Hirdetés
Kezdőlap Portré Oliver Zipse állt a BMW élére
No menu items!

Oliver Zipse állt a BMW élére

A diszkrét reformer: új vezetőt kapott a BMW, Oliver Zipse, egy régi BMW-s feladata lesz válaszokat adni az új kihívásokra.

A csendes, szorgalmas munka mindig kifizetődik” – nyilatkozta Zipse tavaly októberben a Handelsbalttnak.

A német gazdasági napilap arra volt kíváncsi, miként tudott a BMW első külföldi autógyártóként többségi tulajdont szerezni egy kínai cégben. Az akkor még a termelési igazgató Zipse válasza ars poétikája is lehetne.

Mexikóban is ezt a stratégiát követte előző posztján. Hiába fenyegetett Trump büntetővámokkal, kitartott az új gyár építése mellett az USA déli szomszédjánál.

Az 55 éves mérnök a BMW új elnöke, a sikertelen Harald Krüger utódja. Nehéz időkben veszi át a volánt a bajor gyártónál. Kereskedelmi világháború, alternatív meghajtások és a XXI. századi mobilitásának kihívása – minden autógyártót érintő gondok, amelyek a BMW-t különösen nehéz helyzetbe hozták. Tíz év után először veszteséggel zárt egy negyedévet.

Veszteséges – új irányok?

Az új elnöknek mindenekelőtt el kell döntenie, melyik új technológiára tesz a márka. A cég jövője múlhat ezen. A kétezres évek elején a BMW az üzemanyagcéllás technológia európai pionírja volt. Amikor a kontinens gyártói az elektroautókat állították a fejlesztés középpontjába, Münchenben is váltottak.

Így rövid életű volt az egyetlen gyártásba került európai üzemanyagcellás autó, a 2006-ben bemutatott BMW 760h. A bajor cég az elektroautó szériagyártásában is az első volt a kontinensen. A 2011 óta készülő i3 ugyan a legeladottabb e-autó Németországban, gyártása ennek ellenére veszteséges. Ezért most ismét az üzemanyagcellában gondolkoznak Münchenben, azonban nem akarják feladni a villanyautó fejlesztést sem.

Igazi BMW-s karrier

Zipse tipikus BMW karriert fut be. Az előző négy elnök is termelési igazgató volt mielőtt a csúcsra került. Ennek ellenére meglepetés volt a megválasztása. A szaksajtó a csendes háttérember helyett a nagy visszhangokat kiváltó médiafellépéseiről híres fejlesztési igazgatót, Klaus Fröhlichet várta befutónak. Zipse elsősorban a munkavállak szavazásra jogosult képviselőinek köszönheti győzelmét. De a vállalati kultúrába is jobban passzol a csendes háttérember, mint a showman.

Az előddel, Harald Krügerrel elégedetlenek voltak a részvényesek. Vádjuk szerint nem volt elég határozott vezető. Többször alulmaradt a felügyelőbizottság elnökével, Norbert Reithoferrel folytatott szakmai vitákban is. Kérdés, hogy a csendes Zipse keményebben fogja-e majd a gyeplőt. Segíthet, hogy önfejű ember hírében áll. Az üzemanyagcella elkötelezett híveként meggyorsíthatja a fejlesztéseket újraindítását.

További előnye, hogy informatikát és matematikát is tanult az USA-ban. Ezzel lökést adhat a fejlesztéseknek a modellek digitalizálása területén, amelyet a szakértők a jövő egyik legnagyobb autóipari kihívásának tartanak.

Az elnökségért folytatott versenyben alulmaradt fejlesztési mérnököt az új vezető és az igazgaztótanács elnöke is a cégnél akarja tartani. Nem akarják a know-how-ját elveszteni. Ezért 2022-ig szóló szerződést kínálnának az 59 éves Klaus Fröhlichnek.

A probléma, hogy BMW belső szabályzata szerint a topvezetői posztok csak 60 éves korig tölthetők be. Kérdés az is, hogy maradni akar-e egyáltalán a szakember. A legutóbbi elnökségért folytatott versenyben az akkor alulmaradt Herbert Diess rövid idő után a VW-hez váltott, ahol röviddel később az igazgatótanács elnöke lett.

A VW vezetőjeként szakmai fórumokon többször elmérgesedett vitákat folytatott korábbi riválisával, a BMW vezetői székéből most távozni kényszerült Krügerrel. Münchenben remélik, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát.

Vezetőváltás Magyarországon is  bekövetkezett. A BMW-nél az új vezér Maciej Galant, a Mercedes élén az új fönök Reinhard Münster, az Audit pedig Alfons Dintner vezeti.

 

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Microsoft gigabefektetése a mesterséges intelligenciába

A Kearney globális tanácsadó cég becslése szerint az AI 2030-ra közel 1 billió dollárral járulhat hozzá a délkelet-ázsiai bruttó hazai termékhez (GDP).

Csökken a kereslet, olcsóbb lehet a benzin

A benzin iránti kereslet globális növekedése idén lelassulhat az elektromos autók kínai és USA-beli térnyerése miatt.

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot

Két új szállodával bővült az Accent Hotels portfóliója.

Itt a kínai versenyképesség alig rejtett titka  

A kínai gyártók kilencszer több állami támogatást kapnak, mint nyugati társaik - derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) számításaiból, amelyek segítenek megmagyarázni az ország teljes dominanciáját oly sok ágazatban, a napelemektől az akkumulátorokon át az acélig.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.