Kezdőlap Mozaik Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et...
No menu items!

Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et is érintheti.

Az EU akár 38%-os vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, ami egy kereskedelmi háború kezdetét jelentheti. A júliustól ideiglenesen alkalmazandó intézkedés évente több mint 2 milliárd eurónyi vámot tenne ki.

Az EU értesítette Pekinget arról, hogy akár 38%-os vámokat kíván kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, ami évente több mint 2 milliárd euró (1,7 milliárd font) értékű vámot jelenthet és valószínűleg kereskedelmi háborút vált ki Kínával.

A vámokat a jövő hónaptól ideiglenesen alkalmazzák a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően, amelyek négy hetet adnak Kínának arra, hogy megtámadja az EU által az importált elektromos járművekre kivetett vámok indokolására benyújtott bizonyítékokat.

A Guardian tudósítása szerint ez a tétel az EU-ba behozott autókra kivetett, már meglévő 10%-os vámon felül lépnek életbe, ami azt jelenti, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra összesen akár 48%-os vámok is kivethetők. Kína azonnal visszavágott, és azt ígérte, hogy “határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelmében”.

A lépés egy kilenc hónapos vizsgálat eredménye, ami a kínai akkumulátoros elektromos járművek (BEV) állítólagos tisztességtelen állami támogatását vizsgálta, beleértve olyan csúcsmárkákat, mint a BYD, a Geely – a svéd Polestar márka résztulajdonosa – és a sanghaji SAIC, amely a brit MG márka tulajdonosa, és a Volkswagennel közös vállalatot működtet Kínában.

Az EU a közleményében a következőket írta: “Az EU szubvencióellenes vizsgálatának ideiglenes megállapításai azt mutatják, hogy a teljes BEV-értéklánc nagymértékben részesül a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatásokból, és hogy a mesterségesen alacsony árú, támogatott kínai import beáramlása ezért egyértelműen előre látható és közvetlen kárt okoz az uniós iparnak.”

A terv szerint Brüsszel ötféle vámszintet fog alkalmazni. Az uniós nyomozókkal együttműködő elektromosautó-gyártókra 21%-os vámot vetnek ki, míg azokra, akik nem tették, a 38,1%-os legfelső szintet alkalmazzák.

Az MG tulajdonosa, a SAIC a legmagasabb, a Geely, amely részesedéssel rendelkezik a Volvóban, 20%-os vámmal néz szembe. A BYD márkákra, köztük az EU-ban tavaly bevezetett Dolphin és Seal autókra 17,4%-os vámot vetnek ki. A vámok már július 5-én életbe léphetnek, ami 5 250 euróval növelheti egy 30 000 eurós belépő szintű BYD autó árát.

Elméletileg ez azt jelenti, hogy egy Kínában gyártott, de Európában értékesített Volkswagen autó drágább is lehet, mint egy BYD márkájú, de a tisztviselők szerint a német gyártó kínai termékei nem kerülnek értékesítésre Európában. Azt is állítják, hogy az EU-ban működő kínai tulajdonú autógyárak – köztük a BYD tervezett magyarországi gyára – nem tartoznak a vizsgálat hatálya alá, ami az EU által előnyben részesített, a munkahelyteremtést a blokkban célzó kereskedelmi stratégiát hangsúlyozza.

Úgy tudni, hogy a Tesla együttműködött az EU-val és így kezdetben a 21%-os vámmal szembesülhet. Az EU jelezte, hogy ezt a következő hónapban felülvizsgálhatja a saját, egyedileg kiszámított vámtételre, miután értékelte az amerikai vállalat által benyújtott bizonyítékokat.

Margaritis Schinas, az EU alelnöke szerint a vizsgálat ideiglenes eredményei azt mutatják, hogy a kínai autógyártás “tisztességtelen támogatásban részesült, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós akkumulátoros elektromos járművek gyártóit”. Az EU által Kínának bemutatott vizsgálati eredmény olyan adatokat tartalmazott, amelyek az európai autóipari ágazatot ért “kárt” és “fenyegetést” mutatta ki. Azt állítva, hogy a kínai verseny miatt lelassult az EU átállása a belső égésű motorokról a BEV-járművekre. A források szerint, ha nem foglalkoznak a problémával, az a beruházások és a munkahelyek elvesztéséhez vezetne egy olyan ágazatban, amely közel 13 millió embert foglalkoztat Európában. Schinas elmondta, hogy az EU “felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák ezeket a megállapításokat és a kérdés megoldásának lehetséges módjait”.

Az európai gyártók felkészültek a megtorló intézkedésekre. Az EU összes exportált járművének értéke 2023-ban közel 200 milliárd euróra becsülhető, amivel Kína az USA és az Egyesült Királyság után a blokk harmadik legfontosabb piaca lesz. Az EU ugyanakkor teljes mértékben számít arra, hogy Kína további ellenvámokat vet ki más ágazatok exportjára, a francia konyaktól a tejtermékekig.

A lépés fokozta a feszültséget Németországban, amely meg akarja védeni a hatalmas kínai piacra irányuló exportját. “Az Európai Bizottság büntetővámjai a német vállalatokat és azok csúcstermékeit sújtják” – írta Volker Wissing berlini közlekedési miniszter az X-en, korábban Twitteren. “Az autóknak a nagyobb verseny, a nyitott piacok és a lényegesen jobb üzleti feltételek révén kell olcsóbbá válniuk az EU-ban, nem pedig kereskedelmi háború és a piac elszigetelése révén”. Bennfentesek szerint azonban a kínai túlkapacitás az autógyártásban élő globális kérdés.

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója azt mondta: “Az európai autóiparnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen”.

Fotó: Bigstock

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Országszerte védekezünk a szőlőkabócával szemben

Már 21 borvidéken van jelen a szőlő aranyszínű sárgaság betegsége; országszerte védekeznek a szőlőkabócával szemben. A gazdák számíthatnak a kormányra.

Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten

A jövő héten jelenik meg az államháztartás szeptember végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató, kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, valamint munkaerőpiaci adatokat közöl a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Növekvő forgalomban erősödött a BUX a héten

Növekvő forgalomban erősödött a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 102 968,67 ponton zárt, 977,91 ponttal, 0,96 százalékkal magasabban, mint egy héttel korábban.

A magyar nők 71 százaléka nem választaná a műszaki-informatikai pályát egy felmérés szerint

A megkérdezett nők 71 százaléka nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék - közölte a CETIN Hungary friss országos kutatása alapján, amiből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciával a magyarok nagy része még csak most ismerkedik.
Hirdetés

Hírek

Országszerte védekezünk a szőlőkabócával szemben

Már 21 borvidéken van jelen a szőlő aranyszínű sárgaság betegsége; országszerte védekeznek a szőlőkabócával szemben. A gazdák számíthatnak a kormányra.

Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten

A jövő héten jelenik meg az államháztartás szeptember végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató, kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, valamint munkaerőpiaci adatokat közöl a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.

Példátlan biztonsági művelet készül Budapesten Trump és Putyin csúcsa előtt

Vadászgépek és zavaróberendezések biztosíthatják a budapesti találkozót. Példátlan biztonsági művelet készül Budapesten Trump és Putyin csúcsa előtt

Szünidei kalandok Pécsett – különleges programok az őszi szünetre

Az őszi szünetben a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed és a Cella Septichora Látogatóközpont változatos programokkal várja a 8–12 éves gyerekeket. A szülők fellélegezhetnek: a napközis jellegű foglalkozások egész napos élményt és felügyeletet biztosítanak, a rövidebb programok pedig családi kirándulások részeként is remek választások.

Mennyi személyi kölcsönt lehet felvenni az átlagbérből?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ma reggel publikált adatai szerint idén augusztusban bruttó 683 300 forint volt a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagkeresete, míg a nettó átlagkereset 472 600 volt.

Céges AI, magán előfizetésből: sokszor a dolgozók állják a költséget

A cégek 70%-a támogatja az AI-t, de 66%-uk nem képzi a dolgozóit

Megállapodás született a kilencedik amerikai beruházásról Donald Trump hivatalba lépése óta

Megállapodás született arról, hogy a Citibank folytatja magyarországi tevékenységének bővítését, így ez immár a kilencedik amerikai beruházás Donald Trump elnök januári hivatalba lépése óta.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.