Kezdőlap Mozaik Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt - ki marad fenn az EU...
No menu items!

Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt – ki marad fenn az EU egén?

A Brexit nem csak az EU és Nagy-Britannia közötti járatokat érinti. A legnagyobb európai fapadosok léte is veszélyben van. Mindenki a kiskapukat keresi. Senki nem tudja, ki szállhat fel március 30-án reggel.  

Veszélyben a Róma-Budapest járat

Rómába menet nem biztos, hogy Budapesten brit gépre szállhatunk

Nagy-Britannia rendezetlen kilépése az EU-ból káoszt okozhat az egész európai légközlekedésben. Meglepő, de legkevésbé azoknak kell aggódniuk, akiknek a British Airways londoni gépére van foglalásuk. A légiközlekedési szakmának elsősorban azok a járatok okoznak fejtörést, amelyek be sem repülnek a brit légtérbe. Így kérdés, hogy március 30-án, a Brexitet követő reggelen felemelkedik-e Budapestről a Ryanair római járata.

A többségében brit tulajdonban álló, illetve a szigetországi székhelyű légitársaságok a Brexit pillanatában elvesztik európai repülési jogukat!

Az EU a kilencvenes évek elején liberalizálta a kontinens légiközlekedését. A közösségen belüli célpontok között a tagállami felségjelzésű gépek szabadon repülhetnek. Ilyet azok a légitársaságok festhetnek fel, amelyek székhelye az EU-ban van és többségi tulajdonosuk európai cég vagy polgár. Más társasságok nem repülhetnek uniós repterek között. Az EU-n kívülről érkező gépek pedig csak leszállási jog, angolul slot birtokában landolhatnak.

A slot, a légiközlekedés legfontosabb fogalma

A slot egy időintervallum, amelyben az ezt birtokló légitársaság egy adott repülőtéren le-, illetve felszállhat. Mennyiségét a reptér kapacitása határozza meg. A slot értéke a légikikötő jelentőségétől és az intervallum időpontjától függ. Egy reggeli frankfurti leszállási jog komoly vagyon. A slot adás-vétel tárgya. A repterek viszik a piacra. Az uniós légitársaság szabadon megszerezhetik és korlátlan ideig megtarthatják. Az EU-n kívüliek csak a felségjelzésük szerinti államtól juthatnak hozzá, aki  a tagállammal kötött szerződéssel kapja ezt meg, viszonossági alapon.

A British Airways-t nem érinti a Brexit. Brüsszel és London a legrosszabbtól tartva már tavaly megállapodást kötött, megakadályozandó, hogy az EU és Nagy-Britannia között leálljon a légiközlekedés. Kölcsönösen leszállási jogot biztosítottak a brit és a tagállami nemzeti légitársaságoknak, illetve a tagállamok által kiválasztott cégeknek. Ez nálunk a Malév csődje óta tipikusan a Wizz Air. Ezért tud például – a Ryanair-el ellentétben – egy orosz-magyar kormányközi megállapodás alapján Budapest-Moszkva járatot is üzemeltetni.

A Ryanair és a Wizz Air poziciója merőben különböző

EasyJet, Ryanair: A lét a tét!

Gondban a brit többségi tulajdonú fapados- és chartertársaságok vannak. Többek között az EasyJet, a Ryanair, a Condor és a FlyTUI, tehát a kontinens legjelentősebb fapados- és chartertársaságai. Nagy-Britanniából nem repülhetnek be az EU-ba, mert a Brüsszel-London-szerződés szerint az európai slotok a British Airway-t illetik. Ráadásul nem köthetnek össze Unión belüli célpontok se, mert tagállamon kívüli a többségi tulajdonos.

Az érintett cégeknek a Brexit a gazdasági ellehetetlenülést jelentené, mert a legtöbb járatukat uniós repterek között üzemeltetik. Nem csoda, hogy igyekeznek kiskapukat keresni.

A szükség kreatívvá tesz

Michael O’Leary

A Ryanair annak ellenére, hogy tavaly több lépcsőben vásárolt saját részvényeiből legutóbb decemberben egy 750 millió eurós csomagot, 54%-a továbbra is brit tulajdonban áll. A cég vezetője, Michael O’Leary azonban nyugtatja az utasokat és a sajtót: Megállapodott a brit befektetőkkel. Rendezetlen Brexit esetén, a kilépés napján átadnak annyi részvényt, hogy ír kézbe kerüljön a cég többsége.

Az EasyJet, amelynek legnagyobb tulajdonosa egy londoni görög milliárdos, Stelios Haji-Ioannou, társaságot alapított Ausztriában és ehhez szervezte ki az összes uniós járatást. A megoldás azonban vitatott, hisz csak a struktúra alakult át, a tulajdonos végső soron ugyan az maradt.

A világ legnagyobb turisztikai cége, a brit Thomas Cook tulajdonában álló Condor még nem talált megoldás. A többségében német utazási irodáknak dolgozó chartertársaság reménykedik, hogy No-Deal-Brexit esetén is tovább repülhet: „Az EU a britekkel kötött megállapodással kifejezte, hogy nem akar nehézségeket az európai légiközlekedésben, ezért hisszük, hogy Brüsszel, London és Berlin megoldást fog találni” – mondja a szóvivő.

A legnagyobb német idegenforgalmi vállalat, a TUI nevét viselő chartercégének, a FlyTUI-nak valójában brit-orosz hátterű többségi tulajdonosa van. Ezért bizonytalan a járatok jövője. A Condorhoz hasonlóan reménykednek, hogy az utolsó pillanatban lesz megoldás.

Érintett a spanyol nemzeti légitársaság, a British Airways tulajdonában álló Iberia is. Az európai légipiacról való kiszorulást elkerülendő a britek tavaly 49,9%-ra csökkentették a részesedésüket.

London-New Yorkba járat se lesz?

London már egyezséget kötött Amerikával

A brit társaságok Európán kívüli desztinációit is érinti a Brexit. Az EU az elmúlt években több állammal, így az USA-val és Svájccal is Open-Sky megállapodást kötött. Ez a szerződő ország és az EU között kölcsönösen liberalizálja a légiközlekedést.

Viszont az európai gépeknek, így a briteknek is csak ezeken a megállapodáson keresztül van spotjuk az USA-ba és Svájca. Az EU elhagyásával Nagy-Britannia az Open-Sky megállapodásokból is kiesik. London már cselekedett. Tavaly év végén kormányközi szerződést kötött a két országgal, így március 30-án is lehet majd repülni Londonból New Yorkba és Zürichbe.

Kiskapuk és megoldások tehát vannak. Ennek ellenére nagy a bizonytalanság. Március 30-án reggel sok britet, illetve európait érhet kellemetlen meglepetés a repülőtereken.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

A lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában

A megfelelő mértékű és szerkezetű lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában és a gazdaság kiegyensúlyozott, fenntartható fejlődésében - mondta Varga Mihály jegybankelnök szerdán, az OTP tőzsdére lépésének 30. évfordulója alkalmából rendezett jubileumi rendezvényen.

Fogyasztóvédelmi program indul az idősek biztonságáért

A Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NKFH) egyaránt fontos az időskorúak védelme és a fogyasztói tudatosságuk erősítése. Ezért a két szervezet országos kampányt indít.

A Duna Művészegyüttes premierre készül

A Duna Művészegyüttes november 28-án a Nemzeti Táncszínházban mutatja be legújabb előadását Partium - Az Értől az Óceánig címmel. A Partium a mai Magyarország és Erdély között elhelyezkedő csodás vidék, a produkció pedig a partiumi emberek identitáskérdéseit érintve beszél urbánus és paraszti létezésükről, valamint a vidék sajátos kulturális sokszínűségéről.
Hirdetés

Hírek

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Az év első kilenc hónapjában éves szinten csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com.

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek.

Nyár után emelkedett a nyaralók ára

A nyaralók ára egy év alatt kevésbé emelkedett, mint...

A KSH adatok alapján ha 6,6 évig semmire nem költünk meglehet a lakás

Tavaly országosan 6,6 évnyi keresetből lehetett venni egy átlagos lakást, Budapesten ez 8,7 év volt.

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány egy egykapus rendszert alakított ki, így a vállalkozások adminisztratív terhei nem növekednek, miközben a felhasználók biztonsága továbbra is garantált marad.

Messze van a bankkártyák kiszorításától, de erősödik a qvik

A piaci várakozások szerint a következő hónapokban megjelenhet az első nagy kiskereskedelmi lánc is, ahol a pénztáraknál qvik-fizetés is választható lesz.
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...