Kezdőlap Autóipar Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?
No menu items!

Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba. Illusztráció: Bigstock

Miközben az autóipart fojtogatja a chiphiány, minden más olyan ágazat is szenved tőle, ahol nélkülözhetetlen elemnek számít az okos eszközökben. De mitől lett akkora a chiphiány, hogy egy komplett ágazatot sodorjon bajba?

Még néhány évvel azután is, hogy a Covid-19 először megrázta a világot a leállásokkal, a világjárványok okozta gyárbezárások és a fogyasztói kereslet akkori zavarai még mindig a chiphiány fő okozói. Mert amikor a Covid idején az autógyártók 2020-ban gyárakat zártak be – egyrészt a dolgozók biztonsága érdekében, másrészt az új autók iránti kereslet meredek visszaesése miatt -, a cégek lemondták a félvezetőkre vonatkozó korábbi megrendeléseket.

Megváltozik a cégautók adózása. Milyen változás jön az új rendelettel? Hogyan hat az új autó átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautó piacra és a flottaüzemeltetésre? Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A másik oldalon viszont a home office és az online kommunikáció elterjedésével hihetetlen mértékben megugrott a számítógépek és más elektronikus eszközök iránti kereslet megugrott, mivel az embereknek otthon kellett dolgozniuk és szórakozniuk. Így amikor az autógyárak újra beindultak, és 2020 vége felé az új autó eladások nagymértékben megélénkültek, a mikrochipgyártók nem tudtak lépést tartani a megugró kereslettel.

A helyzetet tovább rontotta, hogy 2021 elején egy nagy hóvihar Texasban és egy japán chipgyárban keletkezett tűzvész is belevágott az amúgy is feszült félvezető-ellátási láncba. Nemrégiben pedig az ukrajnai háború is megzavarta a félvezetőgyártásban nagymértékben használt neongázellátást. Ukrajna szállítja ugyanis a világ neongázának mintegy 60 százalékát.

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba, hanem azokat a már kipróbált termékeket, amelyekből most hiány mutatkozik. Így aztán hiába, hogy új szereplők és új beruházások is csökkentik majd a chiphiányt, ez nem segít majd a korábbi modellek előállításánál, mert aki most fektet az iparágba érthetően a legmodernebb technológiát alkalmazza, amit nem a régebbi, hanem a legújabb modellekbe tudnak majd beépíteni az autógyártók.

A chipek súlyát az autógyártásban nem csak az érzékelteti, hogy minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. Az is rendkívül beszédes adat, hogy miközben ma már minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek és különösen a önvezetés terén egyre előrehaladottabb autók 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A szakszervezetek 12 százalékos 2026. évi minimálbér-emelést javasolnak

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak.

Már igényelhetők a kedvező kamatozású hitelek a turisztikai ágazat szolgáltatóinak

Két, kedvező kamatozású hiteltermék lesz elérhető a turisztikai ágazat szolgáltatóinak szerdától, már az első héten több száz hiteligénylés elbírálására készül a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont (KTH).

Kevesebb önerő, hosszabb futamidő, jelentős könnyítések az energetikai otthonfelújítási programban

Az eddigi 6 millió helyett 10 millió forintra nő a családi házak energetikai korszerűsítéséhez igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kamatmentes hitel maximális összege. A pályázók mindössze 5 százaléknyi, tehát alig több mint félmillió forint önerő birtokában belevághatnak a rezsiterheik csökkenését eredményező beruházásokba.

MNB: már hét banknál elérhető a Minősített Vállalati Hitel

A banki pályázatok elbírálása még nem zárult le, így a hét nagybankhoz hamarosan újabb hitelintézet is csatlakozhat
Hirdetés

Hírek

A szakszervezetek 12 százalékos 2026. évi minimálbér-emelést javasolnak

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak.

Már igényelhetők a kedvező kamatozású hitelek a turisztikai ágazat szolgáltatóinak

Két, kedvező kamatozású hiteltermék lesz elérhető a turisztikai ágazat szolgáltatóinak szerdától, már az első héten több száz hiteligénylés elbírálására készül a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont (KTH).

Kevesebb önerő, hosszabb futamidő, jelentős könnyítések az energetikai otthonfelújítási programban

Az eddigi 6 millió helyett 10 millió forintra nő a családi házak energetikai korszerűsítéséhez igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kamatmentes hitel maximális összege. A pályázók mindössze 5 százaléknyi, tehát alig több mint félmillió forint önerő birtokában belevághatnak a rezsiterheik csökkenését eredményező beruházásokba.

MNB: már hét banknál elérhető a Minősített Vállalati Hitel

A banki pályázatok elbírálása még nem zárult le, így a hét nagybankhoz hamarosan újabb hitelintézet is csatlakozhat

A fiatalok után most a vásárlóképes közönség is a TikTokon van

Magyarország egyik vezető short-form specialista ügynökségének szakértői szerint a TikTok és a hasonló platformok jelenleg a legfontosabb marketingcsatornák, amelyek megfelelő stratégiával a brandépítés mellett a bevételszerzés motorjává is válhatnak.

Új hitelkonstrukcióval támogatja a kormány legkisebb gazdálkodókat

A hitel egyszerűsített bírálat mellett, önerő nélkül vehető majd igénybe a Széchenyi Kártya Program keretében.

Kisebb volt az építőipari termelés volumene augusztusban

2025 augusztusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 15,2, a munkanaptényezővel kiigazított adatok alapján 13,6 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A köztartozásmentesség a KOMA adatbázisban szerepléssel is igazolható

A köztartozásmentesség egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét, és szerepel a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA) az a legtöbb esetben kiváltja a nullás igazolást.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.