Kezdőlap Tech Német-francia egyezség. Arccal a hidrogénenergia felé
No menu items!

Német-francia egyezség. Arccal a hidrogénenergia felé

Berlin 9 milliárd eurót különített el a hidrogén energetikai használatának kutatására és fejlesztésére. Párizs 7 milliárdot. Róma csatlakozna az együttműködéshez. Fél millió új munkahelyet remélnek.

“Zöld arany”

A német és a francia kormány meggyőződése, hogy megtalálták a ’zöld aranyat’. Berlin után Párizs programot jelentett be és pénzt különített el a költségvetésben a hidrogén energetikai felhasználásnak kutatása. Cél a szélesebb körű bevetése az ipar és a háztartások energiaellátásosban és az elektromos közlekedési eszközök meghajtásában.

Peter Altmaier és Bruno Le Maire Forrás/Kép/REUTERS/Annegret Hilse/Pool

„Az együttműködést európai szintre akarjuk emelni” – mondta Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter német kollégájával, Peter Altmaierrel tartott sajtótájékoztatón. Le Maire szerint, ha az olcsó hidrogén nagyobb szerepet kap az ipar energiaellátásában, olcsóbb lesz a termelés és nemzetközi versenyelőnyhöz jutnak az európai vállalatok. A két főváros programja 2030-ig fut. Az első 2 milliárd euró már az idén rendelkezésekre áll. Rögtön lehet pályázni.

Hatalmas összegek. A francia gazdasági miniszter mégis finanszírozhatónak tartja a programokat: „Nem egyik napról a másikra kell forrást biztosítanunk. Tíz éves terveket tettünk le az asztalra.” A két miniszter az EU Covid-konjunktúracsomagját is be akarja vonni a finanszírozásba.

Az olaszokat nem kell meggyőzni

Róma érdeklődése különösen az után nőtt meg, hogy egy olasz szakértői fórum becslése szerint a következő 30 évben 1.000-1.500 milliárd eurót termelhet és 350-550 ezer munkahelyet teremthet a hidrogén alapú energiatermelés. Feltéve, hogy Európa megőrzi know-how előnyét. Az olasz politika a klímacélok elérésében is nagy fantáziát lát a hidrogénben. Nem megalapozatlanul.

Egy olasz energiapolitikai agytröszt, a European House-Ambrosetti és az egyik legnagyobb olasz energetikai vállalat, a SNAM tanulmánya szerint, ha hidrogén aránya eléri a 23 százalékot az energiamixben, 28 százalékkal fog csökkenni Itália CO2 kibocsátása.

A HYLAW kiemelt projekt, amelynek célja a hidrogén- és üzemanyagcellás technológiák piaci elterjedésének fokozása

A hidrogén növekvő jelentőségét mutatja a szektor szereplői és uniós intézmények által létrehozott ’Európai Hidrogénszövetség’ (European Hydrogen Association, EHA). Az EHA-ban a terület legjelentősebb szereplőiként vezető szerepet játszik a három olasz energiaóriás, az ENI, az ENEL és a részben állami tulajdonú SNAM. Az EHA célja a kutatások és fejlesztések összehangolása, illetve közös lebonyolítása a költséghatékonyság és az időmegtakarítás jegyében.

A franciák, a németek és az olaszok geopolitikai jelentőséget is tulajdonít a hidrogénnek. Egyrészt függetlenítheti a kontinenst az elsősorban Ukrajnán keresztül érkező orosz gáztól. Másrészt még a napenergiához képest is vannak előnyei. Utóbbit ugyanis részben a politikailag bizonytalan észak-afrikai országokban létesítendő parkokból tervezik előállítani és tenger alatti vezetékeken Európába szállítani. Az első, már megépültek vezeték Szicíliánál éri el a kontinenst. Az infrastruktúra üzemeltetésében nagy szerepe van az olasz ENI-nek.

Brüsszelt is nyitott

Brüsszelben is nyitott fülekre talált a német-francia javaslat. A Bizottság maga is elfogadott már egy hidrogén-programot a ’Recovery Fund’ ’Horizont’ alapjának terhére. 2030-ig 120 milliár euró áll rendelkezésre! A EHA már említett olasz tagja, az ENEL a napokban jelentett be, hogy a ’Horizont’ alapból tervezi a dél-itáliai acélfeldolgozója energetikai átalakítását. A tarantói gyárban, Európa legnagyobb acélüzemében kizárólag zöld források, hidrogén és napenergia felhasználásával folyna a termelés.

Európai Hidrogén Projektek

Házi feladat a mérnököknek

A jövő energiájának első új bevetési területe a légiközlekedés lehet. A német és francia politikusok egy ’hidrogénnel meghajtott elektromos Airbus’ mihamarabbi kifejlesztését várják a páneurópai konszern mérnökeitől. Az elvárás már korábban felhangzott, amikor Berlin és Párizs sok milliárddal támogatta a koronavírus-válság miatt bajba került közös vállalatot. Az Airbus az új típussal stratégiai versenyelőnybe kerülni a polgári legiközlekedés leggyorsabban bővülő piacán, Ázsiában egyetlen versenytársával, az amerikai Boeinggel szemben.

A magángazdaságot is érdekli

A Peugeot-Citroën konszern (PSA) a minap jelentett be közös vállalat alapítását a francia Totallal, a világ negyedik legnagyobb energiavállalatával. Az Automotive Cells Company (Acc) 2023 gyárat nyit a francia Douvrinben és a német Kaiserslauternben. Hidrogénüzemű közlekedési eszközök töltéséhez fognak egységeket építeni. A két vállalatóriás reményei szerint ezen a területen meg tudják előzni a más alternatív meghajtású közlekedési eszközök fejlesztésében jóval előrébb járó japánokat, koreaiakat és kínaiakat.

Hogyan lesz a hidrogénből energia?

A víz hidrogénből és oxigénből áll. Ha elektromos áramot vezetünk a vízbe, molekuláinak kötései felbomlanak, tehát az őket alkotó hidrogénre és oxigénre válnak szét. Mindkettő gázként távozik. Az energiatermelésre használt üzemanyagcellában ennek a folyamatnak éppen a fordítottja zajlik le. Az üzemanyagcellák hidrogénből és oxigénből vizet állítanak elő. A folyamat során áram és hő képződik. A melléktermék mindössze a tiszta víz. Nincs tehát károsanyag kibocsátás a termelés során. Viszont a folyamathoz energia kell. A hidrogén akkor zöld forrás, ha ez megújuló forrásokból jön.

 

Nincs rózsa tövis nélkül

A francia hidrogén előállítás szépséghibája, hogy a szükséges energia atomerőművekből fog jönni – hívják fel a figyelmet környeztetendő civilek. Ezt a kormány sem tagadja. Le Maire gyakran nem is megújuló, hanem „szénmentes energiaforrásról” beszél.

Németországban már most megújuló forrásokból fedezik az energiaszükséglet 42 százalékát. Ezért nem illuzórikus abból kiindulni, hogy a hidrogénelőállítást középtávon megoldható lesz zöld forrásból.

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Trump ebben is szerepet játszik. Nem is gondolná milyen nagy baj, hogy zuhan a kartondobozok iránti kereslet?

Soha nem látott ütemben zárják be azokat a papírgyárakat...

Családi cukrászdából globális megasztár. Édességbirodalmi titkok a Ferrero és a Nutella gyártójáról.

Fotó:ferrero.com Giovanni Ferrero a Forbes magazin szerint a leggazdagabb olasz...

Magyar siker az Emírségekben teltházas volt a dubaji Magyar Üzleti Tanács első rendezvénye

A márciusban megalakult Magyar Üzleti Tanács Dubaj (Hungarian Business...

Ismét szabadabb az út az USA-ba. Itt a hivatalos állásfoglalás.

Az USA Belbiztonsági Minisztériuma a DHS feloldotta a magyarországi...
Hirdetés

Hírek

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a NAV

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amikor Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei revizorai kiutalások felülvizsgálatakor felfigyeltek egy gyanúsan gyakran előforduló számlaszámra, amelyre több, egymástól független személy is kérte az általa visszaigényelt összegek átutalását.

A MÁV-csoport készül az M1-esen hétfőn életbe lépő jelentős korlátozásokra

A MÁV-csoport készül arra, hogy az M1-es autópálya bővítése miatt hétfőtől jelentősen korlátozzák a sztráda forgalmát, dugókra és hosszabb menetidőre lehet számítani.

Szünetelhetnek a Magyar Telekom szolgáltatásai a napokban több helyen

Hálózati korszerűsítés miatt a héten időszakosan több településen és fővárosi kerületben is szünetelhetnek a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásai. A társaság a honlapján közölt felsorolásban jelezte: a munkák miatt az otthoni internet, tv- és telefonszolgáltatásban is lehet kiesés, akár több órán át is.

Európai Mobilitási Hét – Keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással is várják az utasokat

A MÁV-csoport idén is csatlakozik az Európai Mobilitási Hét programjához: keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással, kedvezményes autómentes napijeggyel, a hétvégén pedig színes fővárosi programokkal várják az utasokat.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...