utasai, majd a folyosón ülők. Ami a szakemberek szerint azért előnyös, mert így a repülőgép folyosóján egyszerre többen tudják egyszerre letenni a csomagjaikat, ami az egyik legfontosabb dolog, ami felgyorsítja a beszállási folyamatot. Igaz az eredmény nem annyira látványos, mert járatonként csak két percnyi megtakarítás hoz, de amint a fentiek mutatták, a repülésben minden megtakarított perc összeadva komoly értéket jelent.

Nem véletlen, hogy a fapadosok is léptek: a diszkont légitársaságok atyja a Southwest Airlines az egyértelműbb feliratokkal és emellett zenével igyekszik meggyorsítani az utas beszállítást. A szintén diszkont Frontier Airlines pedig teljesen kihagyja az utashidat, miközben a lépcsőn történő beszállításnál a repülő mindkét ajtaját használják. Ezek az időtakarékos technikák már csak azért is fontosak, mert minél több időt tud megtakarítani egy légitársaság, annál több járatot tud elindítani, ami növeli a bevételi lehetőséget.

Arról nem beszélve, hogy az átszállásnál minden egyes megtakarított perc is számít ahhoz, hogy az utas elérje, vagy jobb esetben kényelmesebben érje el a csatlakozást. Ráadásul a késések nemcsak önmagukban jelentenek problémát, hanem azért is, mert a dominóhatás miatt a sok apró késésből a nap végére mutatós káosz alakulhat ki, amiben annak is szerepe van, hogy a menetrend felborulása a földi kiszolgálók – a takarítók, a cateringesek és az üzemanyag-szolgáltatók – időbeosztását is felrúgja, és persze a légi irányítóknak is új résidőt kell keresniük a repülés engedélyezéséhez.

Érsek M. Zoltán (A cikk testvérlapunkban AzUtazón jelent meg.)

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ismét szabadabb az út az USA-ba. Itt a hivatalos állásfoglalás.

Az USA Belbiztonsági Minisztériuma a DHS feloldotta a magyarországi...

Még a kontárinfláció is emelkedett. Egy építőipari kontármunka kára több, mint egy családi nyaralás

A Mapei sóskúti üzeme Annak ellenére, hogy csökkent az építőipari...

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Hirdetés

Hírek

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a NAV

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amikor Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei revizorai kiutalások felülvizsgálatakor felfigyeltek egy gyanúsan gyakran előforduló számlaszámra, amelyre több, egymástól független személy is kérte az általa visszaigényelt összegek átutalását.

A MÁV-csoport készül az M1-esen hétfőn életbe lépő jelentős korlátozásokra

A MÁV-csoport készül arra, hogy az M1-es autópálya bővítése miatt hétfőtől jelentősen korlátozzák a sztráda forgalmát, dugókra és hosszabb menetidőre lehet számítani.

Szünetelhetnek a Magyar Telekom szolgáltatásai a napokban több helyen

Hálózati korszerűsítés miatt a héten időszakosan több településen és fővárosi kerületben is szünetelhetnek a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásai. A társaság a honlapján közölt felsorolásban jelezte: a munkák miatt az otthoni internet, tv- és telefonszolgáltatásban is lehet kiesés, akár több órán át is.

Európai Mobilitási Hét – Keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással is várják az utasokat

A MÁV-csoport idén is csatlakozik az Európai Mobilitási Hét programjához: keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással, kedvezményes autómentes napijeggyel, a hétvégén pedig színes fővárosi programokkal várják az utasokat.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...