Kezdőlap Fogyasztóvédelem Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen
No menu items!

Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen

Illusztráció: Bigstock

Valóban úgy készült egy termék, hogy nem károsítja az éghajlatot? Vagy csak megtévesztően reklámozzák? Az Európai Bizottsága most törvényt terjeszt elő a „greenwashing”, vagyis a zöldre mosás ellen.

A Spiegel értesülései szerint az EU bizottsága szerdán törvényt terjeszt elő az úgynevezett greenwashing ellen. Ez megkönnyítené a fogyasztók számára annak megállapítását, hogy egy klímabarátként forgalmazott termék valóban csak kevésbé – vagy egyáltalán nem – károsítja az éghajlatot és a környezetet.

A fogyasztóvédelmi szervezetek már régóta bírálják a zöldre mosást, amelynek során a termékeket megtévesztően környezet- vagy éghajlatbarátként reklámozzák. “Fontos, hogy a szabályok minden termékcsoportra vonatkozzanak – a babapürétől a tusfürdőig. A fogyasztó- és környezetvédelmet minden gyártónak komolyan kell vennie” – mondta Ramona Pop, a Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetségének (vzbv) vezetője.

Örvendetes, hogy az EU végre véget akar vetni a zöldre mosásnak – tette hozzá Pop. A fogyasztókat túl sokáig vezették félre. “Az európai szabályozást most gyorsan, még az európai választások előtt el kell fogadni, és aztán minden tagállamban végre kell hajtani” – mondta.

A bizottság azt szeretné, ha az új szabályok megbízható tájékoztatást nyújtanának a fogyasztóknak a termékek fenntarthatóságáról. A hatóság 2020-as tanulmánya szerint az áruk klímabarátságára vonatkozó állítások több mint fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan volt.

Ugyanakkor a szabályok valószínűleg előnyösek lesznek azon vállalatok számára, amelyek valóban meg tudják indokolni állításaikat. Miután a hatóság bemutatta a szabályokat, az uniós parlamentnek és az államoknak kell majd megtárgyalniuk azokat.

Vége a trükközők versenyelőnyének

A bizottság javaslatának tervezete szerint a zöld címkék használatához a vállalatnak először tudományos alapon elemeznie kell az összes jelentős környezeti hatást, és bizonyítania kell, hogy terméke megfelel az állításnak. Ezt követően egy független hitelesítőnek ellenőriznie kell az állítást, mielőtt a vállalat nyilvánosan használhatná azt. Azok a vállalatok, amelyek bizonyítás nélkül tesznek éghajlatbarát állításokat, pénzügyi szankciókra számíthatnak.

A javaslat az EU-ban értékesített valamennyi fogyasztási cikkre vonatkozna, kivéve, ha azok a már meglévő, bizonyos címkéket szabályozó uniós jogszabályok hatálya alá tartoznak. Például a biocímkével ellátott élelmiszerek esetében.

Patrick Hasenkamp, a német Önkormányzati Vállalkozások Szövetségének alelnöke szerint nem lenne szabad, hogy “a vállalatok versenyelőnyre tegyenek szert azzal, hogy megtévesztik a fogyasztókat termékeik állítólagos pozitív környezeti tulajdonságaival kapcsolatban“. Ezért üdvözlendő – mondta -, ha a gyártók állításait az egész EU-ban egységesen és átláthatóan kell feltüntetni.

Delara Burkhardt, az SPD nevű német szocialista párt európai környezetvédelmi szóvivője szerint Németországban sokan hajlandóak fenntarthatóbb módon vásárolni. “De jelenleg nem értik, hogy mi is van valójában az olyan címkék mögött, mint az ‘újrahasznosított’ vagy a ‘környezetbarát’. Az EU bizottságának érthető és ellenőrizhető, Európa-szerte egységes környezetvédelmi címkéket kell bevezetnie. Ez véget vetne a környezet és a fogyasztók kárára történő félrevezető marketingnek Európában” – emelte ki.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs a zöldebb megoldást választja: előnyben a többször használatos palackok

Bécsben is bevezették az egyszer használatos palackokra vonatkozó betétdíjat, de a szakértők szerint a többször használatos palack jelenti az igazán zöld megoldást.

Újabb szabadstrand nyílt a fővárosban

Kedden megnyílt a főváros legújabb szabadstrandja, a Duna-fürdő Árasztó-part Újbudán

A kiemelő rendelet új pályára állítja a lakásépítéseket

A 3 százalékos fix kamatozású lakáshitel már most érezhetően élénkíti a keresletet, egyre több fiatal és család számára válik elérhetővé a saját otthon; ez a kereslettámogatás erős alapot ad a lakáspiac fejlődéséhez.

Nyelvi akadálymentesítő tanfolyamok indulnak Kárpátalján

A magyar mint idegen nyelv oktatása 50, az ukrán mint idegen nyelv oktatása pedig hét településen valósul meg 2025 augusztusa és 2026. július 30. között.
Hirdetés

Hírek

Bécs a zöldebb megoldást választja: előnyben a többször használatos palackok

Bécsben is bevezették az egyszer használatos palackokra vonatkozó betétdíjat, de a szakértők szerint a többször használatos palack jelenti az igazán zöld megoldást.

Újabb szabadstrand nyílt a fővárosban

Kedden megnyílt a főváros legújabb szabadstrandja, a Duna-fürdő Árasztó-part Újbudán

Nyelvi akadálymentesítő tanfolyamok indulnak Kárpátalján

A magyar mint idegen nyelv oktatása 50, az ukrán mint idegen nyelv oktatása pedig hét településen valósul meg 2025 augusztusa és 2026. július 30. között.

A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint

  A Nesté immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális...

Zömmel 10 millió forint alatt hirdették meg a használt autókat

A Használtautó.hu választékában az előző év azonos időszakához viszonyítva az elektromos meghajtású autók száma 34,3 százalékkal, míg az egyéb meghajtásúaké 13,6 százalékkal nőtt.

Minden negyedik reklám kifogásolgató – nyelvvédelmi szempontból

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 357 reklámot ellenőrzött a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok révén.

AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon

Mesterséges intelligencia alapú keresésekre való optimalizálást segítő új eszközt mutattak be. A BP Content Optimizer magyar nyelvű tartalmakat alakít át úgy, hogy azok megjelenhessenek generatív keresőmotorok – például a ChatGPT – válaszaiban. A közel tíz éve működő keresőoptimalizálási ügynökség szerint a kis- és középvállalkozások komoly hátrányba kerülhetnek, ha nem készülnek fel időben a változó keresési szokásokra. Az első verzióhoz korlátozott hozzáférést biztosítanak, hogy a visszajelzések alapján alakítsák ki a hazai gyakorlatot – közölte Szesztay Péter ügyvezető.

Hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek

Nehéz újra beülni szeptemberben a tanterembe, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírhatja a diákok iskolai motivációját. A visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással teli időszak az új tanév. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel küzdenek. A legtöbb diáknál szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, ilyenkor a szorongás csupán átmeneti.
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...