Kezdőlap Cégvilág Fogyasztóvédelem. Csak a cégeknek másként
No menu items!

Fogyasztóvédelem. Csak a cégeknek másként

Ki védi meg a fogyasztót? Hová fordulhatunk, ha hibás termékkel vagy szolgáltatással találkozunk? Miben segíthet a fogyasztóvédelem? Milyen lehetőségei vannak a vásárlónak, ha cégként bonyolódik ’fogyasztóvédelmi vitába’ ? És egyáltalán, hol érhetők el a fogyasztóvédők? Erről kérdezte AzÜzlet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárát, Keszthelyi Nikolettát.

– Mennyire tudatosak a magyar fogyasztók?

–  A fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzésekből és a hozzánk érkező panaszokból azt látjuk, hogy egyre tudatosabbak. Az új generációnak már másfajta fogyasztói szokásai vannak, és egyre fiatalabb a megcélzott célcsoport is, ezért hoztunk létre egy fogyasztói tudatosságra nevelő iskolapályázatot, amelyen keresztül a diákokat, általános iskolásokat, középiskolásokat tudjuk elérni, és tudatosságra nevelni.

Nagymértékben jelen vagyunk, mint Fogyasztóvédelmi Hatóság a hagyományos kereskedelemben és az online kereskedelemben. Az ellenőrzésekből is azt látjuk, hogy egyre kevesebb a jogsértések száma, miként a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz érkező panaszok arányi is ilyen tendenciát mutatnak. Egyre többen tudják azt, hogy hová kell fordulni, ha valamilyen probléma merült fel.

A tudatosság nem azt jelenti, hogy nem vásárolunk semmit, hanem pontosan tudjuk, hogy milyen terméket szeretnénk megvásárolni, és ha bármilyen probléma merül fel, akkor pedig azt is tudjuk, hogy hová kell fordulni, hol tudjuk érvényesíteni a jogainkat.

– Sokakat megzavart, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság megszűnt. Nem tudják, hogy kihez induljanak.

Keszthelyi Nikoletta

– 2017 januárja óta a Fogyasztóvédelmi Hatóság a járási hivatalokhoz került. A 197 Járási Hivatalban megtalálható a fogyasztóvédelmi hatáskör. Ez azért jó, mert a lakóhelyünkhöz legközelebbi hivatalhoz is fordulhatunk, ha bármilyen fogyasztóvédelmi problémánk van, vagy a vásárlás során problémával találkozunk. Ott biztos, hogy tudnak segíteni. Ha mégsem, akkor pedig továbbítják magasabb szintre a kormányhivatalon belül, mondjuk a megyeszékhely szerinti járási hivatalba, és elindulhat a fogyasztóvédelmi hatósági eljárás az ügy megoldása érdekében. Lehetőség van továbbítani a békéltető testületekhez is az eseteket, az ország 20 megyéjében működik békéltető testület, ahol az egyéni jogvitákat rendezhetik a vállalkozások.

– Tehát akkor a hivatal megszűnése nem gyengítette a fogyasztóvédelmet, hanem inkább a szervezet közelebb került az emberekhez…

– Pontosan így van, a fogyasztóvédelem került közelebb az emberekhez. Korábban is a kormányhivatalnál volt az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság, illetve volt egy Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, amelyik egy másodfokú fogyasztóvédelmi hatóság volt. Ezeket a másodfokú feladatokat átvette a Pest Megyei Kormányhivatal, a stratégiai, szakmai feladatait pedig a minisztérium, akkor Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, most pedig az Innovációs és Technológiai Minisztérium vette át, és folytatja ezeket a feladatokat.

– Sokszor az emberek inkább otthon morognak, mint utána járnak a dolgoknak. Mit javasol, mikor érdemes ténylegesen panasszal élni?

–  Nagyon fontos, hogy először próbáljuk meg a vállalkozással rendezni a vitás ügyünket. Ugyanis gyakran félreértésből adódik a probléma. A közszolgáltatásoknál látjuk, hogy miután jogszabályban írtuk elő a fogyasztó és a szolgáltató közvetlen egyeztetési kötelezettségét, mielőtt a Fogyasztóvédelmi Hatóság közbelépne, töredékére esett vissza a panaszok száma. Hiszen a szolgáltatóknak, a vállalkozásoknak, a kereskedőknek is az az érdekük, hogy elégedett ügyfeleik, elégedett vásárlóik legyenek.

Ha békéltető testülethez akar fordulni a fogyasztó, akkor ott is jogszabályi kötelesség, hogy előzetesen a vállalkozással próbálja rendezni a vitás ügyet, és akár egy levelet vagy telefonbeszélgetést tudjon bizonyítékul felmutatni egy-egy eljárásnál, ugyanis ha a vásárló már kommunikált a vállalkozással, akár békéltető testületi eljárásról, vagy fogyasztóvédelmi hatósági eljárásról van szó, nagyban az lendít az ügyön.

–  Melyik területek a leginkább veszélyeztetettek? Tehát hol mutatkozik a legtöbb jogos panasz?

–  A legtöbb panasz jótállással-szavatossággal kapcsolatban fordul elő. Hétköznapi nyelven szólva ezek az úgynevezett garanciális ügyek. Tehát valamilyen minőségi kifogással fordulnak a legtöbben a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, illetve a fogyasztóvédelmi területhez a fogyasztók. Tavaly 33 ezer panasz volt, és ennek 45%-a kapcsolódott a jótálláshoz, szavatossághoz.

–  Tehát akkor ez főleg elektronikai dolgokhoz kötődik?

–  Lehet más is. Műszaki cikk, de akár ruházati termék is, ugyanis minden termékre vonatkozik a 2 év szavatosság. Viszont vannak olyan termékek, amelyekre kötelező jótállás szól. Tízezer forint fölötti értékhatárnál elsősorban műszaki, illetve a háztartásokban használt egyéb termékeknél 1 év a kötelező jótállás, ami erősebb a szavatosságnál, mert 1 évig a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy nem volt gyári hibás a terméke. Tehát kötelező jótállni a termékért, javítani, kicserélni, vagy pedig a vételárat is visszafizetni.

–  Miként lehet panaszt tenni? Interneten, személyesen, vagy más módon is élhetünk panasszal?

–  A fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon megtalálhatók a járási hivatalok elérhetőségei. De a jarasinfo.gov.hu oldalon is fenn vannak ezek a kapcsolattartói számok. Akár telefonon, akár írásban, akár e-mailen írhatnak a vásárlók a járási hivataloknak. Ezen felül pedig van egy Európai Fogyasztói Központunk is, amely a határon átnyúló panaszokat intézi. Ha külföldi vállalkozással akad valamilyen problémánk, jellemzően a webes áruházzal, illetve légitársasággal, akkor az [email protected] e-mail címen tudnak az Európai Fogyasztói Központhoz fordulni, vagy telefonálhatnak is. Ezek az elérhetőségek is megtalálhatók a fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon.

–  Tehát már azzal is elindulhat a folyamat, ha telefonon bejelentést teszünk.

–  Így van. Igen. Azzal is regisztrált lesz a panasz.

–   Úgy tűnik, hogy a cégeknek kevesebb a joguk. Ha cég a vásárló, akkor van, ahol azt mondják, hogy nem veszik vissza még első nap sem a terméket, csak mert cég a vásárló. Ez miért van? Ez lehetséges?

–  Igen. A Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre a fogyasztó és a vállalkozás közötti jogviszonyra terjed ki, tehát az úgynevezett B2C ügyekre. Mert közöttük mutatkozik aszimmetria. Azért szól így a jogszabály, mert a fogyasztó magánszemély sokkal kiszolgáltatottabb a vállalkozással szemben. Ezért a jelenlegi rendszerben a céges vásárlóknak a bírósághoz kell fordulniuk, ha nem tudnak megállapodni a kereskedőkkel, illetve a vállalkozásoknak van egyéb alternatív vitarendezési lehetőségük a kamaráknál, aminek érdemes utána érdeklődni. De ahogy jeleztem, azért látszik, hogy a kereskedők többsége felismerte, hogy a jogos panasz esetén, a jó hírnevük megtartása érdekében érdemes mihamarabb rendezni a panaszt.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A digitális térben előforduló veszélyekre hívja fel a fiatalok figyelmét a GVH

Közleményében a GVH a szülőknek azt javasolja, hogy figyeljék a játék PEGI besorolását az első használat - letöltés, vásárlás - előtt. Igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben.

Ölik egymást a bankok a vállalkozói számlavezetésért

Az első magyar fintech pénzügyi szolgáltató, a BinX indulása felrázta a vállalkozói számlák piacát. Úgy tűnik ez jót tett, mert nem csak a díjak, hanem a kedvezmények terén is mind nagyobb a verseny,

Megérkezett Londonba első szállodájával az a&o Hostels

Európa legnagyobb magántulajdonban lévő hostelcsoportja, az a&o Hostels megvásárolta a korábbi DoubleTree by Hilton Docklands Riverside hotelt, ezzel megnyitva első londoni szállodáját. A fokozatos felújításra 21 millió fontot fordítanak, miközben az ingatlan továbbra is szállodaként fog működni, nem hostellé alakul. A szálloda 500 szobával és 2100 ággyal rendelkezik majd, és az ár-érték arányt kereső egyéni utazókat, családokat célozza meg.

Mindenki múzeumba! – Múzeumok Őszi Fesztiválja

Székesfehérváron „Az Év Kiállítása 2025” egyik jelöltje!
Hirdetés

Hírek

A digitális térben előforduló veszélyekre hívja fel a fiatalok figyelmét a GVH

Közleményében a GVH a szülőknek azt javasolja, hogy figyeljék a játék PEGI besorolását az első használat - letöltés, vásárlás - előtt. Igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben.

Megérkezett Londonba első szállodájával az a&o Hostels

Európa legnagyobb magántulajdonban lévő hostelcsoportja, az a&o Hostels megvásárolta a korábbi DoubleTree by Hilton Docklands Riverside hotelt, ezzel megnyitva első londoni szállodáját. A fokozatos felújításra 21 millió fontot fordítanak, miközben az ingatlan továbbra is szállodaként fog működni, nem hostellé alakul. A szálloda 500 szobával és 2100 ággyal rendelkezik majd, és az ár-érték arányt kereső egyéni utazókat, családokat célozza meg.

Mindenki múzeumba! – Múzeumok Őszi Fesztiválja

Székesfehérváron „Az Év Kiállítása 2025” egyik jelöltje!

Jelentős támogatással fejleszt a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság

A Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság duplán ünnepel, 50 éves a területén fekvő Ócsai Tájvédelmi Körzet, és most indul el 659 millió forint európai uniós támogatással ökológiai vízgazdálkodás feltételeinek megteremtése a Hajta-patak mentén, amely által több mint 791,5 hektáron javul majd az élőhelyek állapota.

Ismét gördülő Ikarus legendák érkeznek az Aeroparkba

Ismét jön az két nap, amikor nem csak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. A legendás Ikarus gyár mintegy 100 autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító kocsi mutatkozik be október 4-én és 5-én. Élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg. 

A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben

Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett. A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.

Duna House: a magyarok többsége ingatlantulajdon-párti

Az elmúlt 3 évben az ingatlanügyletet lebonyolítók megközelítőleg fele vette igénybe profi ingatlan- és pénzügyi szakértő segítségét, miközben ez az arány az Egyesült Államokban meghaladja a 90 százalékot.

Kedvezően alakult a központi költségvetés finanszírozása szeptember végéig

Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.