Kezdőlap Francia kapcsolat Franciaország mint fontos partner - Interjú Madame Pascale Andreani nagykövettel

Franciaország mint fontos partner – Interjú Madame Pascale Andreani nagykövettel

Pascale Andreani asszony, a Francia Köztársaság magyarországi nagykövete  Fotók: Kiss Annamarie

A francia magyar gazdasági kapcsolatokat a járványhelyzet sem vetette vissza. Miközben a francia vállalatok 46.000 közvetlen munkahelyet teremtenek Magyarországon, a nagy cégek mellett, már a francia KKV-k is egyre aktívabbak a magyar piacon. Jó látni, hogy már a magyar fiatalok körében is egyre népszerűbbek a nagy francia cégek, amelyek leányvállalatainál egyre több magyar menedzser kap vezető szerepet – fejti ki Pascale Andreani asszony, a Francia Köztársaság magyarországi nagykövete.

– Hogy látja a francia-magyar üzleti kapcsolatok alakulását?

– A francia-magyar gazdasági kapcsolatok fontosak, és a további növekedési lehetőséget is magukban hordozzák. A Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara által végzett utolsó kiterjedt felmérés szerint 2020-ban 757 francia vállalkozás volt jelen a magyar piacon, szemben a 2012-es 336 szereplővel. Országunk jelentős befektető Magyarországon, mivel a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint (MNB) Franciaország a negyedik legnagyobb beruházó, a befektetések becsült összértéke közel 5 milliárd EUR.

Az elmúlt években jelentősen megváltozott a francia jelenlét jellege

Az elmúlt években jelentősen megváltozott a francia jelenlét jellege a magyar területen, nevezetesen a nagy francia vállalkozások túlsúlyának csökkenése, a kkv-k és a közepes méretű cégek térnyerése volt jellemző. Ezt a nagyon pozitív változást nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatok megerősítését segíti, ha több a gazdasági szereplő. A fenti folyamat egy kiterjedtebb francia jelenlétet eredményez a magyar területen.

Mindemellett a francia jelenlét fő jellegzetessége Magyarországon az ipari jelenlét marad. Valójában a francia cégek magyarországi forgalmának közel felét az ipari tevékenység, és az autóipar teszik ki. Ezt a forgalmat a cégek csupán 21%-a generálja, és az alkalmazott munkaerő 36%-át jelenti. Nagyon dinamikus a francia cégek szerepe a szolgáltatóiparban is. Összességében 46000 francia cégek által közvetlenül létrehozott munkahelyről beszélhetünk.

Továbbá azt is meg kell állapítsam, hogy a magyar fiatalok, akik frissen a munkavállalói piacra lépnek, az olyan francia cégeket keresik először, mint Auchan, Decathlon, Danone, Michelin, Bonduelle, Egis, Air France, Sanofi, Valeo, vagy Schneider-Electric.

– Hogyan érintették a pandémia okozta bezárások a francia gazdaságot és a francia-magyar gazdasági kapcsolatokat ?

– A jogos félelmek ellenére, a kapott adatok szerint a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatok erős rezílienciát mutatnak. A francia export (3,69 miliárd EUR) figyelemre méltó rezílienciát mutatott 2020-ban, egy 0,9%-os csökkenéssel. Az év első hónapjainak adatai szerint pedig már erős magyar gazdasági élénkülésről beszélhetünk. Ráadásul, az ide telepedett cégeknek új bővülési tervei is vannak, ami egyértelmű bizalmat jelent a magyar piac felé.

A pandémia ideje alatt a nagykövetség szoros kapcsolatot tartott fenn az ide települt cégek vezetőivel – akik ahogy említettem korábban – jellemzően magyar vezetők. Meglepetten és ugyanakkor örömmel tapasztaltam ezen cégek gyors alkamazkodását a helyzethez, hogy a megrendelések számának csökkenése okozta sokkot ellensúlyozzák, és a készséget arra, hogy mielőbb visszaállítsák az eredeti helyzetet. A krízis nem ért véget, de az ipari szektor szereplői különösen jól tartották magukat. Ez már kevésbé igaz az olyan területeken, mint a turizmus, ahol a nemzeti légitársaságunk és a szállásadók közvetlenül érintettek voltak. De mind készen állnak az élénkülni látszó nemzetközi turizmust újraindítani.

– Ön szerint milyen értékeket tudnak a francia cégek a magyar gazdaság fejlődésében képviselni ?

A munkavállalók jól-léte most kulcskérdés

– Az emberi szempontok elsődlegesek a cég vezetésében. A munkavállalók jól-léte most kulcskérdés, ez egy olyan érték, amely a francia cégek vezetésében mindig is szerepet játszott. A cégek szociális érzékenysége sokféleképpen megjelenhet. Az egészségügyi kiadásokban való részt vállalás, a dolgozók gyerekei megőrzésének megszervezése, a fogyatékkal élők integrálása a munkaerőpiacra, a cég jó teljesítménye esetén járó fizetésösztönzések mind-mind a munkáltató és munkavállaló közötti bizalom erősödését eredményezik. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy sok esetben olyan fiatal magyar vezetők döntéseiről van szó, akik a francia cégek élén állnak.

– Mit tehetnek a magyar cégek, hogy versenyképesek legyenek a francia piacon?

A francia piac egy 65 milliós piac, ami a V4-ek országainak a méretét jelenti, komoly vásárlóerővel. A francia piac egyben ugródeszka a frankofón országokba. Tudja, hogy 2020. január elsejével  a francia nyelvű országok lakosainak száma 520 millió, azaz több, mint a teljes Európai Unió 448 milliós lakossága? Azt javaslom, hogy a minőségi elvárásokon túlmenően fektessenek a francia nyelv tudásába, és ilymódon nyerjenek időt, amíg a bizalmi kapcsolat kialakul a francia, vagy francia nyelvterületről származó céggel.

– Ön szerint melyek azok a kereskedelmi lehetőségek, amelyek nincsenek kellően kiaknázva a két ország közötti gazdasági viszonyokban, és amelyeket ajánlatos lenne követni ahhoz, hogy elmélyüljön a kapcsolat ?

több olyan szektora van a magyar gazdaságnak, amelynek minden adottsága megvan a sikerhez

– Hagyjuk a szakemberekre! Mégis azt gondolom, hogy több olyan szektora van a magyar gazdaságnak, amelynek minden adottsága megvan a sikerhez. Elsősorban a gyógyszeriparra, mint a magyar ipar egyik fontos pillérére gondolok, amelynek a tudását messzemenően elismerik Franciaországban. Vagy gondoljunk az élelmiszeriparra, ahol rengeteg minőségi termék szerepel. Ajánlom a magyar cégeknek, hogy vegyék fel a kapcsolatot a Francia-Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, hiszen most kötöttek együttműködési szerződést a Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel (HEPA), amelynek a csapata mindenben rendelkezésére áll azon magyar vállalkozásoknak, amelyek a francia piacon szeretnének megjelenni.

Érsek M. Zoltán

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Erzsébet Alapítvány: kiemelten fontos a táborozó gyermekek biztonsága

Nyáron hetente 4500 gyermek vesz részt egyszerre az összes...

MÁV: nem működik az online jegyvásárlás

Szombat délelőttől rendszerhiba miatt nem működik a jegyértékesítés az online csatornákon, a MÁV appban és a jegy.mav.hu felületen sem,

Negyedszer az első az Apple – a világ legértékesebb márkája

Idén már negyedszer egymás után áll az Apple a világ legértékesebb márkáinak az élén

Az Otthon Start Program részleteiről egyeztetett Panyi Miklós a Bankszövetség képviselőivel

A Bankszövetség képviselőivel folytatott pénteki egyeztetésen sikerült tisztázni a még nyitott kérdéseket az Otthon Start Program részleteiről.
Hirdetés

Hírek

Erzsébet Alapítvány: kiemelten fontos a táborozó gyermekek biztonsága

Nyáron hetente 4500 gyermek vesz részt egyszerre az összes...

MÁV: nem működik az online jegyvásárlás

Szombat délelőttől rendszerhiba miatt nem működik a jegyértékesítés az online csatornákon, a MÁV appban és a jegy.mav.hu felületen sem,

Negyedszer az első az Apple – a világ legértékesebb márkája

Idén már negyedszer egymás után áll az Apple a világ legértékesebb márkáinak az élén

Az Otthon Start Program részleteiről egyeztetett Panyi Miklós a Bankszövetség képviselőivel

A Bankszövetség képviselőivel folytatott pénteki egyeztetésen sikerült tisztázni a még nyitott kérdéseket az Otthon Start Program részleteiről.

NGM: tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

A 130 milliárd forintra emelt keretösszegű Demján Sándor 1+1 Program keretében a tárca eddig 1325 magyarországi vállalkozás támogatásáról hozott döntést,

Az építőanyag-piacon visszafogott volt a kereslet az első fél évben

Visszafogott volt a kereslet az építőanyag-piacon az első fél évben, de a jövőt tekintve optimisták az építőanyag-kereskedők

Még tart a nyár – számtalan program vár a fürdőkben

Tombol a nyár, hőségriadó is vár ránk a következő...

A 4iG több lépcsőben tőkét von be a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be

A 4iG Nyrt. több lépcsőben tőkét von be az űripari leányvállalatába, a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be (4iG SDT)
Hirdetés

Gazdaság

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.