Kezdőlap Fogyasztóvédelem Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen
No menu items!

Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen

Illusztráció: Bigstock

Valóban úgy készült egy termék, hogy nem károsítja az éghajlatot? Vagy csak megtévesztően reklámozzák? Az Európai Bizottsága most törvényt terjeszt elő a „greenwashing”, vagyis a zöldre mosás ellen.

A Spiegel értesülései szerint az EU bizottsága szerdán törvényt terjeszt elő az úgynevezett greenwashing ellen. Ez megkönnyítené a fogyasztók számára annak megállapítását, hogy egy klímabarátként forgalmazott termék valóban csak kevésbé – vagy egyáltalán nem – károsítja az éghajlatot és a környezetet.

A fogyasztóvédelmi szervezetek már régóta bírálják a zöldre mosást, amelynek során a termékeket megtévesztően környezet- vagy éghajlatbarátként reklámozzák. “Fontos, hogy a szabályok minden termékcsoportra vonatkozzanak – a babapürétől a tusfürdőig. A fogyasztó- és környezetvédelmet minden gyártónak komolyan kell vennie” – mondta Ramona Pop, a Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetségének (vzbv) vezetője.

Örvendetes, hogy az EU végre véget akar vetni a zöldre mosásnak – tette hozzá Pop. A fogyasztókat túl sokáig vezették félre. “Az európai szabályozást most gyorsan, még az európai választások előtt el kell fogadni, és aztán minden tagállamban végre kell hajtani” – mondta.

A bizottság azt szeretné, ha az új szabályok megbízható tájékoztatást nyújtanának a fogyasztóknak a termékek fenntarthatóságáról. A hatóság 2020-as tanulmánya szerint az áruk klímabarátságára vonatkozó állítások több mint fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan volt.

Ugyanakkor a szabályok valószínűleg előnyösek lesznek azon vállalatok számára, amelyek valóban meg tudják indokolni állításaikat. Miután a hatóság bemutatta a szabályokat, az uniós parlamentnek és az államoknak kell majd megtárgyalniuk azokat.

Vége a trükközők versenyelőnyének

A bizottság javaslatának tervezete szerint a zöld címkék használatához a vállalatnak először tudományos alapon elemeznie kell az összes jelentős környezeti hatást, és bizonyítania kell, hogy terméke megfelel az állításnak. Ezt követően egy független hitelesítőnek ellenőriznie kell az állítást, mielőtt a vállalat nyilvánosan használhatná azt. Azok a vállalatok, amelyek bizonyítás nélkül tesznek éghajlatbarát állításokat, pénzügyi szankciókra számíthatnak.

A javaslat az EU-ban értékesített valamennyi fogyasztási cikkre vonatkozna, kivéve, ha azok a már meglévő, bizonyos címkéket szabályozó uniós jogszabályok hatálya alá tartoznak. Például a biocímkével ellátott élelmiszerek esetében.

Patrick Hasenkamp, a német Önkormányzati Vállalkozások Szövetségének alelnöke szerint nem lenne szabad, hogy “a vállalatok versenyelőnyre tegyenek szert azzal, hogy megtévesztik a fogyasztókat termékeik állítólagos pozitív környezeti tulajdonságaival kapcsolatban“. Ezért üdvözlendő – mondta -, ha a gyártók állításait az egész EU-ban egységesen és átláthatóan kell feltüntetni.

Delara Burkhardt, az SPD nevű német szocialista párt európai környezetvédelmi szóvivője szerint Németországban sokan hajlandóak fenntarthatóbb módon vásárolni. “De jelenleg nem értik, hogy mi is van valójában az olyan címkék mögött, mint az ‘újrahasznosított’ vagy a ‘környezetbarát’. Az EU bizottságának érthető és ellenőrizhető, Európa-szerte egységes környezetvédelmi címkéket kell bevezetnie. Ez véget vetne a környezet és a fogyasztók kárára történő félrevezető marketingnek Európában” – emelte ki.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A zöldátállás, a digitalizáció és az extraprofitadó szorításában a magyar lízingpiac

  A gazdaság érzékeny indukátora, a magyar lízingpiac ma egyszerre...

A határ a csillagos ég lehet? – tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A kerekasztal lovagjai:  létrejött az Építőipari Kerekasztal

Az alapítók lefedik a magyar GDP 13 százalékát biztosító, csaknem 600 ezer munkavállalót foglalkoztató építésgazdaságot - írták.

Kilenc új célállomásra indít járatot Marosvásárhelyről a Wizz Air

A marosvásárhelyi repülőtér olyan növekedési szakaszba lép, amely egyszerre erősíti a közösséget, a gazdaságot és a turizmust, és a következő években példátlan lehetőségeket nyit a régió számára.
Hirdetés

Hírek

A határ a csillagos ég lehet? – tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A kerekasztal lovagjai:  létrejött az Építőipari Kerekasztal

Az alapítók lefedik a magyar GDP 13 százalékát biztosító, csaknem 600 ezer munkavállalót foglalkoztató építésgazdaságot - írták.

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank Magyarország második legnagyobb bankja, összesített mérlegfőösszege meghaladja a 12 280 milliárd forintot.

Szijjártó Péter: Magyarországra költözik a Török Áramlat földgázvezetéket üzemeltető vállalat Hollandiából

Az Egyesült Államokkal megkötött megállapodásnak köszönhetően így a működés körülményei biztosítottak lesznek, a Török Áramlat vezeték működéséhez kapcsolódó fizetési tranzakciók nem esnek szankciók alá.

Átrendeződik az európai budget szálláspiac: az a&o felvásárolta a Schulz Hotels-t

Az a&o Hostels, Európa legnagyobb és leggyorsabban növekvő hostelhálózata megvásárolta a berlini központú Schulz Hotels-t.

Kárpát-medencei gazdaszervezetek továbbra is számíthatnak a kormány támogatására

A támogatási rendszerek célja, hogy kiszámíthatóságot, fejlődést, gyarapodást biztosítsanak a külhoni magyar gazdálkodóknak, termelőknek, agrárvállalkozóknak.

Bécs, talajnedvesség-szenzorok – digitális talajnedvesség-érzékelőket tesztelnek

A 2024 februárjában induló "Smart Trees" projekt lényege, hogy Bécs területén digitális talajdnedvesség-szenzorokat telepítenek a város fiatal fáinak tövébe.

A jegybank és a versenyhatóság az infláció csökkentése érdekében új alapokra helyezi együttműködését

A közös kutatások és elemzések segítik az átláthatóságot, a piaci versenyhelyzet mérését, hozzájárulnak a versenytorzulás hatásainak kimutatásához.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.