A General Electric 55 új gázturbináját kellett 18 erőműben leállítani gyors egymásutánban nagyjavításra Tajvantól Franciaországon keresztül az Egyesült Államokig.
A közelmúltban erőművi szakemberekkel – beosztottakkal és vezetőkkel vegyesen – készített interjú sorozat derített fényt arra, hogy gáz van a GE HA-típusú gázturbinájával.
Reuters kérdéseire küldött válaszaiban a nagyvállalat vezetése elismerte, hogy az első kilenc hónapban felére esett vissza a múlt év hasonló időszakához képest a kérdéses HA gázturbinájuk rendelése. Azt pedig maga Larry Culp vezérigazgató mondta el az újságíróknak, hogy az idei év utolsó negyedévében 22 milliárd dollár veszteséget könyvelt el az óriáscég, a hitelbesorolása pedig már csak három fokozatnyira van a bóvli kategóriától. Az erőmű ágazatot szétválasztották, csökkentették a székhelyük működési költségeit, sőt azóta már új vezetők irányítják azt.
A történtek jelentőségét kisebbíteni igyekezett a GE gázerőművi vezérigazgatója Chuck Nugent, aki szerint „a jelenleg üzemelő GE gázturbinák 99 százalékban kitűnően működnek és a GE rendelkezik világszerte a legmegbízhatóbb turbina flottával.”
Mindenesetre ténykérdés, hogy a General Electric 480 millió dollárt tett félre bizonyos turbinatípusok felújítására, miközben átszervezi az egész erőművi ágazatát.
Azt sem vitatták a riport összeállításban megszólalt szakemberek, hogy a lapátok törnek össze többnyire a turbinákban, és volt olyan amerikai erőmű, ahol két hónapot vett igénybe a javítás.
Texasban egy ízben több százezer háztartás maradt elektromos áram nélkül a lapáttörés miatt, a franciaországi Bouchainban pedig be is zárták azt az erőművet, amelybe egyébként idén szeptemberben elsőként telepítették a legújabb 9HA turbinát.
A General Electric-re óriás nyomás nehezedik, és az erőművi karbantartó ágazatának éleződő versenyben kell helyt állnia.
Bár az erőművei még mindig a világ áramellátásának harmadát termelik meg, amerikai ipari források szerint az új turbina rendeléseiben már a harmadik helyre csúszott vissza a General Electric a Mitsubishi és a Siemens mögött. Az idei év utolsó negyedévében 22 milliárd dollárt veszteséget könyvelt el az óriáscég, a hitelbesorolása pedig már csak három fokozatnyira van a bóvli kategóriától – jelenti exkluzív összeállításában a Reuters New Yorkból.