Kezdőlap Mozaik Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et...
No menu items!

Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et is érintheti.

Az EU akár 38%-os vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, ami egy kereskedelmi háború kezdetét jelentheti. A júliustól ideiglenesen alkalmazandó intézkedés évente több mint 2 milliárd eurónyi vámot tenne ki.

Az EU értesítette Pekinget arról, hogy akár 38%-os vámokat kíván kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, ami évente több mint 2 milliárd euró (1,7 milliárd font) értékű vámot jelenthet és valószínűleg kereskedelmi háborút vált ki Kínával.

A vámokat a jövő hónaptól ideiglenesen alkalmazzák a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően, amelyek négy hetet adnak Kínának arra, hogy megtámadja az EU által az importált elektromos járművekre kivetett vámok indokolására benyújtott bizonyítékokat.

A Guardian tudósítása szerint ez a tétel az EU-ba behozott autókra kivetett, már meglévő 10%-os vámon felül lépnek életbe, ami azt jelenti, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra összesen akár 48%-os vámok is kivethetők. Kína azonnal visszavágott, és azt ígérte, hogy “határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelmében”.

A lépés egy kilenc hónapos vizsgálat eredménye, ami a kínai akkumulátoros elektromos járművek (BEV) állítólagos tisztességtelen állami támogatását vizsgálta, beleértve olyan csúcsmárkákat, mint a BYD, a Geely – a svéd Polestar márka résztulajdonosa – és a sanghaji SAIC, amely a brit MG márka tulajdonosa, és a Volkswagennel közös vállalatot működtet Kínában.

Az EU a közleményében a következőket írta: “Az EU szubvencióellenes vizsgálatának ideiglenes megállapításai azt mutatják, hogy a teljes BEV-értéklánc nagymértékben részesül a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatásokból, és hogy a mesterségesen alacsony árú, támogatott kínai import beáramlása ezért egyértelműen előre látható és közvetlen kárt okoz az uniós iparnak.”

A terv szerint Brüsszel ötféle vámszintet fog alkalmazni. Az uniós nyomozókkal együttműködő elektromosautó-gyártókra 21%-os vámot vetnek ki, míg azokra, akik nem tették, a 38,1%-os legfelső szintet alkalmazzák.

Az MG tulajdonosa, a SAIC a legmagasabb, a Geely, amely részesedéssel rendelkezik a Volvóban, 20%-os vámmal néz szembe. A BYD márkákra, köztük az EU-ban tavaly bevezetett Dolphin és Seal autókra 17,4%-os vámot vetnek ki. A vámok már július 5-én életbe léphetnek, ami 5 250 euróval növelheti egy 30 000 eurós belépő szintű BYD autó árát.

Elméletileg ez azt jelenti, hogy egy Kínában gyártott, de Európában értékesített Volkswagen autó drágább is lehet, mint egy BYD márkájú, de a tisztviselők szerint a német gyártó kínai termékei nem kerülnek értékesítésre Európában. Azt is állítják, hogy az EU-ban működő kínai tulajdonú autógyárak – köztük a BYD tervezett magyarországi gyára – nem tartoznak a vizsgálat hatálya alá, ami az EU által előnyben részesített, a munkahelyteremtést a blokkban célzó kereskedelmi stratégiát hangsúlyozza.

Úgy tudni, hogy a Tesla együttműködött az EU-val és így kezdetben a 21%-os vámmal szembesülhet. Az EU jelezte, hogy ezt a következő hónapban felülvizsgálhatja a saját, egyedileg kiszámított vámtételre, miután értékelte az amerikai vállalat által benyújtott bizonyítékokat.

Margaritis Schinas, az EU alelnöke szerint a vizsgálat ideiglenes eredményei azt mutatják, hogy a kínai autógyártás “tisztességtelen támogatásban részesült, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós akkumulátoros elektromos járművek gyártóit”. Az EU által Kínának bemutatott vizsgálati eredmény olyan adatokat tartalmazott, amelyek az európai autóipari ágazatot ért “kárt” és “fenyegetést” mutatta ki. Azt állítva, hogy a kínai verseny miatt lelassult az EU átállása a belső égésű motorokról a BEV-járművekre. A források szerint, ha nem foglalkoznak a problémával, az a beruházások és a munkahelyek elvesztéséhez vezetne egy olyan ágazatban, amely közel 13 millió embert foglalkoztat Európában. Schinas elmondta, hogy az EU “felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák ezeket a megállapításokat és a kérdés megoldásának lehetséges módjait”.

Az európai gyártók felkészültek a megtorló intézkedésekre. Az EU összes exportált járművének értéke 2023-ban közel 200 milliárd euróra becsülhető, amivel Kína az USA és az Egyesült Királyság után a blokk harmadik legfontosabb piaca lesz. Az EU ugyanakkor teljes mértékben számít arra, hogy Kína további ellenvámokat vet ki más ágazatok exportjára, a francia konyaktól a tejtermékekig.

A lépés fokozta a feszültséget Németországban, amely meg akarja védeni a hatalmas kínai piacra irányuló exportját. “Az Európai Bizottság büntetővámjai a német vállalatokat és azok csúcstermékeit sújtják” – írta Volker Wissing berlini közlekedési miniszter az X-en, korábban Twitteren. “Az autóknak a nagyobb verseny, a nyitott piacok és a lényegesen jobb üzleti feltételek révén kell olcsóbbá válniuk az EU-ban, nem pedig kereskedelmi háború és a piac elszigetelése révén”. Bennfentesek szerint azonban a kínai túlkapacitás az autógyártásban élő globális kérdés.

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója azt mondta: “Az európai autóiparnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen”.

Fotó: Bigstock

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Fürdők fejlesztése és a fürdőzők igényei: egyeztetés után közös megoldás a Rudasban

Sikerült közös megoldást találni egyes budapesti fürdőzők igényei, és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) árbevétel-kiesése kompenzálásának szükségessége közötti ellentmondás feloldására.
Hirdetés

Hírek

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Eső után köpönyeg: balesetek után keressük a biztosítást

A nagyobb nyilvánosságot kapó balesetek után megugorhat az igény a biztosítások iránt, ezt tükrözik az internetes kereséseink is.

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A teljes kosárra számolt infláció idei növekedését az energiaárakban jelentkező bázishatások és egyedi tényezők okozták, és ez nem vezetett másodlagos inflációs nyomás kialakulásához
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...