Törökország autóipari történelmet írt a Togg-al, az ország első elektromos autójával, amely egyben az első olyan jármű, amit a török autóipar – nem más márkáknak bedolgozva – valaha is gyártott. A török állami Togg gyár 2018-as megszületését Recep Tayyip Erdoğan török elnök kezdeményezte azzal, hogy Törökországnak szüksége van egy nemzeti autómárkára.
Recep Tayyip Erdoğan török elnök mostani Magyarországi látogatásakor ajándékozta meg a magyar miniszterelnököt azzal a török, Togg márkájú elektromos autóval, amit Orbán Viktor és az anyósülésben Erdogan elnök rögtön ki is próbált.
Törökország az elmúlt években számos politikai és gazdasági intézkedést hozott annak érdekében, hogy növelje függetlenségét más országoktól, aminek a saját autógyártás is a részét képezi. A Deutsche Welle, a DW tudósítása szerint a 2018-ban alapított Togg gyárban 2022-ben jelképes évfordulón október 29-én a Török Köztársaság megalakulásának évfordulóján kezdődött meg a gyártás.
A tervek szerint az első időszakban 17-18 ezer elektromos autó készül a Togg Isztambul melletti gyárában, ahol öt év alatt 175 000-re akarják növelni a kapacitást.
Annak ellenére, hogy a Togg koncepciója a bárki által megfizethető török „népautó” kategória megteremtése volt, az autó a török átlagemberek által megfizethető 500 000 líra helyett a 900 000 török lírás (körülbelül 50 000 €) kategóriába csúszott át. A jó hír az, hogy az újabb tervek szerint néhány éven belül a megfizethetőbb modellek is megjelennek majd a piacon. A várakozás azért is belefér, mert Törökország infrastruktúrája még nem áll készen az e-autókra való átállásra.
A Togg autókat Törökországban tervezik és szerelik össze, olyan alkatrészeket importálva, mint az akkumulátor, a motor és egyes elektromos rendszerek. Így az induláskor a járművek gyártásához felhasznált anyagok 51%-a török gyártású, miközben a tervek szerint ez az arány a következő években 65%-ra növekedhet. A Togg-ok értékesítési stratégiájában az a csavar, hogy miközben az autókat a török piacra tervezték, de az áruk miatt leginkább az ott élő külföldieknek. Ami elsősorban az autó felépítéséhez használt alkatrészek kombinációjából fakad, ami megnöveli a gyártási költségeket, mondván, ha a márkának sikerül majd 70%-ban török gyártmányú alkatrészeket használni, akkor az autói már nemzetközi szinten is versenyképesek lesznek.
A török autógyártó első meghatározó debütálásainak egyike 2022-ben a Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai vásáron volt, ahol a brit Autocar tudósítása rendkívül autonóm koncepcióautóként, „okoseszközként” definiálták a Togg-ot. Mehmet Gürcan Karakas vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat nem hagyományos autógyártó. „Technológiai vállalatként határozzuk meg magunkat. Ezért vagyunk a CES-en, a legújabb technológiai újítások és az elsők találkozóhelyén”- magyarázta.
A Togg célja, hogy felhasználó-központú, adatvezérelt termékeket kínáljon a mobilitási élmény fokozása érdekében. A tervek szerint 2030-ig egymillió járművet dobna piacra öt szegmensben, amelyek közül az első a C szegmensű SUV értékesítése. A gyár akkori közleménye szerint a debütáló modell “az első elektromos SUV lesz, amelyet nem hagyományos gyártó gyárt a kontinentális Európában”. Utána jön egy limuzin és egy ferdehátú, mindkettő szintén a C-szegmensben, majd a kínálat egy kompakt SUV-val és egy MPV-vel bővül. Az összes modellt ugyanaz a moduláris platform fogja alátámasztani.
A 20203 márciusi piacra lépéskor a Togg standard T10X modell ára 953 000 török líráról indult, míg a hosszabb hatótávolságú modell ára 1,215 millió lírától stratolt az AA információi szerint. A 160 kW-os (218 lóerős) T10X hátsókerék-meghajtású modellhez két különböző akkumulátor-opcióval a vásárlók 314 kilométeres (195 mérföldes) vagy 523 kilométeres (325 mérföldes) hatótávolság közül választhatnak. A T10X első változata 7,6 másodperc alatt tud 0-ról 100 km/órára gyorsulni, míg a második, amelynek szállítása október 29-én kezdődik, 4,8 másodperc alatt tud 0-100 km/órára. A 320 kW teljesítményű (435 lóerős) második változat összkerékhajtású. A TOGG T10X akkumulátorai 20%-ról 80%-ra tölthetők fel 28 percnél rövidebb idő alatt a gyorstöltő állomásokon. A modell vezetői hat különböző szín közül választhatnak.
A magyar miniszterelnök viszont – ajándékként -, színkiválasztással kapta a modellt.
Érsek M. Zoltán