Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et...
No menu items!

Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et is érintheti.

Az EU akár 38%-os vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, ami egy kereskedelmi háború kezdetét jelentheti. A júliustól ideiglenesen alkalmazandó intézkedés évente több mint 2 milliárd eurónyi vámot tenne ki.

Az EU értesítette Pekinget arról, hogy akár 38%-os vámokat kíván kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, ami évente több mint 2 milliárd euró (1,7 milliárd font) értékű vámot jelenthet és valószínűleg kereskedelmi háborút vált ki Kínával.

A vámokat a jövő hónaptól ideiglenesen alkalmazzák a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően, amelyek négy hetet adnak Kínának arra, hogy megtámadja az EU által az importált elektromos járművekre kivetett vámok indokolására benyújtott bizonyítékokat.

A Guardian tudósítása szerint ez a tétel az EU-ba behozott autókra kivetett, már meglévő 10%-os vámon felül lépnek életbe, ami azt jelenti, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra összesen akár 48%-os vámok is kivethetők. Kína azonnal visszavágott, és azt ígérte, hogy “határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelmében”.

A lépés egy kilenc hónapos vizsgálat eredménye, ami a kínai akkumulátoros elektromos járművek (BEV) állítólagos tisztességtelen állami támogatását vizsgálta, beleértve olyan csúcsmárkákat, mint a BYD, a Geely – a svéd Polestar márka résztulajdonosa – és a sanghaji SAIC, amely a brit MG márka tulajdonosa, és a Volkswagennel közös vállalatot működtet Kínában.

Az EU a közleményében a következőket írta: “Az EU szubvencióellenes vizsgálatának ideiglenes megállapításai azt mutatják, hogy a teljes BEV-értéklánc nagymértékben részesül a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatásokból, és hogy a mesterségesen alacsony árú, támogatott kínai import beáramlása ezért egyértelműen előre látható és közvetlen kárt okoz az uniós iparnak.”

A terv szerint Brüsszel ötféle vámszintet fog alkalmazni. Az uniós nyomozókkal együttműködő elektromosautó-gyártókra 21%-os vámot vetnek ki, míg azokra, akik nem tették, a 38,1%-os legfelső szintet alkalmazzák.

Az MG tulajdonosa, a SAIC a legmagasabb, a Geely, amely részesedéssel rendelkezik a Volvóban, 20%-os vámmal néz szembe. A BYD márkákra, köztük az EU-ban tavaly bevezetett Dolphin és Seal autókra 17,4%-os vámot vetnek ki. A vámok már július 5-én életbe léphetnek, ami 5 250 euróval növelheti egy 30 000 eurós belépő szintű BYD autó árát.

Elméletileg ez azt jelenti, hogy egy Kínában gyártott, de Európában értékesített Volkswagen autó drágább is lehet, mint egy BYD márkájú, de a tisztviselők szerint a német gyártó kínai termékei nem kerülnek értékesítésre Európában. Azt is állítják, hogy az EU-ban működő kínai tulajdonú autógyárak – köztük a BYD tervezett magyarországi gyára – nem tartoznak a vizsgálat hatálya alá, ami az EU által előnyben részesített, a munkahelyteremtést a blokkban célzó kereskedelmi stratégiát hangsúlyozza.

Úgy tudni, hogy a Tesla együttműködött az EU-val és így kezdetben a 21%-os vámmal szembesülhet. Az EU jelezte, hogy ezt a következő hónapban felülvizsgálhatja a saját, egyedileg kiszámított vámtételre, miután értékelte az amerikai vállalat által benyújtott bizonyítékokat.

Margaritis Schinas, az EU alelnöke szerint a vizsgálat ideiglenes eredményei azt mutatják, hogy a kínai autógyártás “tisztességtelen támogatásban részesült, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós akkumulátoros elektromos járművek gyártóit”. Az EU által Kínának bemutatott vizsgálati eredmény olyan adatokat tartalmazott, amelyek az európai autóipari ágazatot ért “kárt” és “fenyegetést” mutatta ki. Azt állítva, hogy a kínai verseny miatt lelassult az EU átállása a belső égésű motorokról a BEV-járművekre. A források szerint, ha nem foglalkoznak a problémával, az a beruházások és a munkahelyek elvesztéséhez vezetne egy olyan ágazatban, amely közel 13 millió embert foglalkoztat Európában. Schinas elmondta, hogy az EU “felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák ezeket a megállapításokat és a kérdés megoldásának lehetséges módjait”.

Az európai gyártók felkészültek a megtorló intézkedésekre. Az EU összes exportált járművének értéke 2023-ban közel 200 milliárd euróra becsülhető, amivel Kína az USA és az Egyesült Királyság után a blokk harmadik legfontosabb piaca lesz. Az EU ugyanakkor teljes mértékben számít arra, hogy Kína további ellenvámokat vet ki más ágazatok exportjára, a francia konyaktól a tejtermékekig.

A lépés fokozta a feszültséget Németországban, amely meg akarja védeni a hatalmas kínai piacra irányuló exportját. “Az Európai Bizottság büntetővámjai a német vállalatokat és azok csúcstermékeit sújtják” – írta Volker Wissing berlini közlekedési miniszter az X-en, korábban Twitteren. “Az autóknak a nagyobb verseny, a nyitott piacok és a lényegesen jobb üzleti feltételek révén kell olcsóbbá válniuk az EU-ban, nem pedig kereskedelmi háború és a piac elszigetelése révén”. Bennfentesek szerint azonban a kínai túlkapacitás az autógyártásban élő globális kérdés.

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója azt mondta: “Az európai autóiparnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen”.

Fotó: Bigstock

Hirdetés
Nemzetközi ESG konferencia közhelyek nélkül, csak a lényegről.
A legjobb magyar és nemzetközi előadókkal a bevezetés és a sikeres napi gyakorlat jó példái. Mert: a fenntarthatóság, az ESG, ma már mérettől függetlenül minden vállalkozás számára megkerülhetetlen! Mert az ESG messze több, mint a fenntarthatóság! Mert folyamatosan nő az érintettek köre! Mert a beszállítóktól is elvárják az ESG megfelelést! Mert a német beszállítói törvény új korszakot hoz a magyar KKV-knak is. Mert folyamatosan születtek, születnek az új jogszabályok. Ezért segíti a cégeket AzÜzlet november 26.-i ESG konferenciája, ahol Ön is mindent megtudhat az ESG keretrendszerről, kapcsolatokat építhet és személyesen is kérdezhet a téma legjobb előadóitól.
https://azuzletkonferenciakozpont.hu/esg-a-bevezetes-buktatoi-es-sikeres-napi-gyakorlat-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A DZT bevezeti az innovatív MI-influenszert az Úticél Németország számára

A DZT weboldalán már 2020-óta egy a mesterséges intelligencia által támogatott chatbot válaszolja meg az ügyfelek kérdéseit a nap minden órájában.

Mozi a bécsi Mozart-házban

Az eseménysorozat a Mozart-ház és a bécsi Lengyel Intézet szervezésében valósul meg.

A bitcoin történelmi csúcson, 94 ezer dollár fölött

A bitcoin jegyzése az év eleje óta több mint a kétszeresére emelkedett.

Fokozódhat a kereslet a lakáspiacon jövőre

A rövid távra kiadott lakások koncentráltan Budapesten az V., VI., VII., és a VIII. kerületében jelennek meg nagyobb számban, itt a lakásállomány 10 százalékát is elérhetik.
Hirdetés

Hírek

Vegyesen alakult szerda reggelre a forint árfolyama

Az év eleje óta a forint gyengült mindhárom devizával szemben, 6,5 százalékkal az euró, 11,0 százalékkal a dollár és 5,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama

Az euró 1,0714 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0694 dollár után.

BÉT – Mínuszban zárt a BUX

A BUMIX 6793,64 ponton zárt pénteken, ez 59,36 pontos, 0,87 százalékos csökkenés a csütörtöki záráshoz viszonyítva.

Gyengült pénteken a forint

Gyengült pénteken a forint a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Az Operában a “IV. Murat” operaelőadást adják elő a 2024-es Török-Magyar Kulturális Év részeként

Az opera török nyelven, magyar és angol felirattal kerül bemutatásra, így a szélesebb közönség is hozzáférhet ehhez a kulturális mesterműhöz.

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Gazdaság

A hitel nem ajándék – kampány a karácsonyi időszakra kvízjátékokkal

Az év végi időszakban sokan igényelnek rövid lejáratú, kisebb összegű hiteleket is a karácsonyi kiadások fedezésére.

Már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben a magyarok 

A pénzügyi vagyon kétharmada ugyanis a legvagyonosabb 10 százalék kezében van az MNB korábbi felmérései szerint.

Az MFB kiemelt jelentőségű pénzügyi művelete

A klubhitelek lényege, hogy a hitelfelvevő nem egyetlen pénzintézettől, hanem több banktól, azaz az általuk alkotott csoporttól jut forráshoz, amelyet a részt vevő bankok azonos feltételekkel és futamidőre biztosítanak.

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...