Továbbra is népszerűek a nagy tengerjáró hajók? A pandémia megjelenését követő első tengeri körútra indított járatára az MSC hajótársaság egy nap alatt mind a 4.200 jegyét eladta. A március óta tartó kényszerszünet után már ki is futott az első tengerjáró Genovából.
A mindennapi életet és a gazdaságot is március óta korlátozó járvány-intézkedések miatt a kikötőkben kellett maradniuk a tengerjáróknak is. Az idegenforgalmi szegmens, amely évek óta újabb és újabb utasszám és bevételi rekordokat döntött, egyelőre továbbra sem állt vissza a “normális működésre”. Az MSC két hajóját kivéve minden áll.
Az olasz cég az első a világon, amely újraindította az üzletet. A ’Grandiosa’ névre keresztelt tengerjárója kifutott Genovából. A hajóóriás a Földközi-tenger nyugati medencéjében lesz egy héten keresztül úton. A következő, augusztus 29-én a dél-olaszországi Bariból induló hajó, a ’Magnifica’ pedig a Földközi-tenger keleti részén szeli majd a habokat.
Az utak lefolyása eltér a megszokottól. A nyugati körúton egy máltai, a keletin pedig egy görögországi megállót leszámítva csak olasz kikötők szerepelnek a programokban.
A nyugat úton Civitavecchia, Nápoly és Palermo. A keletin pedig Trieszt, a ’Magnifica’ végállomása. A megállók kiválasztása tudatos volt. A Földközi-tengeren egyelőre az olaszok mellett csak Málta és a görögök nyitották meg a kikötőiket a tengeri körutakat bonyolító hajók előtt. Az utasok a szárazföldre lépve csak a társaság által szervezett, szabad program nélküli kirándulásokon vehetnek részt. Így akarják biztosítani, hogy az utasok minél kevesebbszer kerüljenek kontaktusba a kikötővárosok lakosságával.
A ’Grandiosa’ első útja az online foglalási rendszer megnyitása után 24 órával már teltházas volt. A 6.000 férőhelyes hajót a higiénés előírások miatt csak 70 százalékig, 4.200 főig töltötte meg az MSC. A hajókra csak a Schengeni-övezetben élő személyek vehettek jegye.
Genova is profitál
„Fontosnak tartottuk azt is, hogy az első hajó a társaság olaszországi központjából, Genovából induljon. A város kikötőjében vesztegel a földközi-tengeri hajóink többsége” – mondta a társaság vezetője, Gianni Onorato a Repubblicának. Az MSC azzal, hogy a hagyományos szombati indulás helyett vasárnap mellett döntött, szintén Genovának igyekezett segíteni.
„Be is jött a számításunk. Az utasok többsége már pénteken vagy szombaton megérkezett és eltöltött a városban egy-másfél napot. Végre újra turistáktól nyüzsgött a belváros, vendégekkel voltak tele az éttermek és bárok teraszai.”
COVID koncepció
A hajókon mindet a járvány elleni védekezés határoz meg. A társaság egyenesen túlteljesíti az olasz kormány kötelező higiéniai előírásait és a nemzetközi szervezetek ajánlásait. A cégvezető, Onorato volt az, aki az MSC olaszországi menedzsere, Leonardo Massa társaságában néhány héttel ezelőtt ismertette a társaság COVID-koncepcióját.
A szigorú előírásokkal már a felszállás előtt szembesültek az utasok. Elsőként le kellett tölteniük a társaság mobiltelefonos alkalmazás. Ez megmutatja, hogy egy azonosított fertőzött kihez volt két méteres távolságon belül. Természetesen az utasoknak és a hajó teljes legénységének is kötelező a COVID-teszt: Kettőt korábban, egy harmadikat pedig közvetlenül az indulás előtt kellett csináltatni. Ez kötelező lesz a kirándulások után, az út végén és – megbetegedés esetén – az út alatt is. Szintén előírás a napi hőmérőzés mindenki számára a fedélzeten. A hajóra lépve kötelező orvosi vizsgálatoknak kellett alávetniük magukat az utasoknak. Ebben és az utolsó higiéniai, valamint egészségügyi ellenőrzések elvégzésében közvetlenül az indulás előtt a genovai kikötői hatóságok nem kevesebb, mint 400 munkatársa vett részt! A fedélzeten különösen szigorúak az éttermi előírások. Az ételeket és italokat pincérek szolgálják fel, a svédasztalos kiszolgálás tilos.
Lassan indulnak újra
Az MSC tervei szerint a két hajó minden héten meg fogja tenni a hat napos körutakat. Más utak azonban október végéig nem lesznek. Az USA-ban eddig az időpontok pedig egyáltalán nem fog újra indulni az üzem. A társaságok a Nemzetközi Szállodahajó Szövetség (CLIA) kérésére önkéntes vállalást tettek, hogy október végéig Amerikában és Ázsiában is szüneteltetik a tevékenységüket. Az MSC honlapján elérhető információk szerint viszont a novemberben kezdődő téli szezonban és 2021 tavaszán már világszerte 19 hajójuk indulhat útnak. Foglalni azonban még nem lehet.