Kezdőlap Autóipar Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?
No menu items!

Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba. Illusztráció: Bigstock

Miközben az autóipart fojtogatja a chiphiány, minden más olyan ágazat is szenved tőle, ahol nélkülözhetetlen elemnek számít az okos eszközökben. De mitől lett akkora a chiphiány, hogy egy komplett ágazatot sodorjon bajba?

Még néhány évvel azután is, hogy a Covid-19 először megrázta a világot a leállásokkal, a világjárványok okozta gyárbezárások és a fogyasztói kereslet akkori zavarai még mindig a chiphiány fő okozói. Mert amikor a Covid idején az autógyártók 2020-ban gyárakat zártak be – egyrészt a dolgozók biztonsága érdekében, másrészt az új autók iránti kereslet meredek visszaesése miatt -, a cégek lemondták a félvezetőkre vonatkozó korábbi megrendeléseket.

Megváltozik a cégautók adózása. Milyen változás jön az új rendelettel? Hogyan hat az új autó átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautó piacra és a flottaüzemeltetésre? Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A másik oldalon viszont a home office és az online kommunikáció elterjedésével hihetetlen mértékben megugrott a számítógépek és más elektronikus eszközök iránti kereslet megugrott, mivel az embereknek otthon kellett dolgozniuk és szórakozniuk. Így amikor az autógyárak újra beindultak, és 2020 vége felé az új autó eladások nagymértékben megélénkültek, a mikrochipgyártók nem tudtak lépést tartani a megugró kereslettel.

A helyzetet tovább rontotta, hogy 2021 elején egy nagy hóvihar Texasban és egy japán chipgyárban keletkezett tűzvész is belevágott az amúgy is feszült félvezető-ellátási láncba. Nemrégiben pedig az ukrajnai háború is megzavarta a félvezetőgyártásban nagymértékben használt neongázellátást. Ukrajna szállítja ugyanis a világ neongázának mintegy 60 százalékát.

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba, hanem azokat a már kipróbált termékeket, amelyekből most hiány mutatkozik. Így aztán hiába, hogy új szereplők és új beruházások is csökkentik majd a chiphiányt, ez nem segít majd a korábbi modellek előállításánál, mert aki most fektet az iparágba érthetően a legmodernebb technológiát alkalmazza, amit nem a régebbi, hanem a legújabb modellekbe tudnak majd beépíteni az autógyártók.

A chipek súlyát az autógyártásban nem csak az érzékelteti, hogy minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. Az is rendkívül beszédes adat, hogy miközben ma már minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek és különösen a önvezetés terén egyre előrehaladottabb autók 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.
Hirdetés

Hírek

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.

Szeptember 30-ig kérhető vissza a 2024-es, külföldön megfizetett áfa

A jogosult hazai vállalkozások szeptember 30-ig igényelhetik vissza a külföldön megfizetett áfát; a határidő jogvesztő, a kérelmeknek eddig az időpontig be kell érkezniük a NAV-hoz. Aki elmulasztja, az már nem kaphatja vissza az áfát 2024-es számlái után, késedelmét pedig igazolási kérelemmel sem mentheti ki.

Devizapiac – Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.

Kétmilliárd forintos támogatási program indul a vállalkozói környezet fejlesztése érdekében

Támogatási program indul a hazai vállalkozói környezet fejlesztése, a vállalkozói tudás bővítése érdekében,

A Jane Goodall Intézet Idén ősszel is gyűjti a használt mobiltelefonokat

Gyűjtőpontot bárki létrehozhat a munkahelyén, ahol dolgozik, az iskolában, ahol tanul. Ehhez csak fel kell venni a kapcsolatot a Jane Goodall Intézettel.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...