Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et...
No menu items!

Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et is érintheti.

Az EU akár 38%-os vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, ami egy kereskedelmi háború kezdetét jelentheti. A júliustól ideiglenesen alkalmazandó intézkedés évente több mint 2 milliárd eurónyi vámot tenne ki.

Az EU értesítette Pekinget arról, hogy akár 38%-os vámokat kíván kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, ami évente több mint 2 milliárd euró (1,7 milliárd font) értékű vámot jelenthet és valószínűleg kereskedelmi háborút vált ki Kínával.

A vámokat a jövő hónaptól ideiglenesen alkalmazzák a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően, amelyek négy hetet adnak Kínának arra, hogy megtámadja az EU által az importált elektromos járművekre kivetett vámok indokolására benyújtott bizonyítékokat.

A Guardian tudósítása szerint ez a tétel az EU-ba behozott autókra kivetett, már meglévő 10%-os vámon felül lépnek életbe, ami azt jelenti, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra összesen akár 48%-os vámok is kivethetők. Kína azonnal visszavágott, és azt ígérte, hogy “határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelmében”.

A lépés egy kilenc hónapos vizsgálat eredménye, ami a kínai akkumulátoros elektromos járművek (BEV) állítólagos tisztességtelen állami támogatását vizsgálta, beleértve olyan csúcsmárkákat, mint a BYD, a Geely – a svéd Polestar márka résztulajdonosa – és a sanghaji SAIC, amely a brit MG márka tulajdonosa, és a Volkswagennel közös vállalatot működtet Kínában.

Az EU a közleményében a következőket írta: “Az EU szubvencióellenes vizsgálatának ideiglenes megállapításai azt mutatják, hogy a teljes BEV-értéklánc nagymértékben részesül a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatásokból, és hogy a mesterségesen alacsony árú, támogatott kínai import beáramlása ezért egyértelműen előre látható és közvetlen kárt okoz az uniós iparnak.”

A terv szerint Brüsszel ötféle vámszintet fog alkalmazni. Az uniós nyomozókkal együttműködő elektromosautó-gyártókra 21%-os vámot vetnek ki, míg azokra, akik nem tették, a 38,1%-os legfelső szintet alkalmazzák.

Az MG tulajdonosa, a SAIC a legmagasabb, a Geely, amely részesedéssel rendelkezik a Volvóban, 20%-os vámmal néz szembe. A BYD márkákra, köztük az EU-ban tavaly bevezetett Dolphin és Seal autókra 17,4%-os vámot vetnek ki. A vámok már július 5-én életbe léphetnek, ami 5 250 euróval növelheti egy 30 000 eurós belépő szintű BYD autó árát.

Elméletileg ez azt jelenti, hogy egy Kínában gyártott, de Európában értékesített Volkswagen autó drágább is lehet, mint egy BYD márkájú, de a tisztviselők szerint a német gyártó kínai termékei nem kerülnek értékesítésre Európában. Azt is állítják, hogy az EU-ban működő kínai tulajdonú autógyárak – köztük a BYD tervezett magyarországi gyára – nem tartoznak a vizsgálat hatálya alá, ami az EU által előnyben részesített, a munkahelyteremtést a blokkban célzó kereskedelmi stratégiát hangsúlyozza.

Úgy tudni, hogy a Tesla együttműködött az EU-val és így kezdetben a 21%-os vámmal szembesülhet. Az EU jelezte, hogy ezt a következő hónapban felülvizsgálhatja a saját, egyedileg kiszámított vámtételre, miután értékelte az amerikai vállalat által benyújtott bizonyítékokat.

Margaritis Schinas, az EU alelnöke szerint a vizsgálat ideiglenes eredményei azt mutatják, hogy a kínai autógyártás “tisztességtelen támogatásban részesült, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós akkumulátoros elektromos járművek gyártóit”. Az EU által Kínának bemutatott vizsgálati eredmény olyan adatokat tartalmazott, amelyek az európai autóipari ágazatot ért “kárt” és “fenyegetést” mutatta ki. Azt állítva, hogy a kínai verseny miatt lelassult az EU átállása a belső égésű motorokról a BEV-járművekre. A források szerint, ha nem foglalkoznak a problémával, az a beruházások és a munkahelyek elvesztéséhez vezetne egy olyan ágazatban, amely közel 13 millió embert foglalkoztat Európában. Schinas elmondta, hogy az EU “felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák ezeket a megállapításokat és a kérdés megoldásának lehetséges módjait”.

Az európai gyártók felkészültek a megtorló intézkedésekre. Az EU összes exportált járművének értéke 2023-ban közel 200 milliárd euróra becsülhető, amivel Kína az USA és az Egyesült Királyság után a blokk harmadik legfontosabb piaca lesz. Az EU ugyanakkor teljes mértékben számít arra, hogy Kína további ellenvámokat vet ki más ágazatok exportjára, a francia konyaktól a tejtermékekig.

A lépés fokozta a feszültséget Németországban, amely meg akarja védeni a hatalmas kínai piacra irányuló exportját. “Az Európai Bizottság büntetővámjai a német vállalatokat és azok csúcstermékeit sújtják” – írta Volker Wissing berlini közlekedési miniszter az X-en, korábban Twitteren. “Az autóknak a nagyobb verseny, a nyitott piacok és a lényegesen jobb üzleti feltételek révén kell olcsóbbá válniuk az EU-ban, nem pedig kereskedelmi háború és a piac elszigetelése révén”. Bennfentesek szerint azonban a kínai túlkapacitás az autógyártásban élő globális kérdés.

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója azt mondta: “Az európai autóiparnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen”.

Fotó: Bigstock

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mit és honnan visznek el? Az új lomtalanítási rendszer részletei

a fővárosi lakosok - az eddigiekkel ellentétben - nem a lakóépületük elé történő kihelyezéssel, hanem az egyes kerületekben kifejezetten ezen céllal, ideiglenes jelleggel kialakított gyűjtőpontokon adhatják le a háztartásokban felhalmozott lomhulladékokat,

Január 1-től emelkedik a gázolaj jövedéki adója

A NAV által közzétett lista szerint egy literre vetítve a gázolaj jövedéki adója a mostani 142,9 forint helyett 148,76 forintra emelkedik.

A TEK a karácsonyi vásárokra is figyel

A rendezvények biztonsága érdekében a terrorelhárítók folyamatosan figyelemmel kísérik és elemzik a lehetséges kockázati tényezőket is, a partnerszolgálatokkal folyamatosan együttműködve értékelnek minden információt.

Megjelentek a vidéki közösségeket támogató első LEADER helyi felhívások

A támogatási kérelmek benyújtására 2025 márciusától lesz lehetősége a pályázóknak.
Hirdetés

Hírek

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Gazdaság

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein