Valóban úgy készült egy termék, hogy nem károsítja az éghajlatot? Vagy csak megtévesztően reklámozzák? Az Európai Bizottsága most törvényt terjeszt elő a „greenwashing”, vagyis a zöldre mosás ellen.
A Spiegel értesülései szerint az EU bizottsága szerdán törvényt terjeszt elő az úgynevezett greenwashing ellen. Ez megkönnyítené a fogyasztók számára annak megállapítását, hogy egy klímabarátként forgalmazott termék valóban csak kevésbé – vagy egyáltalán nem – károsítja az éghajlatot és a környezetet.
A fogyasztóvédelmi szervezetek már régóta bírálják a zöldre mosást, amelynek során a termékeket megtévesztően környezet- vagy éghajlatbarátként reklámozzák. “Fontos, hogy a szabályok minden termékcsoportra vonatkozzanak – a babapürétől a tusfürdőig. A fogyasztó- és környezetvédelmet minden gyártónak komolyan kell vennie” – mondta Ramona Pop, a Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetségének (vzbv) vezetője.
Örvendetes, hogy az EU végre véget akar vetni a zöldre mosásnak – tette hozzá Pop. A fogyasztókat túl sokáig vezették félre. “Az európai szabályozást most gyorsan, még az európai választások előtt el kell fogadni, és aztán minden tagállamban végre kell hajtani” – mondta.
A bizottság azt szeretné, ha az új szabályok megbízható tájékoztatást nyújtanának a fogyasztóknak a termékek fenntarthatóságáról. A hatóság 2020-as tanulmánya szerint az áruk klímabarátságára vonatkozó állítások több mint fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan volt.
Ugyanakkor a szabályok valószínűleg előnyösek lesznek azon vállalatok számára, amelyek valóban meg tudják indokolni állításaikat. Miután a hatóság bemutatta a szabályokat, az uniós parlamentnek és az államoknak kell majd megtárgyalniuk azokat.
Vége a trükközők versenyelőnyének
A bizottság javaslatának tervezete szerint a zöld címkék használatához a vállalatnak először tudományos alapon elemeznie kell az összes jelentős környezeti hatást, és bizonyítania kell, hogy terméke megfelel az állításnak. Ezt követően egy független hitelesítőnek ellenőriznie kell az állítást, mielőtt a vállalat nyilvánosan használhatná azt. Azok a vállalatok, amelyek bizonyítás nélkül tesznek éghajlatbarát állításokat, pénzügyi szankciókra számíthatnak.
A javaslat az EU-ban értékesített valamennyi fogyasztási cikkre vonatkozna, kivéve, ha azok a már meglévő, bizonyos címkéket szabályozó uniós jogszabályok hatálya alá tartoznak. Például a biocímkével ellátott élelmiszerek esetében.
Patrick Hasenkamp, a német Önkormányzati Vállalkozások Szövetségének alelnöke szerint nem lenne szabad, hogy “a vállalatok versenyelőnyre tegyenek szert azzal, hogy megtévesztik a fogyasztókat termékeik állítólagos pozitív környezeti tulajdonságaival kapcsolatban“. Ezért üdvözlendő – mondta -, ha a gyártók állításait az egész EU-ban egységesen és átláthatóan kell feltüntetni.
Delara Burkhardt, az SPD nevű német szocialista párt európai környezetvédelmi szóvivője szerint Németországban sokan hajlandóak fenntarthatóbb módon vásárolni. “De jelenleg nem értik, hogy mi is van valójában az olyan címkék mögött, mint az ‘újrahasznosított’ vagy a ‘környezetbarát’. Az EU bizottságának érthető és ellenőrizhető, Európa-szerte egységes környezetvédelmi címkéket kell bevezetnie. Ez véget vetne a környezet és a fogyasztók kárára történő félrevezető marketingnek Európában” – emelte ki.