Kezdőlap Cégvilág Európában most kezdődik igazán a Volkswagen-dízelbotrány

Európában most kezdődik igazán a Volkswagen-dízelbotrány

Az európai fogyasztók eddig nem kaptak semmit, Magyarországon pertársaság szerezhet elégtételt a VW dízelbotránya miatt. Amerikában már 15 milliárd dolláros kártérítést fizetett a konszern, miután 2015-ben az amerikai környezetvédelmi hatóságtól tudatta a világgal, hogy a Volkswagen éveken át manipulálta a dízelautók szoftvereit. A német politika most bekeményíteni látszik. A cég és részvényesei is perelnek, és aggódnak: nem látszik a kártérítési perek vége.

Nem csak az autóvásárlók járták pórul

VW részvény áringadozás Forrás: netfolio.hu

Nem csak a botrányban érintett autók vásárlói a csalás közvetlen károsultjai. Veszteség érte azonban a VW részvényeseit is. Aki a wolfsburgi székhelyű cég papírjaiba fektetett pénzét, a szolid befektetés tudatában tette ezt. Nagy múltú, nyereséges cég, növekedési pályán, csak felfelé mehet a részvények árfolyama – gondolták minden joggal. Aztán jött a botrány. Kiderült, hogy Németország a legnagyobb és világviszonylatban a második helyen álló autógyártó 2008 és 2015 között 11 millió autó szoftverét manipulálta, hogy kedvezőbbnek tűnjön a károsanyag-kibocsájtásuk. A csalás 2015-ös nyilvánosságra kerülés után a cég részvényeinek árfolyama szabadesésbe kezdett; rövid idő alatt 25%-os volt az értékcsökkenés. A befektetésük negyedét elvesztették a részvényesek.

Horribilis költségek

A csalás napvilágra kerülése eddig 27 milliárd eurójába került a VW-nek: a hamis adatokat közlő szoftver kijavítása, visszahívások, peren kívüli egyezségek az autóvásárlókkal, büntetések, eljárási költségek. Néhány héttel ezelőtt például 1 milliárd euró büntetést fizetett a konszern az alsó-szászországi hatóságoknak. A pikantéria, hogy a tartomány egyúttal a VW nagyrészvényesei közé tartozik.

A cég és részvényesei számára azonban az a legaggasztóbb, hogy nem látszik a kártérítési perek vége. Nem csak a megtévesztett autóvásárlók, hanem kisrészvényesek, bankok, biztositól és befektetési alapok is perelnek. Németországban eddig 1700 keresetet nyújtottak be. Ezeket egyesítette nemrég az alsó-szászországi Braunschweig bírósága. Ebben az eljárásban nem az a tét, hogy kártérítés illeti-e meg az 1700 felperest. A bíróság az összes eset szempontjából alapvető jelentőségű kérdésekben fog döntést hozni. Ezt később majd figyelembe kell venniük a felperesek lakóhelye szerint illetékes bíróságoknak, amelyek az egyes ügyek valamennyi körülményének figyelembe vételével a kártérítési igények megalapozottságáról, illetve azok összegéről fognak dönteni. Összesen 9 milliárd euró a tét.

Mi is történt a VW-nél? Felelőtlen ígéret

A VW 2007 táján – különösen az USA-ban – nagy csinnadrattával egy új generációs, nagy teljesítményű, mégis tisztább dízelautót harangozott be. A cég mérnökei azonban hamar felismerték, hogy amit a marketing osztály megálmodott, az technikailag nem megvalósítható. Ahelyett, hogy ezt beismerték volna, a dízelautók komputerének manipulációja mellett döntöttek. Ennek lényege: az autó felismeri, hogy tesztelik, ekkor csökkenti a teljesítményét, hogy megfeleljen a megadott károsanyag-kibocsájtási értékeknek, majd amikor véget ér a vizsgálat, visszaáll a használó által megszokott teljesítményre, igaz, jóval több szennyező anyag kibocsájtása mellett.

Egy súlyos mulasztás

A hatályos jogszabályok szerint a tőzsdén jegyzett cégeknek minden olyan belső információt nyilvánosságra kell hozniuk, amelyek a részvények értékére kihatással lehetnek. Amennyiben ezt tudatosan elmulasztják, a tőzsdei vásárlók utólag elállhatnak az üzlettől, vagy kérhetik az információk elhallgatása miatti árfolyamesés okozta veszteségük megtérítését. Amennyiben a piacon ismert lett volna, hogy az autógyártó nem képes az ígérete teljesítésére, a zöldebb dízelautó gyártására, alacsonyabb lett volna a részvények árfolyama. A magas vételi árral tehát az értékpapír vásárlókat veszteség érte.

Kirobban a botrány

Martin Winterkorn a Volkswagen AG volt elnöke, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora és díszpolgára. Forrás: Wikipédia

Lehetetlen, hogy a nagy teljesítményű autók csak a cég által megadott mennyiségű szennyezést bocsássák ki – kezdték hamar rebesgetni autógyártói körökben. 2014-ben az Amerikai Közlekedési Szakhatóság hivatalosan is csalással gyanúsította meg a VW-t.A cég jogi képviselői a mai napig kitartanak a mellett, hogy a felső vezetés, különösen az igazgatótanács elnöke, Martin Winterkorn csak ekkor értesült a manipulációról. Teóriájuk szerint a döntést a méréseket megtéveszteni képes szoftver beépítéséről középszinten, a cég mérnökei hozták, akik nem voltak képesek az elképzelt autó kifejlesztésére. A vezetés nem tudott semmiről, így nem tájékoztathatta a potenciális részvényvásárlókat sem. Ergo nem történt vétkes mulasztás; a VW-t a részvényvásárlókkal szemben nem terheli kártérítési felelősség.

Még, ha a bíróság el is fogadná ezt a védekezést, marad egy további vádpont. A VW akkor sem adott tájékoztatást a részvényeskénk, amikor az amerikai hatóságok hivatalosan is meggyanúsították. Pedig a bírság összege ilyen esetekben a 18 milliárd dollárt is elérheti! Egy, a részvények árfolyamát nyilvánvalóan befolyásoló információ, amiről a már említett jogszabály szerint egy tőzsdei cég köteles haladéktalanul nyilvánosságra hoznia. Valóban meg volt az elméleti lehetőség egy ilyen magas bírság kiszabására, a gyakorlatban azonban az amerikai hatóságok ennek mindig a töredékével is megelégedtek, amely összeg nem lett volna érdemi kihatással egy VW tőkeerejű társaság működésére – magyarázzák az autógyártó ügyvédei, miért nem terhelte a céget tájékoztatási kötelezettség.

Elindul a lavina

Hiába próbálták a VW-nél megakadályozni, hamar kiszivárgott, hogy eljárás indult ellenük.

A zsíros kártérítési perekhez szokott amerikai ügyvédek szagot fogtak. Károsultakból nem volt hiány. A német gyártó megrettent vezetése remélte, hogy a követelések nagyvonalú kielégítésével még korlátok között tarthatja a botrányt. A károsult autóvásárlók választása szerint átépítette, illetve visszavette a járműveket, valamint kártérítést fizetett. A cégnek azt is sikerült elérnie, hogy 4 milliárd dollár ellenében felfüggesztették a VW ellen indult büntetőeljárást.

A botrány mégis egyre dagadt. Újabb és újabb kártérítési igények merültek fel. Ráadásul a cég ellen indult büntetőeljárás felfüggesztése nem volt kihatással az egyes személyek büntetőjogi felelősségének vizsgálatára. Az amerikai bíróságok eddig a VW két dolgozóját ítélték letöltendő szabadságvesztésre. A felső vezetők, köztük Martin Wintekorn ellen  elfogatóparancsot van kiadva.

Az autógyártás történetének legnagyobbá terebélyesedő csalása hamar elérte Európát. Németországban is elindultak a büntetőeljárások. Jelenleg 48 személy, köztük Winterkorn és a felügyelőbizottság egykori elnöke, Hans-Dietrich Pötsch ellen nyomoznak. A becsapott fogyasztók pedig kártérítési kereseteket nyújtottak be.

Bűnbánatot mutatni, vagy mindent tagadni?

Habár a felső vezetés minden felelősséget az alsóbb szintekre hárít, a lemondások elkerülhetetlenek voltak. Az új menedzsment bűnbánatot mutat. Őszinteséget és együttműködést ígért a hatóságokkal, valamint mélyreható szervezeti változtatásokat jelentett be. Az igazgatótanács új elnöke, Herbert Diess az idén tavaszi közgyűlésen már azt is kijelentette, hogy ezzel a dízelbotrány lezárult.  A folyamatban levő büntető- és kártérítési eljárásokra figyelemmel ezt nehéz komolyan venni.

A 600.000 munkavállalót és a szakmát nem sikerült meggyőzni, hogy a cég átszervezésének érezhető következményei lesznek, és horizontálisabb struktúrák fognak létrejönni. A VW szakmai körökben eddig a vertikális felépítéséről volt hírhedt. A merev, hierarchizált szervezetében alig jutottak kritikák lentről fölfelé. Kevesen merték nyíltan kimondani, hogy a felső vezetés valamely döntését hibásnak, megvalósíthatatlannak tartják. Mindenki csöndben maradt és remélte, hogy csak lesz valaki, aki majd megoldja a problémát.

Rossz jel, hogy a cég továbbra sem kooperál a nyomozó, illetve szakhatóságokkal. A botrány kirobbanása óta mindig csak azokat a vétkeket ismerte el, amelyek már kétségbevonhatatlanul bebizonyosodtak. Ráadásul a vezetés ezekért is következetesen az alsóbb szintekre hárítja a felelősséget. Kérdés, mi a rosszabb, ha a menedzsment valóban nem tudta, mi történik a vállalatnál, vagy, ha ellenkező ígéretei ellenére továbbra is valótlanságot állít, hogy így bújjon ki a felelősségre vonás alól.

Mi lesz a károsultakkal?

Újra ragyog a márka neve

A vásárlók számára fontosabb kérdés, mi történik az autókkal? Az olcsó, de kévéssé környezetbarát megoldás: a szoftverek kicserélése, hogy azok a valós értékeket mutassák. A drágább, de környezettudatos: a motor utólagos átalakítása, szűrők beépítése a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

A döntés várat magára, miközben az autótulajdonosok egyre türelmetlenebbek. Különösen, mert egyre több német város szigorítja a környezetvédelemi szabályokat. Ha nem változik semmi, az érintett autókkal rövidesen nem lehet majd behajtani Aachen, Hamburg és Stuttgart központjába, és a sor rövidesen újabb városokkal fog bővülni.

Sok európai vásárló dühét az autók utólagos átépítése sem csökkentené. Nem értik, miért kellene ennyivel beérniük, amikor a VW Amerikában nagyvonalú kártérítéséket fizet a becsapott fogyasztóknak. Az öreg kontinensen lakóinak – az eltérő jogszabályi környezet okán – csak a pereskedés marad. Hogy a kereskedő, vagy közvetlenül a gyártó ellen érdemes kártérítési igénnyel élni, azt csak a jövő fogja megmutatni.

A politika reagál

Az autóipar a német gazdaság motorja, ennek megfelelőn a gyártók lobbi ereje számottevő. Ezzel magyarázható, hogy a német politika eddig nem ment túl a csaló vállalatok morális elítélésen, és beérte azzal, hogy a lebukott gyártok vezetői bűnbánatot gyakoroltak. A hatóságok és az igazságszolgáltatás tehetetlenségét látva egyre dühösebb európai fogyasztók azonban cselekvésre kényszerítették Berlint.

A kormány megemelte a Szövetség Közlekedési Felügyelet költségvetését. Így az már képes az autók nitrigén-oxid kibocsájtásának mérésére. Hihetetlen, de az országban, ahol az autót feltaláltak azért nem derült fény sokáig a csalásra, mert a hatóságnak nem voltak meg a méréshez szükséges eszközei!

A kormánypártoknak viszont továbbra sem sikerült egyezségre jutniuk abban a kérdésben, hogy jogszabállyal kötelezzék-e a VW és más érintett gyártókat a komputerek kijavítására, illetve az autók átalakítására, és, ha igen, melyikre a kettő közül. Vagy hagyják meg ezt a döntést a gyártóknak, illetve a bíróságoknak.

Mit tehetnek a magyar autósok?

A hazai utakon körülbelül 50 ezer érintett VW, Audi és Škoda lehet. A károsultak tehát túl kevesen vannak ahhoz, hogy nyomásgyakorlással cselekvésre késztethessék a kormányt. Marad a pereskedés. Egy online autósmagazin, Azauto.hu pertársaságot szervez. Amennyiben összejön 500 érintett, aki hajlandó kifizetni a 3000 forintos regisztrációs díjat, a lap ügyvédei be fogják nyújtani a keresetet.

Mintha mi se történt volna

A botrányban érintett autók tulajdonosi bosszankodnak, pereskednek. Mások viszont veszik a Volkswageneket, mintha mi se történt volna. 2018 első félévében a VW-nél az eladott autók száma és a bevétel is rekordot döntött.

Az elmúlt száz év legnagyobb autóipari botrány azonban még megbosszulhatja magát. Azok a milliárdok és erőforrások, amelyeket a wolfsburgi óriásnál most a károk felszámolására mennek rá, részben a fejlesztéséből hiányoznak. Az elmaradt innováció hatásai csak később lesznek erezhetők.

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Szenvedélyes spanyol autójubileum

Fotó:Cupraofficial.com 1950 május 9-én Spanyolország mozgásba lendült – megszületett a...

Közös felelősségünk a madarak és a fák megóvása

Magyarország egyik legszebb és legrégebbi természetvédelmi hagyományát, a Madarak és fák napját ünnepeljük május 10-én. Ez az alkalom több mint száz éve hívja fel a figyelmet a természeti értékek megóvására, különösen a madarakra és a fákra.

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)
Hirdetés

Hírek

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.

Pántya József: október 31-re elkészül az M30-as autópálya

A tervezett határidőre, október 31-re elkészül az M30-as autópálya lezárt részének kijavítása.

Soha nem vettünk még fel annyi személyi kölcsönt, mint márciusban

Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít.

Várakozáson felüli az OTP Bank nyeresége az első negyedévben

Az OTP Bank az első negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 188,576 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, 21 százalékkal alacsonyabbat az előző év azonos időszakánál

Fedezd fel Bécs titkait egy interaktív felfedezőúton!

Bécsben egy új, "WiG City Challenge" néven futó, interaktív városi felfedezőprogram indult, amely egy applikáció segítségével vezeti át a fiatalokat a város különleges helyszínein.

Az Európai Bizottságnak baja van a magyar pénzmosási szabályokkal

A Bizottság az 5. pénzmosási irányelv helyes átültetésére szólítja fel Magyarországot
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.