Kezdőlap Világgazdaság Franciaország: reklámkorlátozással a klímáért - elmaradt tiltások
No menu items!

Franciaország: reklámkorlátozással a klímáért – elmaradt tiltások

Népszerűek, de klímagyilkos SUV-ok reklámozása sem lesz tilos Franciaországban

A francia kormány jelentősen korlátozni akarta a környezetkárosító termékek és szolgáltatások hirdetését. De a reklámpiac összeomlásával és a médiapluralizmus végével riogató marketingcégeknek sikerült elérniük a tervezet felpuhítását.

Amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan ment

A francia környezetvédelmi miniszter 2020. novemberi bejelentése sokkolta a reklámipart: korlátozzák a klímát károsító termékek és szolgáltatások reklámját. Ezzel a kormány az általa 2019-ben létrehozott Klímavédelmi Kerekasztal (CCC) ajánlását követte volna, amely javaslatokat fogalmazott meg, miként lehetne Franciaország károsanyag kibocsátását 2030-ra az 1990-es érték 40 százalékára csökkenteni.

Magyarország három év harminchárom százalékkal csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást a kilencvenes évek elejéhez képest. Vállalta: 2030-ra ötvenöt százalék lesz a csökkentés, az energia-előállítás kilencven százalékban karbonmentes lesz”- forrás MTI.

2021 elején egyre több kormánypárti politikus kezdte relativizálni a szakminiszter, Barbara Pompili bejelentését. A Macron-adminisztráció egymás után vetette el az eleinte támogatott javaslatok többségét: a vonatjegyeket terhelő áfa csökkentését, a különadót az 1,4 tonna feletti autókra, az osztalék utáni 4 százalékos klímavédelmi adót, majd a reklámtörvény módosítását.

Utóbbi szerint 2022-től tilos lett volna a környezetet károsító, illetve a fosszilis energiaforrások felhasználásán keresztül az éghajlatváltozásért közvetlenül felelős termékek és szolgáltatások, így például a városi terepjárók vagy a tengeri társas hajóutak reklámja.

„Nem lehet mindet megtiltani, elvégre nem Észak-Koreában élünk”

Pierre Calmard: végső csapás lenne az amúgy is válsággal küzdő hagyományos médiára

– fakadt ki a legnagyobb francia marketingügynökség, a Dentsu Aegis Network elnöke, Pierre Calmard 2020 novemberében egy politikai talk-showban a francia közszolgálati televízióban. „A korlátozás végső csapás lenne az amúgy is válsággal küzdő hagyományos médiára” – vélte.

A reklámszakma is elkötelezett a klímavédelem mellett, de önkényesen kiválasztott termékek és szolgáltatások népszerűsítésének tilalmával nem lehet megállítani a jéghegyek olvadását” – mondta Calmard. Azt is felhozta, hogy a reklámtörvény szigorításának igazi vesztese az alsó középréteg lenne, amely elesne az ingyenes tévézéstől. „Ha tovább csökkennek a hirdetések, minden csatorna fizetős lesz” – indokolta álláspontját. Ehhez kapcsolódva a francia televíziók szövetsége, az SNPTV elemzést közölt, amely szerint a szigorítás 20-30 százalékkal csökkentené a reklámbevételeket.

Oliver Altmann: a terv kontraproduktív

„A klímát károsítók termékek vásárlásának, használatának és népszerűsítésnek korlátozása kontraproduktív. Növeli a lakosság egy részében meglévő ellenállást a környezetvédelmi jogszabályokkal szemben. Hatékonyabb lenne a környezetbarát termékek, például az elektroautók vásárlásának támogatását növelni” – fejtette ki a műsorban egy másik vezető francia marketingcég, az Altmann + Pacreau névadó elnöke, Oliver Altmann.

Szaktalanul éles hangot ütött meg a reklámszakma érdekvédelmi szervezete, az Udecam egyik vezetője, Laurent Alexandre: „A környezetvédők megkérdőjelezik a piacgazdaságot. Fogyasztás nélküli világot akarnak az emberiségre kényszeríteni. A következő lépés az ökológiailag megkérdőjelezhető tartalmú filmet betiltása lesz?” – tette fel a polemizáló kérdést az Udecam 2020 végi konferenciáján.

A reklámkorlátozás a médiapluralizmus végét jelentené

A kormányzati álláspont változását Macron pártja, az ’En Marche!’ (Előre!) egyik törvényhozási képviselőjének 2021 tavaszi nyilatkozata jelezte előre. „A reklámkorlátozással megfosztanánk a franciák a médiapluralizmustól és a szabad tájékozódás lehetőségétől” – nyilatkozta Aurore Bergé. Véleménye szerint a többsége a hirdetési bevételekből élő szerkesztőségek függetlenségét veszélyeztetné a korlátozás.

„A miniszter asszony összeroppant a gyártóktól és a reklámipartól ránehezedett a hatalmas nyomás alatt” – indokolta a kormányzati párfordulás okát Matthieu Orphelin, a Nemzetgyűlés ellenzéki képviselője.

Light változat

A tengeri megahajók útjait is szabad lesz hirdetni

A 2021 júliusában módosult a reklámtörvény az eredeti javaslat szigorával már köszönő viszonyban sincs. Csak a kilométerenként 95 grammnál több CO2-t kibocsátó autókat lesz tilos hirdetni, de ezeket is csak 2028-tól. A tengeri társas hajóutakra és a légiközlekedésre nem vonatkozik semmilyen korlátozás. Ahogy az olajtársaságok is tovább hirdethetik a benzinkutjaikat, ha alternatív üzemanyagot is kínálnak, például van e-autó töltő terminál. A digitális plakátok is maradhatnak, még akkor is, ha az újakat csak helyhatósági engedéllyel lehet majd kihelyezni. Tilosa lesz viszont repülők által húzott molinóval hirdetni.

 

Klímagyilkos SUV?!

A reklámvita állatorvosi lovát a SUV. A városi terepjárók Franciaországban az új eladások 38 százalékát teszik ki, az autóhirdetések 63 százaléka mégis ezeket népszerűsíti a nyomtatott sajtóban. A tévékben pedig 2019-ben 1,8 milliárd euró értékben adtak el reklámidőt SUV propagálására. A városi terepjárók eladással különösen jól kereső autókonszerneket nem csak a reklámtilalom elmaradása miatt lélegezhetnek fel. Ezeket az autókat sújtotta volna leginkább a végül szintén elvetett különadó az 1,4 tonna feletti gépjárművekre.

Várhatóan a 2028-tól életbe lépő, a kilométerenként 95 grammnál több CO2-t kibocsátó autókat hirdetési tilalmát is ki fogják kerülni a gyártók: ha ugyanis hibrid motorral készül az SUV, ökomodellnek számít, így a CO2 kibocsátástól függetlenül korlátozás nélkül szabad majd reklámozni. Pedig az elektromeghajtás a legtöbb esetben csak jelképes. Sőt, a plusz elektromotor súlya miatt romlik az autó klímamérlege!

Elutasítják, mégis önként teljesítik?

Az eredetileg tervezett tilalmak egy klímavédelmi etikai kódexbe fognak bekerülni.

A kevés szigorítás mellett az önkéntességre épít a kormány. Az eredetileg tervezett tilalmak egy klímavédelmi etikai kódexbe fognak bekerülni. A reklámszakma érdekvédelmi szervezete, az Udecam azt ígéri, hogy tagjaik csak ezzel összhangan álló megbízásokat fognak elfogadni. Ha mégsem így tesznek, legfeljebb a reputációjuk sérülhet, de jogi szankcióktól nem kell tartaniuk.

Junkfood – hiába a vállalás.

A civil szervezetek szkeptikusak. Arra hivatkoznak, hogy a hasonló önkéntes vállalások az élelmiszerreklámokkal összefüggésben eredménytelenek maradtak. Hiába csatlakozott az Udecam a kormány által életre hívott ’Anti-Junkfood’ kezdeményezéshez, a marketingcégek legalább olyan intenzitással népszerűsítik az élelmiszerkonszernek megbízásából az egészségtelen termékeket, mint korábban – derül ki a Számvevőszék és az Nemzeti Népegészségügyi Hivatal, a Sanité Publique elemzéséből. Hasonló álláspontra jutott a kormány működése felett törvényességi felügyeletet gyakorló Államtanács, a Conseil d’État is. Utóbbi egy nyári állásfoglalásában azt is megállapította, hogy az eddigi kormányzati intézkedések ek a Párizsi Klímavédelmi Megállapodásban 2015-ben lefektetett 40 százalékos CO2-kibocsátás csökkentéshez.

Petrus Szabolcs

 

 

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs is versenyben az európai MI-Gigagyárért

Bécs hivatalosan is pályázik az Európai Unió által tervezett öt MI-Gigagyár egyikének otthont adni, hogy a kontinens mesterséges intelligencia-központjává váljon az adatvédelem, fenntarthatóság és digitális humanizmus elvei mentén.

Klímaváltozás is az oka a romló cseresznyeágazatnak

Korszerű termesztéstechnológia, hazai vizsgálatok és a gyakorlatban is jól hasznosítható kutatási eredmények szükségesek a hazai gyümölcstermesztés helyzetének javításához

MVM és Mol – Megérkezett az első közös kőolajszállítmány Omišalj kikötőjébe

Megérkezett az első közös azeri kőolajszállítmány az MVM-csoport és a Mol-csoport együttműködésének eredményeként a horvátországi Omišalj kikötőjébe

11 balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében

Egyelőre 11 balatoni állomáson indul el az a Nyugat-Európából ellesett gyakorlat, amelynek lényege, hogy a peronokat szektorokra osztották, ezeket táblák jelzik a peron mellett, és mindenhol elhelyeztek egy ábrát, ahol mindenki leolvashatja, hogy a vonatában az a kocsi, amivel ő utazik, melyik szektornál áll meg
Hirdetés

Hírek

Bécs is versenyben az európai MI-Gigagyárért

Bécs hivatalosan is pályázik az Európai Unió által tervezett öt MI-Gigagyár egyikének otthont adni, hogy a kontinens mesterséges intelligencia-központjává váljon az adatvédelem, fenntarthatóság és digitális humanizmus elvei mentén.

MVM és Mol – Megérkezett az első közös kőolajszállítmány Omišalj kikötőjébe

Megérkezett az első közös azeri kőolajszállítmány az MVM-csoport és a Mol-csoport együttműködésének eredményeként a horvátországi Omišalj kikötőjébe

11 balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében

Egyelőre 11 balatoni állomáson indul el az a Nyugat-Európából ellesett gyakorlat, amelynek lényege, hogy a peronokat szektorokra osztották, ezeket táblák jelzik a peron mellett, és mindenhol elhelyeztek egy ábrát, ahol mindenki leolvashatja, hogy a vonatában az a kocsi, amivel ő utazik, melyik szektornál áll meg

Budapest strandol – indul a nyár a főváros fürdőiben

Megérkezett a nyár, kezdődik a vakáció – a budapesti fürdők és strandok felkészültek a szezonra, a fürdőzési lehetőségek mellett pedig ez évben is különféle programokkal várják a vendégeket.

Mire fordítsuk az emelkedő családi adókedvezményt?

Július 1-jétől jelentős változás lép életbe a magyar adórendszerben: emelkedik a családi adókedvezmény mértéke, ami további támogatást jelent a magyar családok számára. A szakértő szerint a gyermekek számától függően havonta akár több tízezer forinttal is nőhet a szabadon elkölthető jövedelem.

Robottargonca-rendszert fejlesztett egy magyar konzorcium

Az általánosnál olcsóbb és gazdaságosabban üzemeltethető robottargonca-rendszert fejlesztett ki a QLM Logistics Solutions Kft. és az Allance Kft. konzorciuma - közölte a raktárlogisztikai vállalat

Együtt gyűjtenek adományt a Gránit Bank és az Ökumenikus Segélyszervezet

Elindult a Gránit Bank és az Ökumenikus Segélyszervezet közös nyári adománygyűjtése, amellyel az olaszliszkai Tanodába járó gyerekek étkezését segíthetik a támogatók

Égető problémákra hívta fel a figyelmet a spanyolországi áramszünet

Az európai áramhálózatot alkotó vezetékek jelentős része – körülbelül 50%-a – több mint 40 éves.
Hirdetés

Gazdaság

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.