Kezdőlap Világgazdaság Franciaország: reklámkorlátozással a klímáért - elmaradt tiltások
No menu items!

Franciaország: reklámkorlátozással a klímáért – elmaradt tiltások

Népszerűek, de klímagyilkos SUV-ok reklámozása sem lesz tilos Franciaországban

A francia kormány jelentősen korlátozni akarta a környezetkárosító termékek és szolgáltatások hirdetését. De a reklámpiac összeomlásával és a médiapluralizmus végével riogató marketingcégeknek sikerült elérniük a tervezet felpuhítását.

Amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan ment

A francia környezetvédelmi miniszter 2020. novemberi bejelentése sokkolta a reklámipart: korlátozzák a klímát károsító termékek és szolgáltatások reklámját. Ezzel a kormány az általa 2019-ben létrehozott Klímavédelmi Kerekasztal (CCC) ajánlását követte volna, amely javaslatokat fogalmazott meg, miként lehetne Franciaország károsanyag kibocsátását 2030-ra az 1990-es érték 40 százalékára csökkenteni.

Magyarország három év harminchárom százalékkal csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást a kilencvenes évek elejéhez képest. Vállalta: 2030-ra ötvenöt százalék lesz a csökkentés, az energia-előállítás kilencven százalékban karbonmentes lesz”- forrás MTI.

2021 elején egyre több kormánypárti politikus kezdte relativizálni a szakminiszter, Barbara Pompili bejelentését. A Macron-adminisztráció egymás után vetette el az eleinte támogatott javaslatok többségét: a vonatjegyeket terhelő áfa csökkentését, a különadót az 1,4 tonna feletti autókra, az osztalék utáni 4 százalékos klímavédelmi adót, majd a reklámtörvény módosítását.

Utóbbi szerint 2022-től tilos lett volna a környezetet károsító, illetve a fosszilis energiaforrások felhasználásán keresztül az éghajlatváltozásért közvetlenül felelős termékek és szolgáltatások, így például a városi terepjárók vagy a tengeri társas hajóutak reklámja.

„Nem lehet mindet megtiltani, elvégre nem Észak-Koreában élünk”

Pierre Calmard: végső csapás lenne az amúgy is válsággal küzdő hagyományos médiára

– fakadt ki a legnagyobb francia marketingügynökség, a Dentsu Aegis Network elnöke, Pierre Calmard 2020 novemberében egy politikai talk-showban a francia közszolgálati televízióban. „A korlátozás végső csapás lenne az amúgy is válsággal küzdő hagyományos médiára” – vélte.

A reklámszakma is elkötelezett a klímavédelem mellett, de önkényesen kiválasztott termékek és szolgáltatások népszerűsítésének tilalmával nem lehet megállítani a jéghegyek olvadását” – mondta Calmard. Azt is felhozta, hogy a reklámtörvény szigorításának igazi vesztese az alsó középréteg lenne, amely elesne az ingyenes tévézéstől. „Ha tovább csökkennek a hirdetések, minden csatorna fizetős lesz” – indokolta álláspontját. Ehhez kapcsolódva a francia televíziók szövetsége, az SNPTV elemzést közölt, amely szerint a szigorítás 20-30 százalékkal csökkentené a reklámbevételeket.

Oliver Altmann: a terv kontraproduktív

„A klímát károsítók termékek vásárlásának, használatának és népszerűsítésnek korlátozása kontraproduktív. Növeli a lakosság egy részében meglévő ellenállást a környezetvédelmi jogszabályokkal szemben. Hatékonyabb lenne a környezetbarát termékek, például az elektroautók vásárlásának támogatását növelni” – fejtette ki a műsorban egy másik vezető francia marketingcég, az Altmann + Pacreau névadó elnöke, Oliver Altmann.

Szaktalanul éles hangot ütött meg a reklámszakma érdekvédelmi szervezete, az Udecam egyik vezetője, Laurent Alexandre: „A környezetvédők megkérdőjelezik a piacgazdaságot. Fogyasztás nélküli világot akarnak az emberiségre kényszeríteni. A következő lépés az ökológiailag megkérdőjelezhető tartalmú filmet betiltása lesz?” – tette fel a polemizáló kérdést az Udecam 2020 végi konferenciáján.

A reklámkorlátozás a médiapluralizmus végét jelentené

A kormányzati álláspont változását Macron pártja, az ’En Marche!’ (Előre!) egyik törvényhozási képviselőjének 2021 tavaszi nyilatkozata jelezte előre. „A reklámkorlátozással megfosztanánk a franciák a médiapluralizmustól és a szabad tájékozódás lehetőségétől” – nyilatkozta Aurore Bergé. Véleménye szerint a többsége a hirdetési bevételekből élő szerkesztőségek függetlenségét veszélyeztetné a korlátozás.

„A miniszter asszony összeroppant a gyártóktól és a reklámipartól ránehezedett a hatalmas nyomás alatt” – indokolta a kormányzati párfordulás okát Matthieu Orphelin, a Nemzetgyűlés ellenzéki képviselője.

Light változat

A tengeri megahajók útjait is szabad lesz hirdetni

A 2021 júliusában módosult a reklámtörvény az eredeti javaslat szigorával már köszönő viszonyban sincs. Csak a kilométerenként 95 grammnál több CO2-t kibocsátó autókat lesz tilos hirdetni, de ezeket is csak 2028-tól. A tengeri társas hajóutakra és a légiközlekedésre nem vonatkozik semmilyen korlátozás. Ahogy az olajtársaságok is tovább hirdethetik a benzinkutjaikat, ha alternatív üzemanyagot is kínálnak, például van e-autó töltő terminál. A digitális plakátok is maradhatnak, még akkor is, ha az újakat csak helyhatósági engedéllyel lehet majd kihelyezni. Tilosa lesz viszont repülők által húzott molinóval hirdetni.

 

Klímagyilkos SUV?!

A reklámvita állatorvosi lovát a SUV. A városi terepjárók Franciaországban az új eladások 38 százalékát teszik ki, az autóhirdetések 63 százaléka mégis ezeket népszerűsíti a nyomtatott sajtóban. A tévékben pedig 2019-ben 1,8 milliárd euró értékben adtak el reklámidőt SUV propagálására. A városi terepjárók eladással különösen jól kereső autókonszerneket nem csak a reklámtilalom elmaradása miatt lélegezhetnek fel. Ezeket az autókat sújtotta volna leginkább a végül szintén elvetett különadó az 1,4 tonna feletti gépjárművekre.

Várhatóan a 2028-tól életbe lépő, a kilométerenként 95 grammnál több CO2-t kibocsátó autókat hirdetési tilalmát is ki fogják kerülni a gyártók: ha ugyanis hibrid motorral készül az SUV, ökomodellnek számít, így a CO2 kibocsátástól függetlenül korlátozás nélkül szabad majd reklámozni. Pedig az elektromeghajtás a legtöbb esetben csak jelképes. Sőt, a plusz elektromotor súlya miatt romlik az autó klímamérlege!

Elutasítják, mégis önként teljesítik?

Az eredetileg tervezett tilalmak egy klímavédelmi etikai kódexbe fognak bekerülni.

A kevés szigorítás mellett az önkéntességre épít a kormány. Az eredetileg tervezett tilalmak egy klímavédelmi etikai kódexbe fognak bekerülni. A reklámszakma érdekvédelmi szervezete, az Udecam azt ígéri, hogy tagjaik csak ezzel összhangan álló megbízásokat fognak elfogadni. Ha mégsem így tesznek, legfeljebb a reputációjuk sérülhet, de jogi szankcióktól nem kell tartaniuk.

Junkfood – hiába a vállalás.

A civil szervezetek szkeptikusak. Arra hivatkoznak, hogy a hasonló önkéntes vállalások az élelmiszerreklámokkal összefüggésben eredménytelenek maradtak. Hiába csatlakozott az Udecam a kormány által életre hívott ’Anti-Junkfood’ kezdeményezéshez, a marketingcégek legalább olyan intenzitással népszerűsítik az élelmiszerkonszernek megbízásából az egészségtelen termékeket, mint korábban – derül ki a Számvevőszék és az Nemzeti Népegészségügyi Hivatal, a Sanité Publique elemzéséből. Hasonló álláspontra jutott a kormány működése felett törvényességi felügyeletet gyakorló Államtanács, a Conseil d’État is. Utóbbi egy nyári állásfoglalásában azt is megállapította, hogy az eddigi kormányzati intézkedések ek a Párizsi Klímavédelmi Megállapodásban 2015-ben lefektetett 40 százalékos CO2-kibocsátás csökkentéshez.

Petrus Szabolcs

 

 

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.
Hirdetés

Hírek

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.

Szeptember 30-ig kérhető vissza a 2024-es, külföldön megfizetett áfa

A jogosult hazai vállalkozások szeptember 30-ig igényelhetik vissza a külföldön megfizetett áfát; a határidő jogvesztő, a kérelmeknek eddig az időpontig be kell érkezniük a NAV-hoz. Aki elmulasztja, az már nem kaphatja vissza az áfát 2024-es számlái után, késedelmét pedig igazolási kérelemmel sem mentheti ki.

Devizapiac – Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.

Kétmilliárd forintos támogatási program indul a vállalkozói környezet fejlesztése érdekében

Támogatási program indul a hazai vállalkozói környezet fejlesztése, a vállalkozói tudás bővítése érdekében,

A Jane Goodall Intézet Idén ősszel is gyűjti a használt mobiltelefonokat

Gyűjtőpontot bárki létrehozhat a munkahelyén, ahol dolgozik, az iskolában, ahol tanul. Ehhez csak fel kell venni a kapcsolatot a Jane Goodall Intézettel.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...