Katar már rohamosan készül a november 20-án rajtóló labdarúgó-világbajnokságra, amelyre több százezer szomjas fociszurkolót várnak a világ minden tájáról. A közel-keleti iszlám országban, ahol az alkoholfogyasztást szigorú törvények szabályozzák és az alkoholreklámok is illegálisak, komoly aggodalom övezi a sörfogyasztás kérdését, de a jelek szerint a Budweisernek sikerült nagyra nőnie.
A jelek már az év elején megjelentek: a Qatar Distribution Company-nál (QDC) – a konzervatív muszlim ország egyetlen alkohol-kiskereskedőjénél – egy hatalmas, Lionel Messit ábrázoló Budweiser-plakátot ragasztottak ki a bejáratra. Ezután egyre több dohai bár és étterem kínált csapolt Budweisert, ami újdonság volt a városban, ahol korábban főként Heinekent csapoltak.
A Budweisert gyártó Anheuser-Busch InBev évek óta a szigorú katari alkoholtörvények keretein belül működik, mindenféle felhajtás nélkül. Most a vezetők finoman próbálják maximalizálni a Budweiser világbajnokságra kötött szponzori szerződésének megtérülését egy olyan országban, ahol a helyi tisztviselők közel álltak ahhoz, hogy teljesen kitiltsák az alkoholt a tornáról.
A november 20-án kezdődő 2022-es FIFA-világbajnokságra való felkészülés monumentális vállalkozás volt a világbajnokság hivatalos sörgyártója számára. Peter Kraemer, az AB InBev ellátási vezetője szerint az italmárka arra számít, hogy a torna alatt több sör fogy majd, mint amennyit az országban egy egész év alatt elfogyasztanak.
Mivel a régióban nincsenek sörfőzdék, a vállalatnak tengeri szállítással kellett Katarba juttatnia a sört, majd hűtött raktárhelyiséget kellett találnia, hogy megvédje az ország ultraforró időjárásától, ahol október végéig 35 fok feletti hőmérséklet uralkodik. A teherautókat egy éjszakán át beltérben rakodják meg, majd másnap elindítják, hogy a sört kiszállítsák az éttermekbe és a szurkolói zónákba, ahol alkoholt lehet felszolgálni.
“A sör romlandó termék, ezért mindig aznap a legjobb, amikor bepakolják. Nagyon szorosan kezeljük az ellátási láncunkat, a termékeknek a lehető leggyorsabban kell eljutniuk A pontból B pontba” – mondta Kraemer a Bloombergnek.
Katar nem száraz ország, de korlátozza, hogy ki és hol vásárolhat alkoholtartalmú italokat. Sört, bort és szeszes italt számos, a csúcskategóriás szállodákhoz kapcsolódó étteremben lehet vásárolni, ám meglehetősen borsos áron.
Egy korsó Budweiser 45-55 katari riálért (12-16 dollár) kapható a West Bay, Doha belvárosának népszerű bárjaiban.
Az alkohol egyszerre előny, amely a feltörekvő turisztikai célpontot “modernné” teszi az alkoholt tiltó Szaúd-Arábiához képest, ugyanakkor olyan bűnnek is tekinthető, amely egy lépcsőfok azon a csúszós lejtőn, amely a közeli Dubaj viszonylagos hedonizmusához vezet.
A munkáltatójuk írásos engedélyével a havi 3000 katari riálnál (816 dollár) többet kereső külföldi lakosok engedélyt kérhetnek bor, szeszes ital és sör vásárlására a Qatar Distribution Company nevű alkoholmonopóliumtól, amely a Qatar Airways leányvállalata. Itt egy láda Budweiser 188 riálért (51 dollár) kerül a kiskereskedelmi forgalomba.
Ugyanakkor Katarban a nyilvános részegség technikailag illegális, akár hat hónap börtönnel és 3000 riál pénzbírsággal is büntethető, de a valóságban a fehérgalléros külföldi lakosok rendszeresen ittasak a pénteki brunchokon, a drága szállodák éttermeiben. Hagyományos ruházatba öltözött katari férfiakat is gyakran lehet látni a Doha-szerte található bárokban és éttermekben, de a pultosok a helyi nőknek nem szolgálhatnak fel alkoholt.
A világbajnokság azzal fenyeget, hogy ezt az óvatos táncot felborítja. Diplomaták – különösen az európai és az amerikai kontinens országaiból – kérdéseket vetettek fel azzal kapcsolatban, hogy a hatóságok hogyan fognak reagálni az ittas szurkolókra, akik megszegik a közterületen az illemre és az illendőségre vonatkozó törvényeket.
A katari szervezők kezdetben azt mondták, hogy a torna alkoholmentes legyen, de visszatáncoltak.
Most egyes szurkolói zónákban "nemzetközi italokat" árusítanak majd, és a szurkolók a stadion területén belül, a kijelölt sörzónákban minden mérkőzés előtt három órával és a lefújás után még egy órán át Budweiser sört vásárolhatnak, de a lelátókra nem vihetik be.
Kraemer szerint az AB InBev az országba szállított sör mennyiségére vonatkozó döntéseit alapos adatgyűjtés alapján hozta meg, de csapatának van tartalék terve arra az esetre, ha a szurkolók a tervezettnél jóval többet isznak. Tartalékba helyeztek palackokat és dobozokat, amelyek készen állnak arra, hogy egy egyesült királyságbeli sörfőzdében feltöltsék, és rövid időn belül légi úton Katarba szállítsák őket.
Ugyanakkor a szurkolók nem vihetnek be semmilyen alkoholos italt az országba. A repülőtéri biztonságiak elkobozzák az alkoholt az érkező utazóktól, így a szomjas szurkolóknak az érkezés után kell majd italt venniük.
A QDC hónapokkal előre megkérte a vendéglátósokat, hogy rendeljék meg az összes alkoholt, amire a torna alatt szükségük lesz, és a vendéglátóhelyek vezetői azt mondják, hogy rengeteget rendeltek, mert attól tartottak, hogy kifogynak a készletek, és nem tudják feltölteni őket.
Rhodri Williams, a Megafoods Qatar fejlesztési vezetője elmondta, hogy a QDC már le is szállította mind a 16 tonna alkoholos terméket, amelyet ő és csapata rendelt, hogy fenntartsa azt a három éttermet, amelynek vezetésében részt vesz. Arra számít, hogy a torna alatt több mint 30 ezer szurkoló fog beáramlani az ajtókon.
A Budweiser ismertségének növelése – és az egy évtizedre szóló, több százmillió dolláros FIFA-szponzori szerződés teljesítése – nem volt egyszerű feladat anélkül, hogy ne háborítanák fel néhány katari konzervatív érzékenységét, és ne veszélyeztetnék az országban való működésüket.
Tekintettel a katari alkoholreklámozási tilalomra, a Budweiser korlátozta és módosította márkajelzését. A márka a Budweiser, sőt a Budweiser Zero konkrét említését is korlátozni fogja “a stadionok külső előcsarnokaiban és ott, ahol az engedély alapján árusítani lehet, az éttermekben szerte a városban” – mondta Todd Allen, a Budweiser globális marketingért felelős alelnöke.