Fotó: wikipedia
A malajziai kormány azt állítja, hogy elvileg beleegyezett a 10 évvel ezelőtt, a légiközlekedés egyik legnagyobb rejtélyét okozva eltűnt utasszállító repülőgép felkutatásába.
A Malaysia Airlines MH370-es járata 2014 márciusában tűnt el, miközben a malajziai Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, a fedélzetén 239 emberrel. A Boeing 777-es roncsainak felkutatására irányuló erőfeszítések az évek során felpörögtek, és a fedélzeten tartózkodók több száz családját továbbra is kísérti a tragédia.
Pénteken Anthony Loke malajziai közlekedési miniszter elmondta, hogy a kabinet elvileg jóváhagyott egy 70 millió dolláros értékű megállapodást az amerikai Ocean Infinity tengeri kutatócéggel a repülőgép megtalálására. A „no find, no fee” megállapodás értelmében az Ocean Infinity csak akkor kap fizetést, ha megtalálják a roncsot. Az Ocean Infinity által 2018-ban, hasonló feltételekkel végzett MH370-es roncsok utáni kutatása három hónap után sikertelenül zárult.
Egy 150 millió dollárba kerülő multinacionális erőfeszítés pedig 2017-ben ért véget, két évnyi hatalmas területnyi óceán átvizsgálása után. A három érintett ország – Malajzia, Ausztrália és Kína – kormánya azt mondta, hogy a keresést csak akkor folytatják, ha “új hiteles bizonyítékok merülnek fel” a repülőgép elhelyezkedésére vonatkozóan – tudósít a BBC.
Míg a kormány “elvileg” elfogadta az Ocean Infinity ajánlatát, Loke szerint a megállapodás konkrét feltételeiről szóló tárgyalások még folynak, és a jövő év elején zárulnak le. Az új kutatás egy 15 000 négyzetkilométeres területre terjed ki az Indiai-óceán déli részén, új adatok alapján, amelyeket Kuala Lumpur “hitelesnek” talált – mondta a miniszter. “Reméljük, hogy ez az idő pozitív lesz” – mondta Loke, hozzátéve, hogy a roncsok megtalálása megnyugtató lenne a fedélzeten tartózkodók családtagjainak.
Az MH370 utasainak rokonai üdvözölték, hogy a malajziai kormány jóváhagyta az új kutatást. “Nagyon örülök a hírnek… [Ez] a valaha volt legjobb karácsonyi ajándéknak tűnik” – mondta Jacquita Gonzales, az MH370 repülési felügyelőjének, Patrick Gomesnak a felesége a New Straits Timesnak. “Ez a bejelentés vegyes érzelmeket kavar fel – reményt, hálát és bánatot érzek. Közel 11 év után hihetetlenül nehéz volt számunkra az a bizonytalanság és fájdalom, hogy nem kaptunk választ” – mondta Intan Maizura Othaman. Férje, Mohd Hazrin Mohamed Hasnan a légiutas-kísérő személyzet tagja volt. Jiang Hui, akinek édesanyja a gépen tartózkodott, azt mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy a malajziai kormánynak “nyitottabb megközelítést kell alkalmaznia” a keresésben, hogy több szereplő is részt vegyen.
Az MH370-es járat 2014. március 8-án a hajnali órákban szállt fel Kuala Lumpurból. Kevesebb mint egy órával a felszállás után megszakadt a kapcsolat a légiforgalmi irányítással, és a radar azt mutatta, hogy eltért a tervezett repülési útvonalától. A nyomozók általában egyetértenek abban, hogy a gép valahol az Indiai-óceán déli részén zuhant le – bár nem világos, hogy miért történt. A feltehetően a repülőgépből származó törmelékdarabok az Indiai-óceán partjára kerültek az eltűnést követő években.
Összeesküvés-elméletek sora született a repülőgép eltűnése körül, kezdve a feltételezésektől, hogy a pilóta szándékosan buktatta le a gépet, egészen az állításig, hogy egy külföldi katona lőtte le. A repülőgép eltűnésével kapcsolatos 2018-as vizsgálat megállapította, hogy a gép kezelőszerveit valószínűleg szándékosan manipulálták, hogy eltérítsék az irányt – de nem vontak le következtetéseket arról, hogy ki állhatott emögött. A nyomozók akkor azt mondták, hogy “a válasz csak akkor lehet végleges, ha megtalálják a roncsot”.
Érsek M. Zoltán