Kezdőlap Fókuszban Az autóipari CO2 kibocsátás szigor halasztva. Beindult a lobbi az eltörléséért
No menu items!

Az autóipari CO2 kibocsátás szigor halasztva. Beindult a lobbi az eltörléséért

 

Brüsszel engedett az autóiparnak a kibocsátási célokkal kapcsolatos engedményekhez kapcsolódó, és ezzel lehetőséget adott a lobbistáknak és a politikusoknak, hogy még többet követeljenek.

 

Ahogy a Politico írja, tűz alá került az EU azon elképzelése, hogy 2035-ig megszünteti az üvegházhatású gázokat kibocsátó autók értékesítését. Az elképzelés az előző Európai Bizottság egyik legfontosabb prioritása volt, amely az éghajlatváltozás elleni küzdelemnek szentelte magát. De a háború, a populista visszahatás, a gazdasági stagnálás és az autóipar kivéreztetésétől való félelem arra kényszeríti Brüsszelt, hogy visszalépjen.

Az európai autógyártók hatalmas politikai győzelmet arattak a közelmúltban, amikor Ursula von der Leyen bizottsági elnök engedett az idén hatályba lépő kibocsátási célértékek enyhítésére és a 2035-ös jogszabály korábbi felülvizsgálatára irányuló kéréseiknek, amelyek a bajba jutott autóipar megmentésére irányuló terv részét képezik.

A sikeren felbuzdulva azonban az autógyártók és politikai támogatóik többet akarnak.

„Adj az autóiparnak egy centit, és egy mérföldet is elfogadnak. Mielőtt még megszáradt volna a tinta az autóipari terven, már a technológiai nyitottságot követelték” – mondta Julia Poliscanova, a Transport & Environment zöld civil szervezet járművekkel foglalkozó vezető igazgatója. „A Green Deal ezer vágás általi halált fog szenvedni, ha a törvényhozók nem állnak ki mellette.”

Bár az eredeti intézkedést 2023-ban minden tagállam jóváhagyta (Németország utolsó pillanatban tanúsított ellenállása ellenére), az intézkedés mára politikai bokszzsákká vált. Az elmúlt évben a választások során az egész EU-ban a nemzeti kormányok, a lobbisták és az autógyártók is felkarolták a szigorú szabályozás gyengítésére vagy visszafordítására irányuló felhívást.

Az Európai Néppárt – amely von der Leyen politikai családjának tagja és az Európai Parlament legnagyobb frakciója – a törvény visszavonását ígérte. A téma súlyát jelzi, hogy Németországban az autóipar hanyatlása miatti aggodalom segítette a kereszténydemokrata Friedrich Merz győztes kampányát, akinek pártja szintén a jogszabály visszavonását tűzte ki célul.

Németország szívesen kivételt tenne az e-üzemanyagokkal – a benzin szintetikus alternatívájával, amely azonban sokkal drágább, mint a fosszilis üzemanyagok, és nem készül nagy mennyiségben.

Olaszország azt szeretné, ha a törvényt úgy módosítanák, hogy kivételt tegyenek a bioüzemanyagok számára, annak ellenére, hogy aggódnak az erdőirtás, a biológiai sokféleség csökkenése és a talajerózió miatt. Lengyelország szintén támogatja ezt az elképzelést.

A francia politikusok – köztük Stéphane Séjourné, a Bizottság alelnöke – szerdán győzelmi kört tettek egy Renault gyárban, amikor a douai-i Renault gyárban mutatta be az autóipar megmentésére irányuló uniós tervet.

Azzal ünnepelték a Bizottság bejelentését, hogy felhígítja az idei kibocsátási célértékeket, miután az autógyártók panaszkodtak, hogy milliárdos bírságokat fizethetnek a célértékek elmulasztása miatt. Mostantól a célértéket nem az idei eladások, hanem egy hároméves átlag alapján határozzák meg, ami megkönnyíti a célérték elérését azon vállalatok számára, amelyek kevesebbet tettek flottájuk megtisztítása érdekében.

„Valószínűleg én voltam az első, aki felemelte a kezét ezzel kapcsolatban” – mondta Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója a POLITICO-nak a Renault észak-franciaországi Douai-ban található gyárában. De Meo az ACEA uniós autólobbi korábbi elnökeként az emissziós célokkal kapcsolatos engedékenységért dobolt.

De Meo üdvözölte azt is, hogy a Bizottság támogatja a technológiai semlegességet – ami azt jelenti, hogy nem csak az akkumulátoros autók teljesíthetik a zöld célokat -, bár hangsúlyozta, hogy nem akarja eltörölni a 2035-ös intézkedést.

„Ez ablakot nyit egy olyan logikára, amelyet mindig is támogattunk. Mondjátok meg, hogy hova akarjátok, hogy menjünk, de ne mondjátok meg, hogy hogyan” – mondta, megjegyezve, hogy »az ellenség nem az egyik technológia a másik helyett – az ellenség a CO2«.

Mégsem volt minden autógyártó ünnepi hangulatban. A svéd Volvo márka, amelyet 2010-ben a kínai Geely cég vásárolt meg, azt akarta, hogy a célok maradjanak a régiben.

„Azok, akik elvégezték a házi feladatukat, nem kerülhetnek hátrányos helyzetbe a hatályos jogszabályok utolsó pillanatban történő módosítása miatt, nem utolsósorban abban az évben, amikor azok hatályba lépnek” – áll a vállalat közleményében.

Párizs továbbra is védelmezi a belső égésű motorok betiltását, de kitart amellett, hogy az idei kibocsátási célok enyhítése segíteni fogja az autógyártókat a 2035-ös határidő betartásában. „Paradox volt, hogy a gyártóktól bírságokat követeltünk, ugyanakkor támogattuk is őket” – mondta Séjourné Douai-ban.

A Bizottság beleegyezett abba is, hogy a 2035-ös törvény felülvizsgálatát 2026-ról idénre hozza előre – ez az autógyártók másik kulcsfontosságú követelése, amely megkönnyíti az általános jogszabály aláásását.

Az ellenzők vérszagot éreznek a vízben.

„Kényszerítettük a Bizottságot, hogy távolítsa el a bírságcsapdát és hozza előre a CO2-szabályozás felülvizsgálatát. Most azonnal közös frontot kell csinálnunk, hogy legyőzzük a Green Deal őrületét” – mondta Adolfo Urso olasz ipari miniszter írásos nyilatkozatában.

Filip Turek cseh EP-képviselő, a szélsőjobboldali Hazafiak Európáért csoportosulás tagja szerint a Bizottság autóipari terve a 2035-ös tilalom végének kezdetét jelenti.

Németország újonnan megválasztott kereszténydemokratái „félszívűnek és elégtelennek” nevezték a Bizottság bejelentését.

„Meggyőződésem, hogy az európai autóipari piacra a legnagyobb veszélyt már nem a kínai versenytársak jelentik, hanem az európai szabályozás áradata” – mondta Thomas Bareiß, a frakció közlekedési szóvivője a német Bundestagban. „A kibocsátási célokat teljesen el lehetett volna törölni; eddig senki nem tudta nekem meggyőzően megmagyarázni, hogy miért van egyáltalán szükségünk kibocsátási célokra a sikeres klímavédelemhez.”

A tilalom fenntartása szerinte bizonytalanságot okoz a piacon, és késlelteti az alternatív üzemanyagok elterjedését. Bareiß és a 2035-ös jogszabály más ellenzői a technológiai semlegességre hivatkoznak, hogy tovább gyengítsék a törvényt, amelynek egyes autógyártók és politikai csoportok szerint lehetővé kellene tennie a hibrideket és más, a belsőégésű motorokat és az akkumulátorokat kombináló járműtípusokat.

Hildegard Müller, a VDA német autólobbi elnöke szerint többet kell tenni a „technológiai nyitottság megvalósítása érdekében”. Ez magában foglalja a plug-in hibridek 2035 utáni szerepének fokozottabb figyelembevételét is”.

A klímavédelmi csoportok szerint a hibridek továbbra is CO2-t bocsátanak ki, ami sérti a 2035-ös törvényt. A törvény védelmezői utóvédharcot vívnak, hogy a jogszabály ne legyen annyira felhígítva, hogy használhatatlanná váljon. „Az EU Bizottsága kinyitja Pandora szelencéjét, mert az EPP nem csak néhány csavart akar elforgatni, hanem teljesen fel akarja borítani a belső égésű motorok tilalmát” – mondta Michael Bloss zöld képviselő.

François Kalfon szocialista EP-képviselő jóváhagyta az EU autóipari mentőcsomagját, de attól tart, hogy a Bizottság felülvizsgálata a 2035-ös tilalom megsemmisítésére irányuló törekvéssé válhat. „Ez egy felülvizsgálati záradék kell, hogy legyen, nem pedig egy kiesési záradék, és ez a kockázat” – mondta a POLITICO-nak a Renault gyárból hazafelé tartó vonaton.

Érsek M. Zoltán

Fotó:Freepik

HR 2026: kötelező Bértranszparencia és a fiatal generációk motiválása
Nemzetközi szakmai konferencia 2025. november 17. (hétfő) a téma legkiválóbb hazai és nyugati előadóival. Vége a bértitoknak, 2026-tól egyenlő bér jár az egyenlő értékű munkáért. 2026. június 7-ig kell átültetniük a tagállamoknak a nemzeti jogba az Európai Unió Bértranszparencia-irányelvét. A magyar cégeknek ez nem csupán megfelelési kötelezettség, hanem stratégiai lehetőség is: a transzparens bérezés erősítheti a bizalmat, csökkentheti a fluktuációt, javíthatja a munkáltatói márkát és a munkavállalók motivációját.
Kérdés, hogy miként motiválhatjuk hatékonyan az Y és a Z generációt? Milyen kötelezettségeket ró a cégekre az EU-s Bértranszparencia irányelv? Melyek a hatékony bevezetés hatékony lépései? Milyen generációs igénykülönbségeket mutatnak a Bértranszparencia felmérések és miként érdemes reagálni rájuk? Mit mutatnak az osztrák és a német tapasztalatok?
Jelentkezés és részletek: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lefutott a trend, a lefolyóba kerül a műhúsok szupersztárja?

Illusztrációk: beyondmeat.com Néhány éve még a tőzsde egyik legnagyobb sztárja...

Ezért veszítik az értéküket gyorsabban az elektromos autók, de ez változhat a közeljövőben

Az elektromos autók (EV-k) amerikában is gyorsabban veszítik el...

Akár 640 ezres kezdőbér várja a technikumot választó fiatalokat

Bár sokan még bizonytalanok 14 évesen, egyre több diák választ tudatosan olyan területeket, ahol a személyes érdeklődésüket anyagi és társadalmi elismertséggel is kamatoztathatják.

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig
Hirdetés

Hírek

A mesterséges intelligencia-láz az új aranyláz a San Franciscoban

Fotó:Freepik San Francisco ismét a világ figyelmének középpontjába került –...

Akár 640 ezres kezdőbér várja a technikumot választó fiatalokat

Bár sokan még bizonytalanok 14 évesen, egyre több diák választ tudatosan olyan területeket, ahol a személyes érdeklődésüket anyagi és társadalmi elismertséggel is kamatoztathatják.

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.

Megjelent az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakások építését támogató rendelettervezet

Hétfő este jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, amelynek célja, hogy elősegítse az Otthon Start Program feltételeit teljesítő lakások építését. A rendelet mindezt úgy tenné meg, hogy kiemelt beruházássá minősít bizonyos építési beruházásokat, valamint a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítja.

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.