Tömeges leépítéssel fenyegeti az autóipart az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről a környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek tanácsában kötött megállapodás – hangsúlyozta az ágazat legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen csoport (VW) vezetője nyilatkozatában.
Herbert Diess vezérigazgató a Süddeutsche Zeitung című német lapnak elmondta, hogy az ágazat számára továbbra is csak az lenne megfelelő, ha 30 százalékkal kellene csökkenteni az új autók kibocsátását 2030-ig a 2021-es szinthez képest.
Ezzel szemben a környezetvédelemért felelős tagállami miniszterek keddi tanácsülésükön 35 százalékos csökkentésről állapodtak meg, holott az autógyártás átalakítása a döntésből fakadó “sebességgel és kihatásokkal aligha menedzselhető” – húzta alá Herbert Diess.
Amennyiben a tanács, az Európai Bizottság és a 40 százalékos csökkentést sürgető Európai Parlament és soron következő egyeztetésein is 35 százalékos csökkentésről döntenek, a VW üzemeiben a munkahelyek nagyjából egynegyedét le kell építeni.
Ez mintegy százezer állás megszűnését jelenti – mondta a társaság vezetője.
“Egy ilyen iparág gyorsabban megzuhanhat, mint ahogy sokan hinni akarják” – hangsúlyozta Herbert Diess.
Angela Merkel német kancellár elfogadhatónak nevezte a miniszteri szintű megállapodást, egy szerdai nyilatkozatában azzal érvelt mellette, hogy megszünteti az autógyártókat fenyegető bizonytalanságot, és lehetőséget ad a célok későbbi módosítására, hiszen arról is szól, hogy 2023-ban felül kell vizsgálni a döntést.
Az ágazat érdekvédelmi szervezete, a német autóipari szövetség (VDA) szerint viszont a megoldás káros, mert a nemzetközi versenytársaknál rosszabb helyzetbe szorítja valamennyi európai gyártót.
A megállapodás egy “elszalasztott lehetőség a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének gazdaságilag és technológiailag realisztikus szabályozására” – emelte ki a szervezet közleményében Bernhard Mattes, a VDA elnöke.