A tavalyi Black Friday alkalmával akciósként meghirdetett termékek több mint 90 százaléka ugyanannyiért vagy olcsóbban volt elérhető az eseményt megelőző hat hónapban – derült ki a brit Which? vizsgálatából.
A szigetországbeli fogyasztóvédelmi szervezet azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy az idei leárazások előtt győződjenek meg arról, hogy a kedvezmények “valóban valódiak” – adta hírül a BBC internetes oldala.
A szervezet szerint hat kiskereskedő – köztük az Amazon és a John Lewis – 201 árucikke közül 184 ugyanannyiba vagy olcsóbbba került a 2020-as Black Friday előtt.
Katherine Hart, a Chartered Trading Standards Institute vezető tisztviselője elmondta: “úgy tűnhet, hogy a Black Friday és a Cyber Monday leértékelései minden évben egyre nagyobbak, és sok akciót lehet találni, azonban mindannyiunknak ébernek kell maradnunk, és körültekintően kell vásárolnunk” – tette hozzá.
“Előfordul, hogy az eladók az árusítási időszak előtt megemelik az áraikat, hogy úgy tűnjön, mintha az akció ideje alatt nagyszerű ajánlatokat kínálnának.” – tette hozzá.
A felmérés készítő Which? közölte, hogy a népszerű termékek között, amelyeket tavaly a Black Friday előtt ugyanannyiért vagy annál olcsóbban találtak, voltak mosógépek, hangfalak és tévék.
A legrosszabb ajánlatok
A kutatás az Amazon, az AO, az Argos, a Currys, a John Lewis és a Richer Sounds áruházak termékeit elemezte, megvizsgálva a vállalatok által kínált árakat a 2020-as Black Friday előtti és utáni hat hónapban, valamint az esemény napján.
“A 2020-as Black Friday előtti és utáni hat hónapos árakat vizsgálva a 201 termék közül csak egy volt éppen azon a napon a legolcsóbb” – közölte a fogyasztóvédelmi szervezet.
Hozzátették, hogy az egyik “legrosszabb egyedi ajánlat” egy Zanussi mosógép volt a John Lewisnál, amely 88 különböző napon is olcsóbb volt annál, mint amennyit a Black Friday napján kértek el érte.
“A Black Friday alkalmával 309 fontra “leárazott” gépet a vásárlók öt hónappal korábban 249 fontért, 60 fonttal olcsóbban, egy hónappal később pedig 289 fontért vásárolhatták volna meg” – emelte ki a Which?.
Nem minden arany, ami fénylik
Ele Clark, a Which? kiskereskedelmi szakértője szerint fontos, hogy a vásárlók “kutatást” végezzenek, mielőtt belevetik magukat az értékesítésbe.
“Szánjanak időt arra, hogy felkutassák azokat a termékeket, amelyeket valóban szeretnének, és ellenőrizzék, hogy az “akció”, amelyet látnak, valódi megtakarítást jelent-e” – mondta.
A Which? vizsgálatára reagálva az Amazon azt közölte, hogy “az egész évben alacsony áraknak köszönhetően nagyszerű értéket igyekszik kínálni vásárlóinak“, és hogy a vásárlók “könnyen össze tudják hasonlítani az árakat, így megalapozott vásárlási döntést hozhatnak“.
Eközben a John Lewis úgy reagált, hogy egész évben figyelemmel kísérik az árakat, és soha nem csapnák be a vásárlóikat.
Mint írták, egy tavalyi Black Friday-en meghirdetett hordozható hangszóró 2020. november 20. és 2021. január 12. között valóban ugyanannyiért volt meghirdetve, mivel “ezek a napok valójában mind a Black Friday promóciós tevékenység részei voltak“.